Varför skjunker TCP när jag kör med 2 datorer?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej, när jag har två datorer inkopplade till min zyxel 660 4portarsmodem så sjunker tcp, med en dator och tptest så ligger den i 14.5mbit/s, med två datorer inkopplade (Den andra kör inga speciella program). Då ligger tcp på runt 7-8. Udp ligger alltid på 14mbit/s. Vad är fel :S När jag drar ut kabeln till den andra datorn så blir det 14mbit/s igen.

Routern har senaste firmware, portarna öppna och statiskt ip är inställt.

Pr0bz skrev:
Hej, när jag har två datorer inkopplade till min zyxel 660 4portarsmodem så sjunker tcp, med en dator och tptest så ligger den i 14.5mbit/s, med två datorer inkopplade (Den andra kör inga speciella program). Då ligger tcp på runt 7-8. Udp ligger alltid på 14mbit/s. Vad är fel :S När jag drar ut kabeln till den andra datorn så blir det 14mbit/s igen.

Routern har senaste firmware, portarna öppna och statiskt ip är inställt.
båda datorerna delar på bandbredden?

MDM skrev:
båda datorerna delar på bandbredden?

Ja men den andra datorn använder ju inget av den om inget görs på den..

Nu har jag testat en till sak. På dator nummer 2 får jag 14mbit/s. Men på dator nummer 1 får jag bara 7mbit/s.
När jag byter port på routern mellan datorerna så blir dator 2 den slösa och de går fort för dator ett. Tror det är något mysko med port 1 på routern. Eller?

Ett annat till fel:
Jag kör med statiskt ip, såfort jag ställer in det så kan jag inte komma ut på internet, varför? :S

Gateway: 192.168.1.1
Min dator: 192.168.1.2
Dns: 192.168.1.1

tycon1 skrev:
Haha bang on target, pal! :tummenupp
Känns rätt logiskt med fakta i hand..men det borde inte vara så,tycker man.

Men alltså, det är ju fel på port ett har jag konstaterat, inte att den ena snor bandbredden..

Varför kan jag nu inte köra på port 1, något jag kan fixa? Varför kan jag inte köra med statiskt ip?

Pr0bz skrev:
Men alltså, det är ju fel på port ett har jag konstaterat, inte att den ena snor bandbredden..

Varför kan jag nu inte köra på port 1, något jag kan fixa? Varför kan jag inte köra med statiskt ip?
för att du inte har betalat din isp för att få statisk ip-adress :va

När en dator är på så skickar den endå packet fram o tebax mellan routern och internet, till en viss del. Kör adaware på båda och kolla om skickade packet minskar. Min jäffla router o modem blinkar som fan fast båda datorerna
är av :död

annars får du la koppla in datorerna i port 2 o 3 :tungan

Kolla om du har olika "cat" på kablarna från routern till datorerna..
Högre "cat" högre hastighet, det ska inte göra någon skillnad, om du inte har överklockat modekort o 10/100/1000Mb nätverkskork, och diskar som klarar höga hastigheter men endå :P

Last edited:
-Rosen- skrev:
för att du inte har betalat din isp för att få statisk ip-adress :va

Öh routern får itne statiskt ip från min isp. Min dator får statiskt ip från routern men har samma utgående ip som jag fick av telia.

Pr0bz skrev:
Öh routern får itne statiskt ip från min isp. Min dator får statiskt ip från routern men har samma utgående ip som jag fick av telia.
dum fråga men hur ser dina ip inställningar ut då? :tungan
Du sa just att du fick en statisk ip från routern så....

Pr0bz skrev:
2032577 Hej, när jag har två datorer inkopplade till min zyxel 660 4portarsmodem .....QUOTE]

Är det ett Zyxel Prestige 600H Tripple Play?
Om så är fallet....hur har du kopplat datorerna mot modemet?
Har du en router inkopplad? Vad är märket på den?

HanneZ skrev:
2038072 Man kan fortf. välja ett fast ip även om "routern" kör dhcp.
Men då är det ju inte dhcp?
dhcp är väl att den får dynamisk adress och fast-ip så har den en statisk?
eller har jag blandat ihop det så att han får den fasta ipn av routern? så att han får samma ip varje gång?

funkar inte routern typ som en liten server, å datorerna e på ett lokalt nätverk med interna IPadresser??

JonasSE skrev:
2042720 Men då är det ju inte dhcp?
dhcp är väl att den får dynamisk adress och fast-ip så har den en statisk?
eller har jag blandat ihop det så att han får den fasta ipn av routern? så att han får samma ip varje gång?
Vad menar du med "är dhcp". Man kan använda sig av dhcp på ett nätverk och samtidigt använda fasta ip-adresser.

HanneZ skrev:
2042866 Vad menar du med "är dhcp". Man kan använda sig av dhcp på ett nätverk och samtidigt använda fasta ip-adresser.

Så är det, dock kan man få ipkonflikter om dhcp-"servern" delar ut en ipadress som du har satt fast på en annan maskin det märker man dock när man får upp ett meddelande om att det finns ipkonflikter.

HanneZ skrev:
2042866 Vad menar du med "är dhcp". Man kan använda sig av dhcp på ett nätverk och samtidigt använda fasta ip-adresser.
Det jag menar med dhcp är att man automatiskt får en ip-adress av routern, det jag menar med statisk är att man skriver in den själv.

JonasSE skrev:
2042888 Det jag menar med dhcp är att man automatiskt får en ip-adress av routern, det jag menar med statisk är att man skriver in den själv.
Ja, och dessa två saker kan som sagt ské/hända/utföras på samma nät.

HanneZ skrev:
2042899 Ja, och dessa två saker kan som sagt ské/hända/utföras på samma nät.
jo men jag syftade på "Min dator får statiskt ip från routern", man får väl inte en statisk ip av routern? man sätter väl den fortfarande själv?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg