Aleleo skrev:
2086125 Kom och tänka på en sak nu när man är på jakt efter hoj och jämför försäkringar och servicekostnader. Varför byggs alla hojar så att de måste ventiljusteras med jämna intervaller? Jag menar, när det är dags så är det ju oftast en fruktansvärt dyr service.
Borde det inte gå att utveckla en motor (eller alla motorer) så att de behåller sina inställningar och fabriksjusteringar?

Det finns ju t.ex. inga (moderna) bilar där man behöver lämna in den för en dylik service!
Nån som har en bra förklaring?
Många bilar numer har hydrauliska ventilyftare, vilket innebär att man leder in olja i ventillyftarna/tryckarna.
Oljetrycket spänner då ut lyftaren/tryckaren mot kamnocken och ventilen, och eliminerar allt glapp/spel.
Dom kan klegga igen eller gå sönder, och förlorar då mycket av sin funktion, med jätteglapp som resultat istället.
Reparation blir då dyrt.
Bra olja, och täta oljebyten ska förhindra detta.
Kanske är det för dyrt & opraktiskt på "högtrimmade" MC-motorer, eller så blir oljebytena alltför täta.
Det kan även vara så att det blir för trångt i toppen på dom små motorerna, vilket kanske försämrar värmeavledning & hållbarhet med sådan lösning.
Eller också så lever motoroljan i MC-motorer ett för hårt liv, för att man ska kunna lita på oljans egenskaper i för många små viktiga detaljer, iallafall med rimliga oljebytesintervall.
Antagligen är det helt enkelt bara så att det inte är ekonomiskt försvarbart, med så "komplicerade" lösningar i de relativt billiga motorcyklarna.
Så dom satsar på enklare teknik, fast med snävare toleranser, än i bilarna.
Jag vet inte... gissar bara.
Men det finns säkert något skäl till varför det inte används på MC-motorer så mycket.