Varför ska ventiljustering behövas??

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
BMW R nineT -14
Kom och tänka på en sak nu när man är på jakt efter hoj och jämför försäkringar och servicekostnader. Varför byggs alla hojar så att de måste ventiljusteras med jämna intervaller? Jag menar, när det är dags så är det ju oftast en fruktansvärt dyr service.
Borde det inte gå att utveckla en motor (eller alla motorer) så att de behåller sina inställningar och fabriksjusteringar? :va Det finns ju t.ex. inga (moderna) bilar där man behöver lämna in den för en dylik service!

Nån som har en bra förklaring? :confused:

Aleleo skrev:
2086125 Kom och tänka på en sak nu när man är på jakt efter hoj och jämför försäkringar och servicekostnader. Varför byggs alla hojar så att de måste ventiljusteras med jämna intervaller? Jag menar, när det är dags så är det ju oftast en fruktansvärt dyr service.
Borde det inte gå att utveckla en motor (eller alla motorer) så att de behåller sina inställningar och fabriksjusteringar? :va Det finns ju t.ex. inga (moderna) bilar där man behöver lämna in den för en dylik service!

Metall slits:fakta
Mc motorer har ett annat varvtal...
Mer Hk per volym....
Kan du ta fram ett däck som håller i evighet ring mig!

Aleleo skrev:
2086125 Kom och tänka på en sak nu när man är på jakt efter hoj och jämför försäkringar och servicekostnader. Varför byggs alla hojar så att de måste ventiljusteras med jämna intervaller? Jag menar, när det är dags så är det ju oftast en fruktansvärt dyr service.

Köper man aprilia rsv mille så sliper man justera dem :Bugar , eftersom de oftast inte ändas fast motorn har gått 6000mil +

En mc-mek jag talade med sa: Hondas ventiler ändrar sig aldrig. Kawa vissa modeller ja, men inte alla, och Suka lika så.
Detta var när jag var där för att byta några shims.

Min slutsats var: De tar svinaktigt bra betalt för de servicar där ventiljustering ingår iaf - oavsett om de utfört den eller inte....
På gränsen till bedrägeri.

Visst de måste alltid öppna och mäta kan man iaf anta om de har någon skam i kroppen, och det i sig är ju pyssligt och tar lite tid.
Men själva justeringen tar ju tre ggr så lång tid, och kan de mäta, konstaetera att spelet är ok, sen slippa justera, men ändå ta betalt för stor service...ja då förstår var och en att de tjänar grova pengar.

Lam-Kaka skrev:
2086154 Köper man aprilia rsv mille så sliper man justera dem :Bugar , eftersom de oftast inte ändas fast motorn har gått 6000mil +

Det undrar jag om det verkligen är så :va
Dessutom är det ju en Rotax motor i en RSV :hihi

Jo visst, metall slits. Men kolla bilar som varvar högt, t.ex. Honda s2000 (uppåt 9000rpm). Jag kan inte tänka mig att det behöver justeras ventiler på den. Sen jämför man med t.ex. Duke IIan jag hade där rödmarkeringen börjar vid 8500rpm. Och den ska justeras var 500e mil! Känns som det borde vara mer metall (för att använda det uttrycket) som rör sig och slits i s2000ens 16-ventilers 2.0a än i Dukens 4-ventilers 650cc motor!
Jämförelsen med däck tycker jag inte riktigt hör hit.

Sen att vissa modellers ventiler egentligen inte behöver justeras är ju bra. Men ska man ha fulltecknad servicebok så får man vackert pynta för ventiljusteringen ändå (iallafall kontrollen av dem).

Det känns som att idag 2006 så borde utvecklingen kommit längre. Kan det vara så att de vill ha kvar det för att det gynnar deras återförsäljare?

Aleleo skrev:

Många bilar numer har hydrauliska ventilyftare, vilket innebär att man leder in olja i ventillyftarna/tryckarna.
Oljetrycket spänner då ut lyftaren/tryckaren mot kamnocken och ventilen, och eliminerar allt glapp/spel.

Dom kan klegga igen eller gå sönder, och förlorar då mycket av sin funktion, med jätteglapp som resultat istället.
Reparation blir då dyrt.
Bra olja, och täta oljebyten ska förhindra detta.

Kanske är det för dyrt & opraktiskt på "högtrimmade" MC-motorer, eller så blir oljebytena alltför täta.
Det kan även vara så att det blir för trångt i toppen på dom små motorerna, vilket kanske försämrar värmeavledning & hållbarhet med sådan lösning.
Eller också så lever motoroljan i MC-motorer ett för hårt liv, för att man ska kunna lita på oljans egenskaper i för många små viktiga detaljer, iallafall med rimliga oljebytesintervall.

Antagligen är det helt enkelt bara så att det inte är ekonomiskt försvarbart, med så "komplicerade" lösningar i de relativt billiga motorcyklarna.
Så dom satsar på enklare teknik, fast med snävare toleranser, än i bilarna.

Jag vet inte... gissar bara.

Men det finns säkert något skäl till varför det inte används på MC-motorer så mycket.

Last edited:
War-psycho skrev:
2086257 Många bilar numer har hydrauliska ventilyftare, vilket innebär att man leder in olja i ventillyftarna/tryckarna.
Oljetrycket spänner då ut lyftaren/tryckaren mot kamnocken och ventilen, och eliminerar allt glapp/spel.

Dom kan klegga igen eller gå sönder, och förlorar då mycket av sin funktion, med jätteglapp som resultat istället.
Reparation blir då dyrt.
Bra olja, och täta oljebyten ska förhindra detta.

Kanske är det för dyrt & opraktiskt på "högtrimmade" MC-motorer, eller så blir oljebytena alltför täta.
Det kan även vara så att det blir för trångt i toppen på dom små motorerna, vilket kanske försämrar värmeavledning & hållbarhet med sådan lösning.
Eller också så lever motoroljan i MC-motorer ett för hårt liv, för att man ska kunna lita på oljans egenskaper i för många små viktiga detaljer, iallafall med rimliga oljebytesintervall.
Jag vet inte... gissar bara.

Men det finns säkert något skäl till varför det inte används på MC-motorer så mycket.
Och vad jag vet så laddar inte de flästa stånkorna upp oljetryck på samma sätt som en bil heller.

Köp ett gäng bladmått så gör du enkelt dett själv!
noggranhet är viktigt och att ha några shims, alt. tid att handla nämnda! :)

Aleleo skrev:
2086228 Jo visst, metall slits. Men kolla bilar som varvar högt, t.ex. Honda s2000 (uppåt 9000rpm). Jag kan inte tänka mig att det behöver justeras ventiler på den.

Man behöver visst justera ventiler på s2000, fick förklaringen att hydrauliska lyftare klarar ej höga varv så det så !!! :fatta!

philsson skrev:
2086267 Och vad jag vet så laddar inte de flästa stånkorna upp oljetryck på samma sätt som en bil heller.
Jo, men det borde ju gå att lösa med en scysst oljepump.
Fast mer prylar i en redan trång motor är ju inge kul, dessutom mer saker som kan paja.

Giri skrev:
2086276Man behöver visst justera ventiler på s2000, fick förklaringen att hydrauliska lyftare klarar ej höga varv så det så !!! :fatta!
Jo, det var lite så jag menade med "högtrimmade MC-motorer".

Oljan hinner liksom inte med riktigt.
Går säkert att lösa till viss gräns med skitfin olja, men det skulle bli både dyrt och göra oljebytena väldigt frekventa istället.
Så man tjänar nog inget på det.

Aleleo skrev:

Tjena!
Jag hade en cbx 750 från 84, den hade hydrauliska ventilyftare!

För att försöka svara på din fråga, varför behövs spelet ställas, så att slits ventilen och sätet så minskar spelet vilker ger risk för brända ventiler. Slits kamaxeln och tryckaren så ökar spelet vilket ger lägre öppning som ger sämre fyllning och sist och viktigast, minskad effekt. Ändrade ventiltider vilket påverkar avstämningseffekterna då överlappningarna inte är de samma.

Jag tror det är en fråga om prioriteringar. Pris, vikt, utrymme, ljudnivå mm. Ingen mening att göra en tyst mc motor när alla sätter på slipon :lol

Här i sandviken har vi en Mc-mekaniker som heter Owe. Han är den bästa som finns.. punkt! Han kan allt som finns att veta och behöver man tex nya shims så får man det gratis om man lämmnar in sina gammla så gör man det själv är det med andra ord gratis här i sandviken! :hihi

SkyNard skrev:
2086330 Här i sandviken har vi en Mc-mekaniker som heter Owe. Han är den bästa som finns.. punkt! Han kan allt som finns att veta och behöver man tex nya shims så får man det gratis om man lämmnar in sina gammla så gör man det själv är det med andra ord gratis här i sandviken! :hihi
Jo, det blir väl lätt så i dom mindre inavlade byhålorna...

Svårt att ta betalt när alla är släkt med varandra, antar jag. :rofl

Tror jag börjar greppa det nu. Tack för alla bra svar! Det ni inte kan, är inte värt att veta! :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back