Varför sitter det Suzuki hjul på min yamaha?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Som frågan lyder. Har en rd 350, men tyckte att hjulen såg obekanta ut. Bak har det passat väldigt dåligt och bromsskivan har skrapat emot oket. Kollade lite noggranare och nopg fan är fälgarna märkta "Suzuki". Nån har även svarvat till en adapter eftersom det tydlgien har suttit en mindre bromsskiva på innan.

Vad ska det tjäna till att byta hjul? Visst de är lite snyggare, men orkar man verkligen lägga ner så mycket jobb för en sån skitsak?

Ska ta kort senare ikväll!!!

Tänk såhär, även den gamla hojen har varit rätt ny för någon en gång i tiden. DÅ kanske det var coolt/tufft/värt pengarna att byta hjul.

<micke> skrev:
Vad ska det tjäna till att byta hjul? Visst de är lite snyggare, men orkar man verkligen lägga ner så mycket jobb för en sån skitsak?

Ska ta kort senare ikväll!!!

Ja säg det...Kul ...Udda...
Men skrapar det i och inte passar så är det ju kanske inte optimalt!

Klart man ska lägga ner jobb... :banana
Kolla min lista! :hihi

de e väl 18tum på den original.
e dom bytta till 17 eller?=isf mycke snyggare :)

Originalfälgarna kan ju ha gått sönder vid en ikullkörning (eller när någon kört i något). Då kanske dåvarande ägaren tog det som fanns liggandes eller det som han kom över billigt.

Nej, det är fortfarande 18 tum...

Jo att det är bytt p.ga en krasch är ju mycket möjligt. Men byta både fram och bak?

Iaf, nu ser ni hur det är. Ser ni även vad jag menar med att bromsoks "hållaren" klämmer mot bromsskivan..

Drygt att köpa ett hjulpar till, funderar på om man inte skulle svarva av lite på adaptern som håller skivan och göra en bricka och lägga bakom lagret. Så man flyttar hela hjulet en anning åt vänster...

Den där adapter ringen som håller bromsskivan, kan ju knappast vara standard, eller vad tror ni? :S

Nån som känner igen hjulen? Kanske vet vad de kommer från för modell?

Bifogat

• bromsskivkekläm.jpg
    bromsskivkekläm.jpg
    45.1 KB · Visningar: 324
  • hjul.jpg
    hjul.jpg
    85.6 KB · Visningar: 270
  • suzuki.jpg
    suzuki.jpg
    55.1 KB · Visningar: 185
Mjo, kanske är möjligt.

Iofs. kan jag ju hålla med om att de här hjulen är snyggare än orginal. Weird oxå att rd bakdrev passar...

Esch, vafan, jag svarvar av lite så får vi se vad fan som är kvar :d

Den som lever får se. =)

Om ingen har ett hjulpar att sälja/byta med mig?

UrbanTiger skrev:
Du kanske kan leta reda på några fina 17" från någon 250 istället och spara in på mellanskillnaden vid nästa däckbyte.

Ja, att leta däck till originalfälgarna på RD 350 är inte såå kul. Finns änna inte så mycket att välja på. Om det går att klämma in 17"-däck från en 250 så skulle det göra mycket för helheten. :tummenupp

UrbanTiger skrev:
Det är väl fälgar från en gammel-gsxr hur som helst. Den där adapterringen verkar inte vara allt för välgjord och inte allt för snygg heller. Normalt sett hade man väl svarvat ner anslaget för bromsskivan på navet så det kom i linje där skivan ska vara och borrat djupare hål och gängat.

Det funkar ju säkert som det är nu men kunde ju vart lite proffigare gjort.
Ser lite överdimentionerat ut som det är nu. Borde räcka med 5-6 mm gods.

Jo, nog fan är det överdimensionerat alltid. Jag tänkte svarva ner adapterna till 5-6 mm som du säger och försänka hålen lite djupare.

Kan du specifiera dig lite hur du menar, jag fattar inte riktigt...

PacMan skrev:
Ja, att leta däck till originalfälgarna på RD 350 är inte såå kul. Finns änna inte så mycket att välja på. Om det går att klämma in 17"-däck från en 250 så skulle det göra mycket för helheten. :tummenupp

Duells verkar ha däck och det finns en handlare här som säljer duells grejor...alltså det är inget problem. =)

Tänker försöka fixa till detta lite, går det inte får jag väl köpa orginalhjul då...

<micke> skrev:
Drygt att köpa ett hjulpar till, funderar på om man inte skulle svarva av lite på adaptern som håller skivan och göra en bricka och lägga bakom lagret. Så man flyttar hela hjulet en anning åt vänster...

Tjena,
Jag har en RD 350 bakfäg komplett med bromsskiva, drevhållare och däck med mycket mönster kvar.
Har ingen direkt användning för det så du kan då det för 350 kr om du vill ha det. (du får fälg+däck+drevhållare för 200 kr om du inte behöver bromsskivan).
Kanske smidigare och ändå billig lösning. PM'a i så fall /Rickard

UrbanTiger skrev:
Det blir nog bra om du görs något sådant.
Det jag menade i övrigt var att dom borde ha tagit och svarvat på fälgen så att bredden stämde med RD:n. Det förutsätter ju att du har skivor med samma hålbild som Sukan och rätt diameter för RD:n

Jo, nu hajjar jag. Men alltså skivan sitter rätt i förhållande till fälgens anlägningsyta. Adaptern är ju där för att innerdiametern på gsx-r skivan är cirka 80 mm till skillnad från rd:n som ha kanske 150 mm?

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger