Varför ser det ut såhär?

donj

Medlem
Gick med
9 Oct 2007
Hoj
Hornet -01
Slängde en blick på oljefönstret och såg att det såg ut som kondens på insidan.

f_nm_549649a.jpg

Jag öppnade locket och fann detta:

f_um_f5e9b09.jpg

Jag kan inte så mycket, men jag tyckte att det såg lite tomt ut. I fönstergluggen brukar jag alltid se olja annars. Nu ställde jag hojen på centralstödet, och tog fram oljan och hällde i lite eftersom. Efter 3+ liter olja såg jag fortfarande ingen förändring i fönstret. Jag körde runt kvarteret men såg inte att något hade hänt efter det. Ingen oljelampa lyser på panelen när motorn går.

Är allt som det ska? Var det dumt att hälla i olja? :tungan Vad händer om jag fyllt för mycket? Jag har inte sett att den läckt olja innan.

Last edited:
Häll ur all olja ur motorn och fyll på med rätt mängd. Kör inte en meter till utan att veta hur mycket olja du har. Om där är för lite olja så kommer troligtvis motorn att skära ihop när som. Skulle där vara för mycket olja finns det risk för att någon packbox i motorn inte orkar hålla emot och det börjar läcka.

Går ut och tömmer den nu...

Nästa fråga:

I manualen står det under capacity att den rymmer 2.8 liter när oljefiltret är kvar och 3.4 liter när motorn är helt tom. Om jag nu låter filtret sitta kvar och låter oljan rinna ut ur bottenhålet, är det då 2.8 liter som ska i? Så det inte blir några fler tabbar... :D

Nästa fråga:

I manualen står det under capacity att den rymmer 2.8 liter när oljefiltret är kvar och 3.4 liter när motorn är helt tom. Om jag nu låter filtret sitta kvar och låter oljan rinna ut ur bottenhålet, är det då 2.8 liter som ska i? Så det inte blir några fler tabbar... :D

Ja 2,8liter ska det va. Men dubbelkolla med nivåfönstret så att du får rätt nivå. Tycker ofta det går i lite mer än vad som står i manualerna.

Nästa fråga:

Ja, i teorin men det stämmer inte helt 100% ändå, det finns ofta lite olja kvar som inte rinner ut. Kolla alltid i fönstret (eller stickan om hojen har sådan) så du ser att det är rätt volym.

Hmm, har bytt olja nu. Har hällt på till rätt nivå i glaset, men när jag startar motorn rinner oljan undan nedanför lägstanivån. När jag stänger av motorn rinner den tillbaka till rätt nivå.

Ska den vara mellan nivå-visarna när motorn är på eller av?

Hmm, har bytt olja nu. Har hällt på till rätt nivå i glaset, men när jag startar motorn rinner oljan undan nedanför lägstanivån. När jag stänger av motorn rinner den tillbaka till rätt nivå.

när motorn är avstängd ska oljan vara mellan stäcken. men när motorn är igång spelar det ingen roll. eftersom att du har rätt oljemängd imotorn.:yoparty

När motorn är igång så pumpas såklart oljan in i motorn där den ska vara under gång .. så den ska va avstängd o ha stått still ett tag när man mäter ...

Oljenivån kollar du med motorn avstängd och när du låtit oljan rinna tillbaka en stund.

Edit. 3svar på en å samma minut, fan vad vi är å hugget idag :yoparty

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...