Varför ser det så löjligt enkelt ut när folk byter däck på youtube?

Jag hade köpt alla grejor man behövde på biltema, få lite i (h)julklapp och även ordnat en egen kompressor så nu jävlar skulle d krängas däck! :D Men inte fan gick det...skrek, svor å ångrade bittert mina inköp. Sen tog jag några djupa andetag och började jag om igen och använde MYCKET såpvatten, och helt plötsligt såg jag ljuset.

Så prova igen å använ tålamod å såpvatten.
 
Har inga tips på hur man ska göra men var försiktig. Jag har en kompis som skulle kränga på ett nytt bakdäck för två veckor sedan och efter att han hade böjt två däckjärn så gav han upp. När han sedan tog följen och däcket till en däck-krängare så visade det sig att han hade spräckt följen. Så ta det försiktigt.

Undra om det va Jag :huvet
 
Tackar än en gång! Visst fan var allt jag behövde göra att börja om från början och hålla nere sidan av däcket som redan var påkrängt med fötterna, hoppade på utan problem då.

Vad innebär att man "spräckt följden" ?

Kolla var han kommer från.:D Kreativ fonetik av ordet "fälgen" kombinerat med lite dialektal förbistring....

(Han skrev följen, inte följden, but I kinda' like it).
 
Tänk även på att krängningen alltid ska avslutas vid ventilen annars riskerar du att skada den när du pressar ner däcket.
 
Menade nog spräcka fälgen.

Tror inte det är någon risk med de järnen du har(biltema va?)de är för mjuka.

Håll ner med ena knäet i fortsättningen så går det lättare.

Henrik

Jaha oj va trögtänkt man var, fälgen måste det ju ha varit.

En sak som jag märkte var dock att kanten på däcket sprack upp lite. Alltså längst ut på kanten av däcket som man kränger över fälgen, typ 15mm in.

Kan det vara illa?
 
Såpvatten i all ära, men däcks fett är en ganska billig investering :)
 
Tackar än en gång! Visst fan var allt jag behövde göra att börja om från början och hålla nere sidan av däcket som redan var påkrängt med fötterna, hoppade på utan problem då.

Vad innebär att man "spräckt följden" ?

Yes jag menade fälgen. J*vla autocorrect i iPhonen ;)
Sen var det faktiskt just biltema grejer han hade.
 
Last edited:
En sak som jag märkte var dock att kanten på däcket sprack upp lite. Alltså längst ut på kanten av däcket som man kränger över fälgen, typ 15mm in.

Kan det vara illa?

Om däcket håller trycket ska det inte vara någon fara.
Håller det där emot inte trycket kan stommen vara spräckt och då är det bara att handla nytt, en polare gjorde detta innan en bandag.
Tur för han att jag hade ett över.

Lycka till med nästa däck. / Anders
 
Ja nästa gång kommer det nog bli som en dans på rosor med tanke på hur lätt det var när man gjorde det rätt! Ovärderlig tips härifrån som alltid!

Får prova att fylla däcket och se så det håller tätt. Sprickan var i däckkanten som går längst fälgen och inte rakt över däcket så det borde hålla tätt tror jag iaf.
 
Last edited:
Jaha oj va trögtänkt man var, fälgen måste det ju ha varit.

En sak som jag märkte var dock att kanten på däcket sprack upp lite. Alltså längst ut på kanten av däcket som man kränger över fälgen, typ 15mm in.

Kan det vara illa?

Brukar inte va några problem.. Är du orolig, så innan du lägger på däcket, fyll det med lite extra luft och spruta över såpvatten. Bubblar det så är det inte tätt :tummenupp
 
För att det är väldigt enkelt med rätt teknik.
Sen finns det fälgar typ Marchesini som kan vara rent jävliga för att de har inget djupa veck som däcket kan glida ner i vid montage.


Synd att jag inte såg denna tråden förrän nu är i Lund och jobbar och kunde kört förbi.

Skönt att det löst sig.
 
Orkade inte läsa tråden..Men När du kränger på ett däck så ska däckskanten ner i mitten av fälgen där fälgen går innåt för att det ska gå att kränga på däcket på andra sidan.Sen ta små tag,det ska inte behövas så mycket kraft.Det är mest teknik.
Mitt tips är att stå med knäna på den sidan du redan fått på så du trycker ner däcket med båda knäna, då har du 2 händer med att kränga på resten av däcket!
 
Jag kränger otaliga däck/säsong.... Vissa fabrikat är bra mycket svårare än andra (Michelin, Dunlop m.m.) Men det är alltid kallt i mitt garage, så att värma däcken med däckvärmare 5min innan man kränger, hjälper extremt mycket.

Om man inte har däckvärmare bör det funka med värmepistol eller kanske rent av hetvatten, bara man torkar av..... Det är inte många grader däcket behöver bli varmare för att bli mjukt.
//
B
 
Det verkar som det gick åt helvete ändå, åkte ut till en mack och pumpa upp däcket, skulle upp i 2.9 bar, men runt 1.5-2bar så pyser all luft ut mellan däck och fälg på 2 ställen.

Har jag mördat fälgen eller däcket? Kanske kan bero på att den där kanten längst ut på däcket spruckit upp lite?

Blev lite märken i fälgen också men inget jätte-märkvärdigt i mina ögon, kan det göra så att däcket inte håller tätt?
 
Det verkar som det gick åt helvete ändå, åkte ut till en mack och pumpa upp däcket, skulle upp i 2.9 bar, men runt 1.5-2bar så pyser all luft ut mellan däck och fälg på 2 ställen.

Har jag mördat fälgen eller däcket? Kanske kan bero på att den där kanten längst ut på däcket spruckit upp lite?

Blev lite märken i fälgen också men inget jätte-märkvärdigt i mina ögon, kan det göra så att däcket inte håller tätt?

Första gången du fyller däcket? du måste massera det lite för att se till att det kommer in luft i det. har det inte "ploppat" till så måste du se till att det gör det. Har det redan gjort det och däcket ligger ut i kanterna kan det va värre.
 
Det verkar som det gick åt helvete ändå, åkte ut till en mack och pumpa upp däcket, skulle upp i 2.9 bar, men runt 1.5-2bar så pyser all luft ut mellan däck och fälg på 2 ställen.

Har jag mördat fälgen eller däcket? Kanske kan bero på att den där kanten längst ut på däcket spruckit upp lite?

Blev lite märken i fälgen också men inget jätte-märkvärdigt i mina ögon, kan det göra så att däcket inte håller tätt?

Du måste som Putte säger "ploppa" däcket.
Högt flöde underlättar när man ska ploppa, det kan du åstadkomma genom att skruva ur ventilen och därefter fylla från kompressor.
När däcket väl ploppat kan du tömma på luft, skruva i ventilen coh fylla igen.

Har man otur kan man behöva massera däcket lite (typ hoppa/sitta på det) medans man fyller för att ploppa.

Ha inga fingrar mellan däcket och fälgkanten när du ska ploppa! Det är svårt att kränga av däcket med en hand och tråkigt att inte ha 10 fingrar..:brinnerup
 
Det verkar som det gick åt helvete ändå, åkte ut till en mack och pumpa upp däcket, skulle upp i 2.9 bar, men runt 1.5-2bar så pyser all luft ut mellan däck och fälg på 2 ställen.

Har jag mördat fälgen eller däcket? Kanske kan bero på att den där kanten längst ut på däcket spruckit upp lite?

Blev lite märken i fälgen också men inget jätte-märkvärdigt i mina ögon, kan det göra så att däcket inte håller tätt?
Ibland behövs mer luftflöde för att hinna få in mer luft än det pyser ut.De små luftbehållarna på mackar räcker inte alltid till.
 
Aha, då kanske det inte är kört än då!

Ja det var ju första gången jag pumpade upp däcket och mackens pump var inget vidare stark. Däcket såg ut att fylla ut ordentligt efter att den pumpats upp en bit men något plopp ljud blev det inte.

Vet ingen som har en kompressor, men man kanske kan gå till någon verkstad och fråga om dom vill pumpa upp det?
 
Aha, då kanske det inte är kört än då!

Ja det var ju första gången jag pumpade upp däcket och mackens pump var inget vidare stark. Däcket såg ut att fylla ut ordentligt efter att den pumpats upp en bit men något plopp ljud blev det inte.

Vet ingen som har en kompressor, men man kanske kan gå till någon verkstad och fråga om dom vill pumpa upp det?

Leta rätt på en mack med kompressor. En sån där det bara är en display på huset.. De man kan bära med sig klarar inte att "ploppa" ett däck.

*edit*

När det börjar pysa ur däcket, så tryck till där på däcket så det tätar så går det lättare att fylla det :tummenupp
 
Nya Trelleborg Winter Friction med nya, lite för stora moussekorvar! har man krängt på dom kan man jävlarimej kränga allt!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top