Det är väl ungefär som med eftermarknadsdelar/-utrustning överlag. Den som har köpt delarna vill ha tillbaka åtminstone en del av de pengar han eller hon lagt ut, även om det i verkligheten egentligen oftast bara i slutändan betyder att hojen är lättare att sälja än en hoj utan godis (förutsatt att priset kommer ner, naturligtvis).
Hela diskussionen är emellertid tämligen poänglös. Att som vissa hävdar köparen ska betala säljarens pris eller åka buss är lika totalfånigt som att säga att säljaren ska sälja till varje pris. Det finns ett pris på varje produkt, och detta pris hamnar där köparens betalningsvilja och säljarens önskan att sälja möts. Naturligtvis finns det undantag som bekräftar regeln, men faktum kvarstår; om du inte får din hoj såld så beror det på att du har satt ett för högt pris. Inte att alla potentiella köpare är dumsnåla kollektivtrafiksåkare som bara vägrar handla för att de inte än insett hur briljant unik just du och din hoj är.
Hela diskussionen är emellertid tämligen poänglös. Att som vissa hävdar köparen ska betala säljarens pris eller åka buss är lika totalfånigt som att säga att säljaren ska sälja till varje pris. Det finns ett pris på varje produkt, och detta pris hamnar där köparens betalningsvilja och säljarens önskan att sälja möts. Naturligtvis finns det undantag som bekräftar regeln, men faktum kvarstår; om du inte får din hoj såld så beror det på att du har satt ett för högt pris. Inte att alla potentiella köpare är dumsnåla kollektivtrafiksåkare som bara vägrar handla för att de inte än insett hur briljant unik just du och din hoj är.