Varför sådant överpris på hemmafighters?

Den var ju billigare pga utlandsresa, annars hade den kostat ännu mer ju :banana

Annars kan man ju hoppas att marknaden reglerar det där, så länge priset är för högt så blir den inte såld. Men hur kul är det....

Utsatt pris o verkligt pris är två helt olika ting.
Värdet är bara så högt som marknaden vill betala.

Antingen köper man den mc man vill ha, och betalar köparen vad denne begär. Eller så köper man något man inte vill ha, men duger, för ett billigare pris. Eller så åker man buss...

Tyvärr är snålheten så påtaglig att människor inte köper vad de vill ha, utan det näst bästa som de egentligen inte vill ha...men tycker är "prisvärt"!

Jag känner igen diskussionen, dom som ska köpa klagar på hysteriska överpriser och dom som ska sälja klagar på att dom måste ge bort grejerna :rolleyes:

Tycker det är lite annorlunda med fighters faktiskt. Spridningen i skick på fighters varierar långt mycket mer än prisbilden på fighters.

En hoj som det syns tydligt på att den blivit figther för att det var billigaste lösningen efter en crash bör ligga en avsevärd slant under vad en hel och fin hoj kostar.

Sen kan jag också tycka att de i andra änden finns de verkligt fina och påkostade byggena. Som inte verkar gå att sälja till ens en bråkdel av vad delarna kostat vilket är lite synd.

När jag skulle sälja min Fighter, hade jag den ute på annons inklusive alla originaldelarna. Den låg då ute i säkert drygt 2 månader utan att bli såld.
Då slängde jag på alla originalprylar igen och satte ut den för 5k mer, fast då exklusive Fighterdelarna. Då sålde jag den på 36 timmar.

Vet inte riktigt vad det säger om någonting egentligen.
Antingen orkar folk i allmänhet inte ställa sig och skruva isär något de precis köpt, eller så var det själva kvaliteten på Fighterbygget som var problemet. Utan att vara allt för självkritisk tror jag sanningen ligger någonstans mitt emellan. :D

Bygger man en "fajter" eller annan maskin för sig själv, eller för att de ska vara en bling-bling-maskin som ska säljas?
Bygger man en maskin för sig själv får man vara berädd att de är en mycket begränsad skara som kommer att vara kund på denna maskin.
Å hittar man INGEN som är intresserad har man då valet att bygga tillbaka den till orginal, eller behålla den.

För MIG är ingen hoj mer värd än vad ett inlösen av en totalskada på helförsäkringen ger...
De e inte många som tänker på när de köps en massa saker å skruvas på hojen vad den egentligen är värd om man skrotar den vid körning, OM de inte anges vid tecknandet av försäkringen och villkoren medger modifiering.

Jag är inte intresserad av att köpa någons, ofta dock imponerande, custom-bygge oavsett om det är shopper eller fighter. Jag ville ha en rolig cykel till en hyfsad peng och i min värld går en kraschad dussin-RR utan kåpor men med cross-styre ned i pris, inte upp. Men tydligen hade jag fel.

Jag kollat på fighter på blocket Triumph Street Triple 2011 ny 89900kr
Jag kollat på supersport på blocket Triumph Daytona 675 2010 ny 99900kr 2011 ny 119990kr
Slutsatsen är att en Triumph fighter från fabrik är 10000 till 30000kr billigare än motsvarande sporthoj.
Bygger man om en sporthoj till fighter måste man räkna med att värdet sjunker rejält.
Varför sådant överpris på hemmafighters?
Troligen pga att många inte fattar att värdet på hemma byggda fighterhojen direkt faller med 10000 - 30000 kr jämfört med original sporthoj.

Sedan kommer nästa grej: Försäkring.
Hur är premien för en Triumph Daytona 675 (original)
Hur är premien för en Triumph Daytona 675 (ombyggd till fighter)
respektive en Triumph Street Triple

Last edited:
Vill ni se överpris på en fighter?

http://www.biscaya.com/beg_show.html#
Kolla in Ducati 853 Streetfighter på sidan.. 90.000..
Okej, den har lite trim, magnesiumfälgar och en titankopplingskåpa, men det är en ombyggd 748 från -96!

Panta håller uppe priserna på Ducce rätt bra, ja. :)
Men dom är alltid trevliga och är inte blyga för att låna ut för lite provkörning. Och verkstan gör alltid ett grymt jobb.

Vill ni se överpris på en fighter?

http://www.biscaya.com/beg_show.html#
Kolla in Ducati 853 Streetfighter på sidan.. 90.000..
Okej, den har lite trim, magnesiumfälgar och en titankopplingskåpa, men det är en ombyggd 748 från -96!

Den och deras Squalo för 149.000.- är ju lysande bevis på att det inte spelar någon roll hur duktig man är på att skruva, hur många timmar man lägger på bygget och hur dyra prylar man använder, sätter man överpris så får man behålla hojen. :fakta

Sjuka priser ja..och för en naken hoj. Sålde min cbr 929:a med kåpor samma årsmodell som denna för 2 år sen och och 6K billigare än rabatpriset för denna..

Undrar vad man kan få för min?
Kanske samma som en billig zx6 från 97?

Min går dock inte att bygga till original.

Sanningen är väl att ingenting av det man adderat själv höjer priset.
Högst rimligt IMHO - välskött original-båge bör ge max utdelning vid försäljning.
Anpassning till egna behov ska förstås inte passa andra, ungefär som att man inte köper begagnade skor...

Jag ser inte riktigt den hojen som en Streetfighter.

Min hoj anser jag vara en Streetfighter.
Och då är det inte 3 timmar arbete bakom, utan runt 300 timmar.

Kan dock hålla med om att priserna är helt galna för dessa hemmavälta åbäken :va
Är väl just det där som är en streetfigter, en sporthoj utan kåpor som man har satt dit crosstyre och valfritt lyse på gaffeln eller har jag missat nått?!?

Vad räknas min som då :va
Customfighter :brinnerup

Faller väl under kategorin "för-mycket-fritid-hoj". ;)

För mig är en streetfighter en sporthoj där ägaren kört i bröt och inte har pengar till att köpa nya kåpor.

Allt annat är custom...

Duckar! :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP