Varför så mkt onda ord om touring?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tycker själv det är underbart att vara ute och långköra, särskilt i Norge. För mig är semester att vara på två hjul och på väg "bort", om det ska svängas höger eller vänster i nästa korsning är ett mindre problem.

berggren_martin skrev:
Tycker själv det är underbart att vara ute och långköra, särskilt i Norge. För mig är semester att vara på två hjul och på väg "bort", om det ska svängas höger eller vänster i nästa korsning är ett mindre problem.

Håller med om det, åker gärna långa turer, även om jag kör aktivt... men det har även hänt att man åkt flera, så att tempot inte varit "rejsigt", dels pga av att man haft packning.

1100 mil hittills i sommar, och det plockar på, på Lördag bär det av till Kisa ... :)

Helt rätt! Jag håller med er till fullo! Dessutom går det utmärkt att lägga ner mer än vad jag gör på väg med väskor på! Så länge man inte sitter åtta timmar om dagen på hojen och bara äter mil, så är det otroligt roligt att åka långt!

Dessutom är det inte lika manligt att åka med hojen på kärra till bankörningen!

sporttouringhoj.com?

Det är dock jäkligt sällan man möter sporthojar när man är ute och kör, nästan bara fransnissar och touringlok! Varför vågar inte folk köra lång på sporthojar? Kom inte och säg att det är obekvämt, sitta på en skakmaskin med ett kylskåp i famnen DET är jobbigt...

Mer sporthojar på småvägarna!

Helt rätt! Jag håller med er till fullo! Dessutom går det utmärkt att lägga ner mer än vad jag gör på väg med väskor på! Så länge man inte sitter åtta timmar om dagen på hojen och bara äter mil, så är det otroligt roligt att åka långt!

Dessutom är det inte lika manligt att åka med hojen på kärra till bankörningen!

sporttouringhoj.com?

Det är dock jäkligt sällan man möter sporthojar när man är ute och kör, nästan bara fransnissar och touringlok! Varför vågar inte folk köra lång på sporthojar? Kom inte och säg att det är obekvämt, sitta på en skakmaskin med ett kylskåp i famnen DET är jobbigt...

Konceptet är inte helt OK

Touring är kul.

Men mycket packning, passagerare, regnställ, långsam körning, hojar stora som pråmar, motorvägar mm. förknippas ofta med touring. Det är väl det som inte passar.

Res lätt och med en pålitlig MC så är touring kul. Nya vägar och nya vyer är bra. :bow

Jag älskar Norge utan regn.

triple skrev:

Håller med om det, det är väldigt sällan man möter sporthojar ute på vägarna, av nån anledning verkar de flesta vara livrädda för att bege sig utanför stadskärnan :rolleyes:

Jag har åkt i lite över ett år på en custom, och jag kan säga det att jag åker bra mycket skönare på R1an, än vad jag någonsin gjorde på glidarn....

Längsta avverkade sträcka hittills iår är 64 mil på en dag.... iofs bara fram o tillbaka till stockholm, via småvägar... åker man i Europa så kan man säkert ta sig mycket längre sträckor i ett naffs... :rodnar

Jag har "tourat" runt lite i Norge med 748'n. Funkar bra, men jag äger varken tankväska eller andra lämpliga bagar som kan surras bakpå, så jag har kört med ryggsäck, vilket inte är superbekvämt.

Finns det någon som har några tips på hur man bäst packar en 748/916/996/998 så vore jag tacksam.

Nu ska jag antagligen köra en liten mini-touring till helgen, denna gång med frun bakpå. Hon vill sitta bekvämt och "inte luta så mycket"... så nu ska jag testa ett "touringlok". En ST1100. Blir intressant. Inga problem att packa iaf. :)

jag älskar långturer, rättsom det är så drar jag iväg till någon polare långt åt helvete i vårt avlånga land=) i helgen som var så var jag uppe i Västerås o hälsade på lite polers c:a 30 mil en resa + 30 mil hem, sedan åkte man ju o kollade på mälaren runt, bl a i kvicksund och Enköping, blev väl c:a 90 mil den helgen, har man hoj ska det åkas inte "bara" putsas: ):) mvh

Har kört drygt 600mil senaste fyra veckorna med min ZX9 bara i Sverige, med full packning (tält,väskor,sovsäck,liggundelag mm.) och det funkar kanon!
Kan f.ö. tillägga att Pilot Road är ett jäkla däck och hålla: Det är ca 6 mm mönsterdjup nytt, nu har jag 3,5mm kvar och jag har haft en snittfart på ca 100 kmh under dom här 600 milen, både själv och med passagerare, men alltid med packning!!

rerell skrev:
Jag har "tourat" runt lite i Norge med 748'n. Funkar bra, men jag äger varken tankväska eller andra lämpliga bagar som kan surras bakpå, så jag har kört med ryggsäck, vilket inte är superbekvämt.

Finns det någon som har några tips på hur man bäst packar en 748/916/996/998 så vore jag tacksam.

Nu ska jag antagligen köra en liten mini-touring till helgen, denna gång med frun bakpå. Hon vill sitta bekvämt och "inte luta så mycket"... så nu ska jag testa ett "touringlok". En ST1100. Blir intressant. Inga problem att packa iaf. :)

nej, nej du skall väll inte byta till en ST1100??!!?!

Jag snackade med en kille i skottland som hade en liten väska fäst uppe på passagerarsadeln på sin 998Bip. Han skickade grejer till några B&B och sedan stannade han där och behövde ingen packning förutom lite små saker och et regnställ. Smart! Enda nackdelen är att man inte kan ändra resväg om man hittar en bra väg…

Kan bara hålla med er.Har dock bara sträck-tourat. Typ gbg-ringen några gånger.Men det funkar bra.Man e väl man! :fakta

Touring rockar. Finns väl inget som säger att man inte kan både köra bana, toura o köra lite blandat med sin cykel.

Motorcyklar är till för att köras med, inte stå o glänsa vid kiosken
med. För det är väl oftast bland dom som touring låter illa, eller?

triple skrev:
nej, nej du skall väll inte byta till en ST1100??!!?!

Jag snackade med en kille i skottland som hade en liten väska fäst uppe på passagerarsadeln på sin 998Bip. Han skickade grejer till några B&B och sedan stannade han där och behövde ingen packning förutom lite små saker och et regnställ. Smart! Enda nackdelen är att man inte kan ändra resväg om man hittar en bra väg…

Nej nej, inte byta!! Är du inte riktigt KLOK?! :)
Nejdå, jag lånar bara ST'n över helgen. En ST må vara trevlig att toura på (återstår iofs att se, men jag utgår ifrån det), om det ändå ska gå relativt lugnt för sig osv, men jag skulle aldrig byta bort 748'n mot en ST1100. Det är ju två helt skilda världar känns det som.

Längsta jag har åkt i ett sträk var från Vaxholm till Helsinki - via rondellen i Happaranda..

Touring på bana går bra - då kör man inte vilse..

Någongång ska jag ha radio också :crash

Jag har råd att ha både bil och hoj, åka långt (läs semester) på hoj ser jag bara som avancerat självplågeri så jag tar bilen, sen är väl inte ett Ducce Monster den optimala tourern kanske?!? :fakta

Fredrik :notme

Åka långt

Runt i Europa o Norden på sporthoj går alldeles utmärkt. Konstigt nog möter jag de flesta sporthojarna - de åker sällan åt samma håll som jag! Vad jag däremot själv kör om är customhojarna antingen de fungerar eller står o skruvar på vägkanten (HD).

Re: Åka långt

Busafreak skrev:
Runt i Europa o Norden på sporthoj går alldeles utmärkt. Konstigt nog möter jag de flesta sporthojarna - de åker sällan åt samma håll som jag! Vad jag däremot själv kör om är customhojarna antingen de fungerar eller står o skruvar på vägkanten (HD).
Äh vadå.. Busan är ju en touringhoj. ;)

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back