Varför så få återförsäljare av Ducati?

Ducati, att det märket fortfarande lever får väl tillskrivas kreativ Italiensk bokföring och
suspekta bidrag från staten.
Ducatis motorer lever nu farligt med buller och miljökrav som är svåra att klara om man
fortsätter med luftkylning.
HD kommer nog leva vidare i USA, i övrigt är de ute om de inte kommer förbi sina luft och bullerproblem.
Enda HD som varit något att se var när Valter Villa körde HD tvåtakt i VM på 70-talet:banana
Bitter
BMW-gubbe
 
Ducati är en svårbedömd blandning av Alfa och Ferrari om man för över resonemanget på bilar.

Alla vet att de är rätt kassa med gigantisk värdeminskning och irriterande småfel, jobbig att leva med i vardagen och innebärande lättnad och glädje när man äntligen lyckas sälja den efter att den ätit en ur huset.

Likt förbannat är det dem man drömmer om och bara måste ha. Vackra, roliga och klassiker i samma stund de rullar av bandet. Affischer i pojkrum och garage är fyllda av dem och hjärtat slår fortare när man ser dem även om man är rätt ointresserad av fordon i allmänhet.

Så att det finns få återförsäljare är väl rätt logiskt. Det är ingen dussinhoj.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Ducati är en svårbedömd blandning av Alfa och Ferrari om man för över resonemanget på bilar.

Alla vet att de är rätt kassa med gigantisk värdeminskning och irriterande småfel, jobbig att leva med i vardagen och innebärande lättnad och glädje när man äntligen lyckas sälja den efter att den ätit en ur huset.

Likt förbannat är det dem man drömmer om och bara måste ha. Vackra, roliga och klassiker i samma stund de rullar av bandet. Affischer i pojkrum och garage är fyllda av dem och hjärtat slår fortare när man ser dem även om man är rätt ointresserad av fordon i allmänhet.
Så att det finns få återförsäljare är väl rätt logiskt. Det är ingen dussinhoj.
Skickat från min iPad med Tapatalk

Dom 4 hojar som ligger längst ner på listan över Motorrads 5000mila tester är
BMW K1300GT, Ducati 1199 Panigale, Ducati 1098 och KTM 1190 RC8.
De hojar som haft mest strul under 5000mil av 44 testade hojar (fram till mars/2017).
Och när det gäller service och underhållskostnader toppar (bottnar?) 1199 Panigale listan med 2,01 kr / km.
Som jämförelse ligger motsvarande kostnad för Yamaha R1 1,06 kr/km, Honda Fireblade 1,29kr/km, Suzuki GSX-R 1,14kr/km, Kawa ZX-10R 1,23kr/km, Aprilia RSV4 R 1,29kr/km.
Det är alltså nästan dubbelt så dyrt vara ägare av en Panigale 1199 som vara ägare av en Yamaha R1.
Och då ser vi enbart på servicen och delar. Exklusive värdeminskning och bensin.
Och 50% dyrare jämfört med motsvarande sporthojar från andra kända märken.
Det förvånar mig inte att Yamaha säljs i Norrland. Mycket hoj för pengarna !
Inte Ducati.
Och kollar man på Blocket efter Rolls-Royce så hittade jag bara en norr om Stockholm.
https://www.blocket.se/goteborg/bilar?q=Rolls+Royce&cg=1020&w=3&st=s&ca=15&is=1&l=0&md=th&cb=0
Så jag förstår bristen på Ducatihandlare norr Stockholm.
 
Last edited:
Dom 4 hojar som ligger längst ner på listan över Motorrads 5000mila tester är BMW K1300GT
Ducati 1199 Panigale Ducati 1098 KTM 1190 RC8, Mest strul under 5000mil.
Och när det gäller service och underhållskostnader toppar 1199 Panigale listan med 2,01 kr / km, exklusive värdeminskning och bensin.
Som jämförelse för Yamaha R1, Honda Fireblade, Suzuki GSX-R, Kawa ZX-10R, Aprilia RSV4 R ligger motsvarande kostnad mellan 1,06 kr/km Yamaha R1, Fireblade 1,29kr/km, GSX-R 1,14kr/km, ZX-10R 1,23kr/km och RSV4 R 1,29kr/km.
Det är alltså nästan dubbelt så dyrt vara ägare av en Panigale 1199 som vara ägare av en Yamaha R1.
Och då ser vi enbart på servicen.
Och 50% dyrare jämfört med motsvarande sporthojar från andra kända märken.
Det förvånar mig inte att Yamaha säljs i Norrland. Mycket hoj för pengarna !
Inte Ducati.
Och kollar man på Blocket efter Rolls-Royce så hittade jag bara en norr om Stockholm.
https://www.blocket.se/goteborg/bilar?q=Rolls+Royce&cg=1020&w=3&st=s&ca=15&is=1&l=0&md=th&cb=0
Så jag förstår bristen på Ducatihandlare norr Stockholm.

Intressant att den hojen som testades är så utslagsgivande hur andra och samma modell fungerar över tid.
Körde inte MCN ett liknande test med 1299 som fick helt andra resultat?
 
Jag tror att alla eller åtminstone de flesta är helt överens om att japanska produkter är mest felfria, generellt sett.

Ducatiägarna brukar heller inte köra särskilt många mil, vad det nu kan bero på...

Ändå vill jag ha en, stående på piedestal i garaget eller vardagsrummet, nyttjad några få gånger per år när det är fint väder och vägarna är tomma och släta.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Dom 4 hojar som ligger längst ner på listan över Motorrads 5000mila tester är
BMW K1300GT, Ducati 1199 Panigale, Ducati 1098 och KTM 1190 RC8.
De hojar som haft mest strul under 5000mil av 44 testade hojar (fram till mars/2017).
Och när det gäller service och underhållskostnader toppar (bottnar?) 1199 Panigale listan med 2,01 kr / km.
Som jämförelse ligger motsvarande kostnad för Yamaha R1 1,06 kr/km, Honda Fireblade 1,29kr/km, Suzuki GSX-R 1,14kr/km, Kawa ZX-10R 1,23kr/km, Aprilia RSV4 R 1,29kr/km.
Det är alltså nästan dubbelt så dyrt vara ägare av en Panigale 1199 som vara ägare av en Yamaha R1.
Och då ser vi enbart på servicen och delar. Exklusive värdeminskning och bensin.
Och 50% dyrare jämfört med motsvarande sporthojar från andra kända märken.
Det förvånar mig inte att Yamaha säljs i Norrland. Mycket hoj för pengarna !
Inte Ducati.
Och kollar man på Blocket efter Rolls-Royce så hittade jag bara en norr om Stockholm.
https://www.blocket.se/goteborg/bilar?q=Rolls+Royce&cg=1020&w=3&st=s&ca=15&is=1&l=0&md=th&cb=0
Så jag förstår bristen på Ducatihandlare norr Stockholm.

Var det inte S1000RR som fick toppbetyg trots att där var två vändor in till verkstad pga motorn var trasig? Motorrad är lite sådär imho.
 
Var det inte S1000RR som fick toppbetyg trots att där var två vändor in till verkstad pga motorn var trasig? Motorrad är lite sådär imho.

Jo precis, en kamaxel rasade ju vid 2400(?)mil men man körde vidare med 5000mila testet. Efter kamaxeln och nedslitna vippor bytts på garanti.
Nu i mars 2017 låg BMW S1000RR på 31:a plats
Positivt ser jag att från April 2009 till September 2013 toppades listan av HD Road King.
I september 2013 togs 1a platsen över av Honda CBR600F och i mars 2017 lyckades Yamaha MT-07 ABS komma högst på listan !
Så Motorrad är inte alls 100 % Deutschland über alles.
Pun intended

Två vändor in på verkstad, det var väl Bikes 5 bandagar på en vecka i Europa test ? Med BMW S1000RR. Som blev 3 bandagar och 2 vändor in på verkstad på en vecka.
Gissar att under Motorrads 5000mila test var S1000RR på verkstad många gånger. Om inte annat för service.
 
Last edited:
Ducati 's luftkylda motorer finns bara i Monster 797 och scrambler. Övriga modeller har en vattenkyld V2 (L2) motor med 4 ventiler / cylinder..

Jag gissar att den luftkylda 2 ventil/ cyl motorn snart är historia.
 
Vänder lite på denna tråden. Finns det någon återförsäljare av Ducati i Skåne? Närmsta jag kan hitta är Claessons i Bromölla men det är ca 1,5 timme från mig (Malmö), så om det finns närmare hade det varit kalas. Är framförallt intresserad av provkörning just nu.
 
Last edited:
Nej tyvärr är nog kundunderlaget för litet. Synd för det är väldigt fina maskiner! Om det är nån tröst så finns inte många Arctic Cat och Polaris handlare i Skåne heller..

Nä men i mellerud 40 mil nedanför stockholm finns en av sveriges största..:tummenupp
 
Vänder lite på denna tråden. Finns det någon återförsäljare av Ducati i Skåne? Närmsta jag kan hitta är Claessons i Bromölla men det är ca 1,5 timme från mig (Malmö), så om det finns närmare hade det varit kalas. Är framförallt intresserad av provkörning just nu.

Det är ju bara 3h på hoj fram och tillbaka och sen lite provköra och klämma på saker. Perfekt sätt att spendera en dag på, hinner ju stanna och fika på nåt fint ställe också.

En annan har 67mil till närmsta återförsäljare så det går ju att hinna på ett dygn men... :gnissla :glömdet
 
Jag ställde samma fråga som TS har i rubriken till en högt uppsatt person inom Ducati för ett par år sen.

Han svarade:
”Det är inte meningen att det ska stå en Ducati i varje vedskjul”

Jag har ett antal hojar fördelat på 8 olika fabrikat varav 4 japanska och 4 italienska,
jag älskar dom allihop, av olika anledningar, men känslan man har för dom italienska maskinerna
är på en annan nivå, och mycke kanske beror på just att det inte står en i varje vedskjul:tummenupp
 
Det är ju bara 3h på hoj fram och tillbaka och sen lite provköra och klämma på saker. Perfekt sätt att spendera en dag på, hinner ju stanna och fika på nåt fint ställe också.

En annan har 67mil till närmsta återförsäljare så det går ju att hinna på ett dygn men... :gnissla :glömdet

Nä, det är inte på andra sidan jorden, men snabbaste vägen dit är en svintråkig 2+1 väg så man är mentalt utmattad redan innan man är framme. Jag vill gärna vara helt fräsch i huvudet när jag provkör hojar. Tidigare fanns Bröderna Hörberg som sålde Ducati nära till hands men de verkar ha lagt ner.
 
Han sålde verksamheten till Bikeline i Malmö för 16 månader sen.
Ett antal månader senare gick Bikeline i konkurs.
 
Vänder lite på denna tråden. Finns det någon återförsäljare av Ducati i Skåne? Närmsta jag kan hitta är Claessons i Bromölla men det är ca 1,5 timme från mig (Malmö), så om det finns närmare hade det varit kalas. Är framförallt intresserad av provkörning just nu.

Du kan trösta dig med är en Europaväg från Malmö mot Bromölla till skillnad från Helsingborg. Där kan vi prata om tråkig väg om man inte gör sig besväret att ta alternativa vägar dit.

Hur som helst har jag personligen använt mig av Claessons sedan många år och det är inga större bekymmer egentligen. Det går tåg dit och några minuters promenad till återförsäljaren. Det är smidigt om man ska lämna/hämta i samband med service. Är nöjd med den service som Claessons har levererat. De känns seriösa. Har funnits länge i branschen och har ett stort utbud av märken och utrustning. Det bör premieras kan jag tycka. Sedan finns det så klart andra duktiga återförsäljare. Ligger de mer lokalt nära en och är duktiga ska man givetvis gynna dem. Jag kan sakna småskaligheten som fanns när det var Ducati Malmö från allra första början och den separata verkstaden med en välrenommerad mekaniker. Tyvärr slutade det mindre bra och resten är historia vid det här laget.
 
Nä, det är inte på andra sidan jorden, men snabbaste vägen dit är en svintråkig 2+1 väg så man är mentalt utmattad redan innan man är framme. Jag vill gärna vara helt fräsch i huvudet när jag provkör hojar. Tidigare fanns Bröderna Hörberg som sålde Ducati nära till hands men de verkar ha lagt ner.

Kanske kolla västerut ? om du bor i Malmö
https://www.ducatidanmark.dk/forhandlere/
 
Last edited:
Var hittar jag fakta om Ducati modeller.
Exempel:
Vilka årsmodeller finns det av 999
Har denna modell insprutning
Är den luftkyld eller vattenkyld, ja ni förstår :)

Har läst på Wikipedia, men inte tillräckligt detaljerat. Nån måste ju ha spaltat upp all denna fakta i molekyler.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top