Varför så dyrt med racing i Sverige?

Jag är bara tveksam om vi ska köra SM som en endagarstävling. Om man funderar lite är det ju inte billigare per dag att köra ett DM. 1500 i startavgift för ett endagsarrangemang eller 2700 för ett tvådagars?

Eller tänk om man körde två endagstävlingar efter varann??? 3000 kr för 4 kval och 4 race? Grym valuta för pengarna! Och så däckbegränsning; 2 set till hela helgen!:tummenupp
 
Eller tänk om man körde två endagstävlingar efter varann??? 3000 kr för 4 kval och 4 race? Grym valuta för pengarna! Och så däckbegränsning; 2 set till hela helgen!:tummenupp

Mycket bra idé Mozz! Själv känner jag mig alltid handikappad som kör samma set däck en hel racehelg..
 
För nåt år sedan gjorde vi experimentet med att dela publikintäkten med förarna. Allt förarna behövde göra var att anmäla sig i tid, samt hjälpa till att promota arrangemanget genom att sätta upp affisher, samt se till att alla som skulle gå in fick betala inträde istället för att få ett mekanikerarmband.

Kalkylen såg ut så att om vi hade nått cirka 2500 betalande åskådare hade alla åkt gratis. Vi nådde 625 betalande, vilket gav 225 kr i återbetalning till alla som anmält sig i tid. Skulle det vara möjligt att nå 2500 betalande? Ja, det tror jag. Men inte om målsättningen är att köra ett endagars trackday-event. Då får man snällt betala hela notan själv.

Det var en mycket bra idé som säkert drar mer åskådare. Synd att man inte fortsatte med detta.
Om man första gången inte riktigt trodde på det, och inte gjorde nåt speciellt för att dar med sig folk, men ändå fick 225kr tillbaka, nästa gång kanske man siktar på att dra dit en 5-6 stycken och då får 500kr tillbaka.
Efter ett par gånger inser nog de flesta att om jag lägger lite energi bakom dethär, och får med mig en 20-30 pers dit, då jävlar blir det kulor av det!!

Sen vet jag inte var trackdayeventet kom in i denna tråden..
 
Hur ska man dra in pengar från publiken?
Med eller utan inträdesavgift, Gör vad ni vill.
Ha fler försäljningar i depån så som mat, tröjor, kepsar mm från arrangören, till exempel en t- shirt med en häftig bild på nån förare och text med "Sm på Knutstorp 1-2/6 -2016" och kanske ett par sponsorloggor. Man kanske t o m kan kan göra ett paket att köpa i entrén där man t.e.x. får inträde, t-shirt och program för helgen.
Låta förare och raceteam sälja prylar, så som tröjor, vattenflaskor mm med teamets logga!
 
Det kan man ju spekulera i. Svenskarnas licensförsäkring gäller om banan är bemannad enligt banlicensen. Är banan felbemannad, det gäller även sjukvårdsdelen, så gäller inte försäkringen.
Som jag trodde och då blir följdfrågan hur Svemo kan tillåta detta om de nu är inblandade i tävlingstillståndet? För jag antar att man inte får anordna motortävlingar i Sverige hur man vill bara för att arrangören kommer ifrån något annat land.
 
Är det inte redan nu så att dagarna skiljs åt i poängtabellen? Lördag = Race 5, söndag = Race 6?

Kan man inte splitta dagarna åt i anmälan bara för att göra det lättare för sopor som mig t.ex att ramla in en dag och köra lite racing till en vettigt billig peng (2700/2), slippa boende, extra matkostnader osv.?

För de som har hyfsat nära till nån bana kanske startfälten ökar bara genom att man kan göra det till en mindre allvarlig grej.

Ovan gäller ju i praktiken bara Rookie inser jag direkt. Men det är ju trots allt där det börjar. Får vi fart på Rookieklasserna så ökar tillväxten, fler fastnar, fler blir snabba, fler satsar och fler kör Elit-licens om ett par år. Med det ökade intresset ökar allmänintresset, vilket underlättar sponsorarbete och gör det lättare att få publik = billigare för elitisterna.


Däcksbegränsningar är iofs bra som Mozz tog upp. Ändå undrar jag då samma Mozz förut varit emot det med argumentet att dåliga däck = krasch vilket blir ännu dyrare och gör jättemkt mer ont än att gå i mål.
 
...fast om alla har samma begränsingar med däcken, så sätter det ju gränser för vad man kommer undan med.

Ett citat från min tid på crossbanorna, jag hatade (och hatar) sandbanor - "det är lika för alla..." :hihi

Jag har bara en liten insyn i rookie 1000 via polare, och det jag sett ruint däckskostnader är rätt skrämmande, bara det gör att man undrar stilla hur f*n normala svenssons har råd..
 
Med tanke på publik så borde stcc vara biligast med tanke på hur mycket publik det är där. Men så är det inte
Men man får inte glömma hur otroligt mycket förarna får tillbaka av denna exponering ;)

Som jag brukar säga, det är nog bäst för svensk RR att ta ett par steg tillbaka innan man funderar på att gå framåt igen. Detta ser vi tydligt i antalet uttagna licenser och att vår kungaklass har varit på väg utför i flera år.
 
Jag har bara en liten insyn i rookie 1000 via polare, och det jag sett ruint däckskostnader är rätt skrämmande, bara det gör att man undrar stilla hur f*n normala svenssons har råd..
En däckbegränsning för rookie-klasserna tycker jag vore ett utmärkt steg att ta för att få ner förarnas totala kostnader.
 
Kortare race ger tätare racing innan fältet bryts upp? Fler får chans på placering? Eller blir det mer risktagande och mer/värre krascher? Fast å andra sidan är ju hela Nascar serien uppbyggd runt just det att krascher säljer....iaf i USA...

/J
 
Som jag trodde och då blir följdfrågan hur Svemo kan tillåta detta om de nu är inblandade i tävlingstillståndet? För jag antar att man inte får anordna motortävlingar i Sverige hur man vill bara för att arrangören kommer ifrån något annat land.

Det är inte Svemo som bestämmer, när DMU kör ett race i Sverige.
 
Däcksbegränsningar är iofs bra som Mozz tog upp. Ändå undrar jag då samma Mozz förut varit emot det med argumentet att dåliga däck = krasch vilket blir ännu dyrare och gör jättemkt mer ont än att gå i mål.

Bra point!:tummenupp Jag menar inte att man ska köra på sopor, för då gör det ont om man vill hänga med folk som kör på bra däck, men med typ 2 set per helg så är däcken bra nog att köra säkert på.
 
En däckbegränsning för rookie-klasserna tycker jag vore ett utmärkt steg att ta för att få ner förarnas totala kostnader.

Eller att bestämma ett enhetsdäck! Jag minns jag körde ett race i Holland på Pirelli Supercorsa. Funkade. Eller varför inte Pirelli SC3:or. Har iofs aldrig kört på dem....
 
Tror heller inte på enhets däck och två par skulle vilja veta hur många som använder två nya par på en race helg? Eller kanske bara jag som är snål.
 
Tror heller inte på enhets däck och två par skulle vilja veta hur många som använder två nya par på en race helg? Eller kanske bara jag som är snål.

Jag budgeterar för R600 2013 (gjorde det för 2012 också men jag kraschade bort den pengahögen istället).

Räknar att kunna köra 1 racehelg+en hög träningar på varje set däck. 4 Racehelger`= 4 set däck.. Kanske nåt extra bakdäck på det..

Då räknar jag 4 racehelger och 8-12 kvällsträningar. Övrig körning sker på andra däck så det är separat budget.
 
Tror heller inte på enhets däck och två par skulle vilja veta hur många som använder två nya par på en race helg? Eller kanske bara jag som är snål.

Tja... kör man STK600 går det åt en d-la massa däck!!! Två set per helg är nog bara början...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top