Varför så dyrt med racing i Sverige?

Min allmänna känsla generellt, alla skall se till att skruva åt den där förbannade skruven som styr marginalen (nu säger jag inte att arrangörerna gör det, men man kan ana att diverse underleverantörer tar i - förse depån med el/dieselkraft - 50 lock...redan där).

Om danskarna kan få till det för hälften - och ändå ha duglig sjukvård på plats - det är helt bisarra pengar inom roadracingen, att bara köra en deltävling i instegsklasser som Rookie 1000 ser ju ut att trilla över 10' utan problem, i enbart startavgift, ett par däck och lite runtomkring, och då utgår jag från att man har allt annat och håller gummit nedåt.

Undra på att det är en tynande tillvaro...

Edit - snart ramlar någon in och påpekar att man kan köra på gamla spruckna snodda ostar, etc, etc. :hihi Bo i en ask på motorvägen och leva på kallt grus (fyra män från yorkshire någon :hihi ).

tyvärr!
 
Jag tror, som sagts så många gånger förr. Att nyckeln är att skapa någon form av kongruens hos samtliga intressenter (förare, funkisar, arrangörer, underleverantörer etc) där fokus för ett tag hamnar på att faktiskt skapa ett event. Snarare än att bara köra hoj några varv och bränna däck för 10k.

Det går att göra en hel del med små medel, bara med en annan attityd kan det göras mycket tror jag. Lena P. mf har stått "på stan" i Lkpg (Moss är ju som vanligt kung av publikfrieri) vilket skapar ett "brus" och definitivt ÖKAR intresset från allmänheten. Men 1 hjälte i varje landsände räcker inte. Det måste till mer, mkt mer.

Inför, under och efter tävlingar måste det finns med som ett mantra, *p u b l i k e n*...

De måste komma, de måste känna att de får en del av det vi VET, och de måste få lite artiklar läste, youtubeklipp sedda och "ja jävlar" känslor kända..

Ut på stan med er ff.. Prata med folk, bjud in dem.. När de kommer, ta hand om dem. Berätta om hojen, ljug om hur fort det går och charma trosorna av fruarna som snällt följt med sin blygsamt inrtesserade karl.

--------------------------------

Kommer man dit, då kan arrangörerna börja jobba med kringverksamheten. Dra in pengar på restaurangen, få lite sponsorpengar för eventet (klasssponsorer?). Förare kan lättare jobba med sitt sponsorskap och det börjar finnas en betydligt bättre produkt att sälja till sponsorer som faktiskt ÄR lite intresserade.

------------------------------------------

Eller så knyter vi näven i fickan, är bittra på SH och glömmer allt till nästa säsong?
 
Det var mäkta roligt att komma dit och se er köra och ljudet när ni kom längs startrakan ringer i öronen än :banana

Hade lätt betalt lite pengar för att komma in o kolla, men håller med folk ovan att för att dra dit "vanligt" folk så krävs det en hel del runt om. Kanske tid för att köra runt yngre bakpå någon hoj, lite kläd-/accessoarförsäljning och mat/dricka, snacka med förare och kolla på hojarna på nära håll osv... Och inte minst så måste det annonseras, så som Autoropa Ferrari Racing day den 25/8.
 
JAAAA!!

Arrangörer:

Avsätt tid så att förare kan sälja ett par "åka med" varv på plats.. Oavsett om det är för sponsorer, för enstaka besökare eller syrran så är det uppskattat och ett sätt att öka intresset!!!
 
Du skrev att du valt bort fivers bandagar för att vi är dyra. Sen tar du ett exempel som är felaktigt . Därav min reaktion .

ok, ett missförstånd, siffrorna var ett exempel inget annat! men visst, jag har valt bort era styrningar just pga priset, både kvällskörningarna och heldagarna!
 
Jag tror, som sagts så många gånger förr. Att nyckeln är att skapa någon form av kongruens hos samtliga intressenter (förare, funkisar, arrangörer, underleverantörer etc) där fokus för ett tag hamnar på att faktiskt skapa ett event. Snarare än att bara köra hoj några varv och bränna däck för 10k.

Det går att göra en hel del med små medel, bara med en annan attityd kan det göras mycket tror jag. Lena P. mf har stått "på stan" i Lkpg (Moss är ju som vanligt kung av publikfrieri) vilket skapar ett "brus" och definitivt ÖKAR intresset från allmänheten. Men 1 hjälte i varje landsände räcker inte. Det måste till mer, mkt mer.

Inför, under och efter tävlingar måste det finns med som ett mantra, *p u b l i k e n*...

De måste komma, de måste känna att de får en del av det vi VET, och de måste få lite artiklar läste, youtubeklipp sedda och "ja jävlar" känslor kända..

Ut på stan med er ff.. Prata med folk, bjud in dem.. När de kommer, ta hand om dem. Berätta om hojen, ljug om hur fort det går och charma trosorna av fruarna som snällt följt med sin blygsamt inrtesserade karl.
Fast nu klarade ju danskarna av det utan publik och det var det som var frågan. Varför kan de men inte en svensk arrangör? Jag vet vad det kostar att arrangera en hel bandag på Knudan men till en tävling tillkommer det en mängd kostnader och personal.

Man hinner tre pass / timme, kval eller race. Fyra klasser behöver 2 + 2 = 4 pass => 16 pass. Tre pass per timme ger ett behov på ca: 5,5 timme tillgänglig bantid. På Knudan får man köra 09-16, sju timmar.
Räkna bort en timme "lunchstängt" så klarar man det ändå. Med luft.
Om man är 25 startande i varje klass (önsketänkande?) = 100 betalande * 1540 kr = 154 000 så kan man kanske räkna hem det.
 
Honda-klubben är det "Honda Red Card" som gäller då ?

Då har du valt fel. Vi tar 500 kr i ordinarie pris. Är man medlem i ARC kostar det 400. Är man medlem i Honda-klubben kostar det också 400. Var har du fått 600 ifrån?

Vi har dessutom inte höjt en krona sedan vi började med kvällskörningen. Samma med bandagar, samma pris sedan 2008.
 
Nej. Enklare tävling kräver inte samma bemanning. Då hade vi en läkare och 2 ambulanser med en syrra i varje. Kostnad cirka 15 000 för en kväll. Det finns en enkel anledning till att vi inte har fler kvällsrace. Det kostar mer än folk vill betala.

Okay.
 
Därför har jag inte ens i tankarna att tävla, för dyrt...kör mina licens träningar och bandagar och har kul. Om jag hade satt banrekord eller nån sekund slöare så visst men att vara med och veta vart utgången kommer bli samt hur det kommer eka i plånboken så avstår jag hellre.
 
Därför har jag inte ens i tankarna att tävla, för dyrt...kör mina licens träningar och bandagar och har kul. Om jag hade satt banrekord eller nån sekund slöare så visst men att vara med och veta vart utgången kommer bli samt hur det kommer eka i plånboken så avstår jag hellre.
Har man en gång provat är man fast. Obeskrivligt roligt och efter det framstår bandagar och träningar som rena sömnpillren :)
 
Har man en gång provat är man fast. Obeskrivligt roligt och efter det framstår bandagar och träningar som rena sömnpillren :)

då låter jag bli för vet att jag inte har den ekonomin som svenska RR tävlingar kräver :(
 
Svenska arrangörerna får nog fråga danskarna hur dom ska göra.........bara dom inte frågar norska.

4500 ville dom ha för NM på gelleråsen+900 i efteranmälanavg. och har för mig 700 för fredagsträningen, kändes.......ovärt. :) Jäla oljepengar.....:D

Sen, det här som man ser skrivs och det ofta, körtid.

För min del så är jag inte på banan en racehelg för att få körtid, jag är där för Race, att få mer tid på banan skulle inte påverka mig det minsta i mitt val att köra eller inte.
Skulle inte ha något emot 2kval /dag men det kan lika gärna ske genom att dela upp det vi redan har till 2 kortare istället, vill jag ha körtid väljer jag en bandag och skulle det vara viktigt skulle jag köra ERF istället.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top