Varför sär skriver man?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Motiveringen som man ofta får höra är att det spelar ingen roll om det särskrivs, man förstår ändå. Men varför ska man inte försöka göra rätt?
Det gamla knepet att göra en sekunds paus när man läser sin text vid varje mellanslag är inte dumt. :tummenupp

Inte för att jag direkt lägger någon energi på att irritera mig på detta men den värsta sorter är nog ändåså missbruket av ordet "jätte".

Han var jätte snygg
Det var jätte långt dit
Tog jätte lång tid innan tåget kom.

FY FAN :zpy

En grej som jag fortfarande efter många år i Skåne kvider lite inombords av när jag hör sägas är "ETT choklad" när man snackar om en chokladkaka. ("Hej, vill du ha ett choklad?"):confused::confused::confused:

Andra egenheter såsom Anndreeeaas så snällt ger exempel på - "endån" eller kanske "ändån" samt när man hör sig för om huruvida det finns kaffe - "É där kaffe?" - tycker jag numera bara är charmigt.

En annan favorit i anslutning till kaffebordet är när man är osäker på huruvida klartecken har givits att gå loss på kaffebrödet och hör sig för genom ett: "É de vassegoa på dé?" :Bugar

välkommen till skåne pucko :tungan :hihi

choklad, chodkladkaka whats de difference :rolleyes:

En grej som jag fortfarande efter många år i Skåne kvider lite inombords av när jag hör sägas är "ETT choklad" när man snackar om en chokladkaka. ("Hej, vill du ha ett choklad?"):confused::confused::confused:

Andra egenheter såsom Anndreeeaas så snällt ger exempel på - "endån" eller kanske "ändån" samt när man hör sig för om huruvida det finns kaffe - "É där kaffe?" - tycker jag numera bara är charmigt.

En annan favorit i anslutning till kaffebordet är när man är osäker på huruvida klartecken har givits att gå loss på kaffebrödet och hör sig för genom ett: "É de vassegoa på dé?" :Bugar

Varsin är nationellt.
Varsen är skånskt.
Varstvå låter skumt.

Används bara (vad jag vet) i Skåne.
Inte så dumt.

Jag tycker faktiskt det är mest äldre (30-50 bast) som har problem med korrekt meningsuppbyggnad, användande av skiljetecken och särskrivning. Ofta överdriven användning utav fråge/utropstecken också.

Det där att: "det inte spelar någon roll hur man skriver bara man förstår", gäller nog bara om man inte är duktig på att läsa.
En som läser snabbt läser i högt tempo hela tiden utan att tänka, och med en massa fel i texten blir det ganska fort rörigt eftersom man tagit in det man precis läst på ett felaktigt sätt.

Vartifrån kommer egentligen fenomenet med de/dem?
Att det skulle finnas så många lärare spridda över hela landet och lär ut att "dom" alltid stavas "dem" när man skriver låter ganska långsökt.

Last edited:
Fan vet om inte versalsjukan breder ut sig i motsvarande takt.

Ska det vara så jävla svårt att förstå att det endast är egennamn som skrivs med versal begynnelsebokstav? Exempelvis veckodagar och månader är inte egennamn.

Trenden att särskriva och sätta stor bokstav först i varje ord i företagsnamn eller olika inrättningar stör mig också enormt.
Typ Buss Bolaget, eller Nisses Rör Firma.

Fan vet om inte versalsjukan breder ut sig i motsvarande takt.

Ska det vara så jävla svårt att förstå att det endast är egennamn som skrivs med versal begynnelsebokstav? Exempelvis veckodagar och månader är inte egennamn.

Jobbigt om man heter maj :(

Trenden att särskriva och sätta stor bokstav först i varje ord i företagsnamn eller olika inrättningar stör mig också enormt.
Typ Buss Bolaget, eller Nisses Rör Firma.

Fast när det gäller sådana namn så får man ju faktiskt göra precis som man tycker. Vill du ha ett företag vars namn består av varannan stor och varannan liten bokstav så är det helt ok, tyvärr. Typ SpOrThOj.CoM

Last edited:
Fast när det gäller sådana namn så får man ju faktiskt göra precis som man tycker. Vill du ha ett företag vars namn består av varannan stor och varannan liten bokstav så är det helt ok, tyvärr. Typ SpOrThOj.CoM

Jo, men det är ändå o med veten sär skrivning.

Stör mig för övrigt ganska mycket på särskrivningar.

Märker ju att det sprider sig, nya data program som måste upp dateras, tex.

På Rosenhill har de en skylt med uppmaningen Tänk värda ord!
Okej, men hur gör man det?:va

Det mest fascinerande är den blandning som den typiske särskrivaren presterar.

Exempel: Jag ska ta en löp tur i mina nya joggingskor.

Varför det ena men inte det andra?

Jo, men det är ändå o med veten sär skrivning.

Stör mig för övrigt ganska mycket på särskrivningar.

Aha, trodde du syftade på meningsuppbyggnaden med stor bokstav. Men skriver man verkligen Buss Bolaget? Gör man det så förtjänar man att få sparken oavsett vilket jobb man har och sedan gå om årskurs 6-9 samt göra minst 150 timmar samhällstjänst.

BussBolaget är vanligare än Buss Bolaget, men jag förfasas då och då över särskrivna företagsnamn som inte kan vara namngivna så med flit.

Jag gillar inte BussBolaget heller, men det är mest en smaksak.

Å andra sidan, vem fan gillar busschaufförer!? De bidrar till minskad växthuseffekt och att åka kommunalt färdmedel är uteslutet så oavsett namn förtjänar de spöstraff.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park