Varför säger vissa literklubba?

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Varifrån kommer uttrycket klubba när man pratar om tusenkubikare? Eller gäller det alla motorcyklar plus att man slänger in ett klubba efter?

"Skaffa dig en frän 125-klubba så ska du få se på fan!"

"Med min halvlitersklubba så röker jag alla slynglar på bandagarna!"

Låter ganska barnsligt men just nu är jag bara nyfiken.

Klubba. Varför? Varifrån?

Fredrik Lindströms alter ego på SH?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Varför räknar man normalt hojmotorer i kubik överhuvudtaget? Jag säger ju inte att min bil är en 1800 kubikare samtidigt som ingen skulle få för sej att kalla farsans hojmotor för 1,8 liter?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Varför räknar man normalt hojmotorer i kubik överhuvudtaget? Jag säger ju inte att min bil är en 1800 kubikare samtidigt som ingen skulle få för sej att kalla farsans hojmotor för 1,8 liter?

Kan bero på att de flesta tvåhjulingar ligger under litern även om större motorer börjat bli populärt.
Nollkommasextiofem liter låter ju rätt skumt det med...
HUr stor andel av hojparken har en motor som är på en liter och över?
Även om folk blir allt tjockare så kommer vi fortsätta ange vikt i kilo även om många skulle kunna använda deciton som enhet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför räknar man normalt hojmotorer i kubik överhuvudtaget? Jag säger ju inte att min bil är en 1800 kubikare samtidigt som ingen skulle få för sej att kalla farsans hojmotor för 1,8 liter?

Hur tänkte du nu? 1 liter är ju ett kubiskt enhetsmått. Frågan är bara om mängden man vill ange lämpar sig för litrar eller kubikmillimetrar. Varför räknar du avstånd mellan städer i mil eller km, men avstånden mellan tänderna i mm?

Eftersom hojar normalt och historiskt har en volym på mindre än 1 liter så blir det naturligt att prata om kubik. Och när motorerna blir så stora som en liter, så kan man säga just "liter", vilket vi också gör numer.

/ Fredriks riktiga alter ego
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Klubba" i sin tur är nog bara nåt uttryck som blivit modeord och vunnit mark. För 5-6 år sen var det inte etablerat, SH har säkert drivit fram många nya uttryck som aldrig hade spridits utanför någon inre krets annars.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hur tänkte du nu? 1 liter är ju ett kubiskt enhetsmått. Frågan är bara om mängden man vill ange lämpar sig för litrar eller kubikmillimetrar. Varför räknar du avstånd mellan städer i mil eller km, men avstånden mellan tänderna i mm?

Eftersom hojar normalt och historiskt har en volym på mindre än 1 liter så blir det naturligt att prata om kubik. Och när motorerna blir så stora som en liter, så kan man säga just "liter", vilket vi också gör numer.

/ Fredriks riktiga alter ego

Jojo jag vet att det är ett kubiskt enhetsmått båda två.
Men jag kan ju inte påstå att det är bökigare att skriva 0,75 l än 750 cc
Och att säga sjufemti kan man ju göra ändå.

Jag tänker iaf säga att jag har en 8,5 dl´s motor i min hoj :gnissla
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Om du tar ett rejält tag i handtaget så klubbar den dig i nyllet?

Glömmer aldrig när jag fick närkontakt med kåpglas/tanken på min första 1000 kubikare (som vi sa då) vid ngt forcerad bakhjulsåkarövning.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Varför räknar man normalt hojmotorer i kubik överhuvudtaget? Jag säger ju inte att min bil är en 1800 kubikare samtidigt som ingen skulle få för sej att kalla farsans hojmotor för 1,8 liter?

Känns ju skapligt enklare för mig att säga en sexsjuttiofemma eller bara sexhundra om man inte orkar gå in på detaljer, än en nollkommasexhundrasjuttiofemliters.... :knutpåtungan
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Känns ju skapligt enklare för mig att säga en sexsjuttiofemma eller bara sexhundra om man inte orkar gå in på detaljer, än en nollkommasexhundrasjuttiofemliters.... :knutpåtungan

Jo fast ska du ändå uttala hela så ska du ju säga sexhundrasjuttiofem kubikcentimeter.
Skulle man räknat hojmotorer i liter också skulle det förmodligen ändå heta sexhundra eller sjufemti.

Dom flesta förstår nog att man inte har en 600 liters motor ;)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag anklagar utan någon som helst grund Roller och Mattias. Eftersom jag pekar ut båda kan de skylla på varandra och gå fria.

Tycker inte att något annat ens tillnärmelsevis trovärdigt alternativ framkommit i tråden.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Första gången jag minns att jag såg uttrycken klubba resp literklubba på SH så var det Jensa alias "Kapten Blåskägg". Därmed inte sagt att jag vet vem som myntade uttrycket först.

/J
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo fast ska du ändå uttala hela så ska du ju säga sexhundrasjuttiofem kubikcentimeter.
Skulle man räknat hojmotorer i liter också skulle det förmodligen ändå heta sexhundra eller sjufemti.

Dom flesta förstår nog att man inte har en 600 liters motor ;)

Med skillnaden att "det är en 600a" är en förkortning, och det andra bara fel.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Med skillnaden att "det är en 600a" är en förkortning, och det andra bara fel.

Men du har ju missat hela poängen! Var kommer den språkliga innovationen ifrån? Var kommer kombinationen av det lättfattliga litermåttet samt klubban ifrån initialt? Det är väl det saken "drejer" sig om!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nån som klubbade på sig när han testade en modern litermaskin första gången :glömdet
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top