Varför säger man måsar när man inte säger gåsar?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
tigrro skrev:
Pölsa: Ingredienserna i maträtten pölsa är oftast malet eller finhackat kokt kött, inälvor av något slag, till exempel lever och hjärta, lök, korngryn samt kryddor som peppar, kryddpeppar, och mejram. Allt detta kokas tillsammans i spadet från köttkoket. Det serveras med fördel med kokt potatis och rödbetor samt ibland även med stekta ägg. Pölsa kallades förr för Lungmos.

Pölse: Röd korv, röd pölse eller dansk pölse är en fläskkorv med rött korvskinn som härstammar från Danmark. Tidigare innehöll den ett färgämne som var förbjudet i Sverige. Numer förekommer den även i svenska korvkiosker och är då vanligast i södra Sverige.

:mattias

Edit: Saxat från sv.wikipedia.org
Jaha, du ser. De är inte kloka i skåne. :dummer

FreddaGädda skrev:
En mus, flera möss..
En gås, flera gäss..
En mås, flera måsar???

Varför säger man så? Det borde heta måss eller mäss! Right?

Man kan ju inte säga musar och inte gåsar
Det är egentligen inte så konstigt.
Mås kommer från fornsvenskans mási och gås från ga(a)s. Eftersom det var två stavelser följde det inte samma böjningsmönster som gås. Och så har tiden gått osv.

Neanderthalaren skrev:
Det är egentligen inte så konstigt.
Mås kommer från fornsvenskans mási och gås från ga(a)s. Eftersom det var två stavelser följde det inte samma böjningsmönster som gås. Och så har tiden gått osv.
hehe, alla bara spammar och så kommer du in och säger något smart :D
men det var en bra förklaring.

Lugn skrev:
OK, stanna i skogen och käka pölse då, om det känns bättre... :tungan

VI Stockholmare?!?! :3freak

Tja, vi hade väl importerat potatis och sockerbetor från Danmark... Annars ingen större skillnad, förutom att vi möjligen sparat in lite på bidragssidan... :whip

Okej.

Men erat landslag i fotboll hade inte varit mycket att hurra för utan Henke, Zlatan, Isaksson och Ljungberg.

Lugn skrev:
OK, stanna i skogen och käka pölse då, om det känns bättre... :tungan

VI Stockholmare?!?! :3freak

Tja, vi hade väl importerat potatis och sockerbetor från Danmark... Annars ingen större skillnad, förutom att vi möjligen sparat in lite på bidragssidan... :whip
om du inte har varit i skåne så kan jag berätta att här inte finns så mycket skog. (om man jämför med andra landskap)

stoooffe skrev:
Okej.

Men erat landslag i fotboll hade inte varit mycket att hurra för utan Henke, Zlatan, Isaksson och Ljungberg.
hmm, kanske sant, men om inte jag minns helt fel så är ljungberg från halland, norr om hallandsåsen

Gustav1 skrev:
En mås, flera mäss, såklart. Om det nu hade varit så.

En mus, flera mössor...
doubleuteef. en mus flera musar :slicka :mattias (ja, jag är lika fjantig idag. tvivlar på att jag någonsin kommer att återhämta mig :rolleyes: )

stoooffe skrev:
okey, kanske så, men han flyttade såpass tidigt till halland, så han kan nästan räknas till svensk,
Mycket att sakna i landslaget om skåne "försvinner", nje, inte speciellt, freddie har inte varit i form på nått år, henke har haft sin bästa tid bakom sig och zlatan är skadad

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph