Varför remdrift?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Tjejen håller på med ett projekt rörande motorcyklar, och då vi skulle skriva ihop en kort text om remdriften på customhojar körde vi fast totalt. På de andra typerna, t.ex. sporthojar med sin kedjedrift, är fördelarna uppenbara, men vad fan har remdrift för fördelar egentligen? Vad är anledningen till att man på kromsänken använder remdrift istället för kedja eller kardan?

Vore bra med ett svar, tack! :Bugar

/snowwhite & McB :banana
 
Man får inte skit på de kromade fälgarna från kedjesmörjmedlet.... :D
Länge hållbarhet med remdrift.
 
var det inte på nån hojj som skulle komma -06 som dom garanterade att remmen skulle hålla lika länge som motorcykeln..

hur fort går motorcykeln sönder då då? :va
 
Det kräver i princip inget underhåll och smutsar inte ned hojen det minsta. Dessutom är det billigare att tillverka/montera än en kardan = lägre pris på hojen.
 
Remdriften passar bra på cyklar med lägre effekt, Buell har haft
problem med avslitna remmar.
Snodden är förövrigt en Kevlar-rem, som en kamrem men kraftigare.

En fördel är livslängden, när jag sålde HDn hade jag kört 7000mil
men remmen såg ny ut. Det påstås att en snubbe här i stan har
kört över 20000mil på samma rem.
En nackdel (på HD) är att man måste riva halva motorn för att
byta den.
 
McB skrev:
Tjejen håller på med ett projekt rörande motorcyklar, och då vi skulle skriva ihop en kort text om remdriften på customhojar körde vi fast totalt. På de andra typerna, t.ex. sporthojar med sin kedjedrift, är fördelarna uppenbara, men vad fan har remdrift för fördelar egentligen? Vad är anledningen till att man på kromsänken använder remdrift istället för kedja eller kardan?

Vore bra med ett svar, tack! :Bugar

/snowwhite & McB :banana

Förutom alla bra svar ovan så är den oftast helt tyst. Inga länkar som kan skära heller (faller iofs in under livslängd). En del tycker att det kan vara lite snyggare också med en rem. Men om man kör en ratbike så skall det ju vara skitigt och slamrigt så där lär du aldrig hitta en :hihi
 
En nackdel med remdrift är också att remskivorna kräver mer plats än vad drev gör.
 
Remmen tar även upp lite ryckningar från motorn. Den är kanske lättare än en kedja också? :va
 
SoX skrev:
En nackdel (på HD) är att man måste riva halva motorn för att
byta den.
Man behöver plocka av precis lika mycket som om man hade haft kedja, dvs primärdrivningen och lite kåpor. Motorn behöver man inte röra.

Däremot så måste man på vissa hojar, som t.ex äldre H-D, ta av svingen för att kunna trä drivremmen rätt. Ölbackar fungerar f.ö. bra som MC-lyft för dessa reparationer i fält...

OBS: Det är definitivt inte brevskrivaren som kör det gröna monstret som avbildas nedan !
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    34 KB · Visningar: 595
  • 2.jpg
    2.jpg
    33.2 KB · Visningar: 526
  • 3.jpg
    3.jpg
    36.4 KB · Visningar: 470
Kom på en nackdel som belten delar med kardan. Man kan inte (lika lätt) ändra utväxlingen för att anpassa hojen efter den egna körstilen som om man hade haft kedja..
 
Nya BMW 800:an ska ju komma med remdrift, kanske står något matnyttigt varför BMW valt det?
 
HansJ skrev:
Nya BMW 800:an ska ju komma med remdrift, kanske står något matnyttigt varför BMW valt det?
Har de inte belt redan på sin Scarver ?
 
RedBaron skrev:
Man behöver plocka av precis lika mycket som om man hade haft kedja, dvs primärdrivningen och lite kåpor. Motorn behöver man inte röra.

Okej, man måste ta bort hela primärtransmissionen, men har man en
HD med kedja delar men kedjan o behöver inte riva någonting.
 
SoX skrev:
Okej, man måste ta bort hela primärtransmissionen, men har man en
HD med kedja delar men kedjan o behöver inte riva någonting.
Jajust det....kedjan går ju att dela
oops7yt.gif
 
Last edited:
I mån av plats ser jag det som att remdrift är det i särklass bästa drivsättet.

alla fördelar har redan räknats upp, och den dan det finns tillräckligt dragfasta remmar kommer de sitta på sporthojarna med. Sanna mina ord!
Särskilt som att den ofjädrade vikten kan halveras. Nog så viktigt.

Lätt, tyst, stjäl inte alls så mycket kraft som en kedja, rent, snyggt?! :-) lång livslängd/lågt underhållsbehov. Lika enkelt att ändra utväxling som kedja.

Avslitna remmar ja, och de är känsliga för mekanisk felbelastning.
Ex.vis en sten mellan rem och tandhjul.
Detta kan leda till att kevlarcorden brister och sen är det snart gjort att slita av resten oxå då remmen som sagt inte direkt är SÅ överdimensionerad från början.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top