Varför reggad som 37kw???

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Ska iväg och titta på den Cbr 600 i helgen. Men den är reggad som 37 kw.
Varför gör man det. Mellanklass är ju max 25kw. Cykeln är i dagsläget inte strypt och jag vill inte ha den stryot heller. Men tycker att det verkar konstigt.

Tacksam för svar.

Hur många kW ligger en CBR600 på original? Borde det inte i så fall vara läga att regga om till 25 och sen strypa av den så att det ser rätt ut på pappret iaf. Fast det kanske du redan hade tänkt.

Jag skulle iaf tippa på att den står på 37 pga. försäkringskostnader, eller alternativt på att den ligger på 37 original. Fast vad vet väl jag.. :P

de där kanske fungerade en gång i tiden (försäkringmässigt alltså)
men numera är det INGEN som försäkrar en sporthoj på annat än ursprungseffekt oavsett vad de står i papprena.

Första generationens cbr600F är 63 kW ~85hk
generation 2 o framåt tippar jag kring 73-83kW

Last edited:
Som tidigare sagt så ströp man ner motorcyklarna från fabrik för att hamna i lägre försäkringsklasser så att motorcyklarna skulle bli mer attraktiva att köpa. Men det var nån gång på 90-talet som det fungerade så.

Billigare försäkring.

På nittiotalet strypte alla återförsäljare sina sporthojar för att dessa skulle hamna i en förmånlig försäkringsklass. Detta gjordes för att premierna på sporthojar hade ökat ordenligt efter att man införde försäkringsklasser baserade på vikt/effekt. Det var rena kapplöpningen ett tag. Den som ströp mest sålde mest bajkar. Hondorna låg på runt 50 hästar vilket gav klass 3-4, skitbilligt. Funkade nästan tio år tills bolagen tröttnade och sket i alla strypningar och började försäkra efter ursprungseffekt.

På nittiotalet strypte alla återförsäljare sina sporthojar för att dessa skulle hamna i en förmånlig försäkringsklass. Detta gjordes för att premierna på sporthojar hade ökat ordenligt efter att man införde försäkringsklasser baserade på vikt/effekt. Det var rena kapplöpningen ett tag. Den som ströp mest sålde mest bajkar. Hondorna låg på runt 50 hästar vilket gav klass 3-4, skitbilligt. Funkade nästan tio år tills bolagen tröttnade och sket i alla strypningar och började försäkra efter ursprungseffekt.

90-talet? Min KTM -04 är försäkrad som 4kW ;)

Det är en 93:a och ägaren säger att den ligger på ca 100 hästar om nu någon kan säga vad det är i kw

Mitt lok är reggat med 73kw så jag gissar att det var vanligare förr som de flesta skriver.

Mitt lok är reggat med 73kw så jag gissar att det var vanligare förr som de flesta skriver.

Ditt lok är strypt till 100 hk då det på 80-talet och i början på 90-talet fanns nån form av överenskommelse att ej släppa bajkar med mer än just 100 hk. Har hört att detta berodde på att man ville att myndigheter skulle hålla sig lugna och inte skita på sig om de hörde att det fanns hiskeliga djävulsmaskiner på 140 hk.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!