Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Förstår och din farhåga är en reell möjlighet, men få funderar i de banorna tyvärr.
Analys är inte svenskarnas starka sida.

Tror doch att alla partier inser faran med nuvarande utveckling. Det är ändå ett STORT steg i rätt riktning!!
Jag var mer bekymrad förut då alla dolde problemet i floskler ”invandring är 100% bra för Sverige, mer bara kom hit”
 

Raderad medlem 51742

Guest
Förstår och din farhåga är en reell möjlighet, men få funderar i de banorna tyvärr.
Analys är inte svenskarnas starka sida.

Tror doch att alla partier inser faran med nuvarande utveckling. Det är ändå ett STORT steg i rätt riktning!!
Jag var mer bekymrad förut då alla dolde problemet i floskler ”invandring är 100% bra för Sverige, mer bara kom hit”
Ja, den tiden är lyckligtvis förbi, iaf delvis.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vilka av SD:s konkreta förslag skulle få den snabba effekten om vi är realistiska? Lagar skall ändras, poliser skall utbildas, människor skall ens vilja bli poliser och stanna i yrket, brott skall utredas, domstolsprocesser genomföras osv. Samtidigt behöver nyrekrytering till gäng brytas med andra åtgärder än enbart de polisiära. Utvisningar är också juridiska processer som skall genomföras, rättsligt och praktiskt. Osv.

Även om SD skulle ha egen majoritet tror jag tidshorisonten innan samhället får bukt med brottsligheten räknas i decennier eller iaf många år snarare än månader.
Nu var ju mitt exempel en utopi där SD har egen majoritet. Kommer inte hända. Skulle det dock bli så enligt mitt överdrivna exempel hade SD kunnat stifta ett gäng nya lagar på dagar och omedelbart prioritera verkställande. Enkelt gjort med egen majoritet.

Nu skrev jag ju i inlägget att det exemplet inte sker i verkligheten så vi är inne i en djupt hypotetisk diskussion.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Med SD på nära 20% är det hart när omöjligt för något annat större parti att få makten UTAN att samarbeta med SD.
Detta vet naturligtvis alla om.
Då alla vill ha makt, vill alla samarbeta med SD men vågar inte säga det öppet FÖRE VALET, av risk att tappa röster.

Ni ser hur pendeln långsamt svänger till SD fördel eller hur?

1. Först totalt utfrysande
2. Man kan tala om de problem som SD vill adressera
3. Andra partier anammat deras idéer (främst integration, invandring, energi-KAOS och tuffare tag mot brottslingar)
4. Öppet deklarera att diskutera sakpolitik och enas i vissa frågor med SD är ok
5. Budget ihop med SD men INTE ha med dom i en regering
6. Tala väl om SD
Varför då?

För att etablerade partier SER ATT 20% av svenskarna GILLAR deras politik, pga att 20% av svenskarna SER konsekvensen av den misskötsel som är resultatet med senaste 20 års politik.
Här är ALLA andra partier medskyldiga (även moderaterna som jag alltid röstat på)


EFTER valet kommer därför enda chansen för dem att regera, att liera sig med SD - med TIGHT samarbete!
Men det vill man som sagt inte säga INNAN valdagen.

Nästa val tippar jag på att SD är med i regeringen.
Tror inte de etablerade partierna vågar detta i detta val...men de skulle vilja!
Vi har ju sett hur de gamla partierna gjort allt i sin makt för att isolera SD, och lyckats, sedan 2010. Antagligen hoppades de att opinionen skulle vända. Det gick inte så bra.

Visst ser jag att allt svänger långsamt till SDs fördel. Speciellt senaste mandatperioden. Vi får se vad som händer men underskatta inte sjuklöverns dumhet.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
M + SD skulle vara drömscenariet !
Höj spärren till 6% så slipper vi småpartier som saknar väljarstöd men PÅVERKAR = skapar svåra parlamentariska situationer.

Analys av läget:
Att V har starkt stöd är ett bevis på väljarmissnöje med S politik.
Att SD har starkt stöd är ett bevis på väljarmissnöje med alla etablerade partier.
I så fall kan vi ju höja spärren till 25% så sossarna får 100% av mandaten. Demokratisk, nej.

Sänk istället spärren så de som svenskarna röstar på får en chans att påverka. Man är inne på fel väg om man försöker diskvalificera folks röster.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
I så fall kan vi ju höja spärren till 25% så sossarna får 100% av mandaten. Demokratisk, nej.

Sänk istället spärren så de som svenskarna röstar på får en chans att påverka. Man är inne på fel väg om man försöker diskvalificera folks röster.
Har du tänkt på hur det då kommer se ut i riksdagen med en dröse ”frifräsar-partier”?
O sen ska de komma överens…
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vi har ju sett hur de gamla partierna gjort allt i sin makt för att isolera SD, och lyckats, sedan 2010. Antagligen hoppades de att opinionen skulle vända. Det gick inte så bra.

Visst ser jag att allt svänger långsamt till SDs fördel. Speciellt senaste mandatperioden. Vi får se vad som händer men underskatta inte sjuklöverns dumhet.
Jaha, nu är SD någon % över M!
Vem hade trott det för 10 år sedan då alla skrek nazister om dom.
Att de kom över 4% var ju en överraskning
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har du tänkt på hur det då kommer se ut i riksdagen med en dröse ”frifräsar-partier”?
O sen ska de komma överens…
Vilket visar på att dessa människor bör kastas ut ur riksdagen med huvudena före, inte att vi ska tumma på demokratin och skapa en procentuell spärr för att maskera problemet.

- Vi vuxna människor här i riksdagen kommer inte överens när vi tycker lite olika så Kalle, Bertil och Stefans röster får inte räknas.

Ännu mindre lekstuga hade det väl isf varit om vi just höjer spärren mera till 25% som herr Tegel är inne på?

Jag hade fått för mig att vi gillar olika, det gör vi ju ute bland befolkningen där folk från världens alla hörn med totalt olika moral, värderingar, åsikter, religion och ideologier blandas ihop. Det kanske är så att det är bra bland befolkningen men i riksdagen är det dåligt?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vilket visar på att dessa människor bör kastas ut ur riksdagen med huvudena före, inte att vi ska tumma på demokratin och skapa en procentuell spärr för att maskera problemet.

- Vi vuxna människor här i riksdagen kommer inte överens när vi tycker lite olika så Kalle, Bertil och Stefans röster får inte räknas.

Ännu mindre lekstuga hade det väl isf varit om vi just höjer spärren mera till 25% som herr Tegel är inne på?

Jag hade fått för mig att vi gillar olika, det gör vi ju ute bland befolkningen där folk från världens alla hörn med totalt olika moral, värderingar, åsikter, religion och ideologier blandas ihop. Det kanske är så att det är bra bland befolkningen men i riksdagen är det dåligt?
Det svenska valsystemet är ju i princip optimerat för att ett stort parti (läs S) kan samla en stabil riksdagsmajoritet och att det är oerhört svårt för andra mindre partier att utmana detta.

Sedan SD:s inträde i riksdagen har borgerligheten och M förlorat sin roll som utmanare och S ser istället SD som det stora hotet mot deras maktinnehav och kan då använda systemet emot dem. Skall man inte ändra på något i valsystemet är nog det enda som på allvar kan förändra dynamiken att S skulle tvingas till att regera ihop med M så att SD hamnar i opposition mot S och M. Först därefter skulle det kunna ske några större rörelser som kan rubba S maktposition.

Det skulle gå att diskutera ett flertal olika förändringar i valsystemet som skulle kunna skapa bättre förutsättningar till stabila regeringar, men som samtidigt gör det möjligt för såväl dagens opposition som nya partier att utmana makten, t ex:

  • Att man röstar på ett första- och andrahandsalternativ
  • Ett system med elektorsröster, liknande USA
  • Två valomgångar där första valomgången har betydligt lägre tröskel för småpartier, men i andra valomgången ställs huvudkandidaterna mot varandra.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Behövdes ingen betydande hjärnkapacitet för att inse att valrörelsen skulle bli smutsig. Vissa utspel är dock ännu lägre än förväntat, därtill medias behjälplighet.

Valet återstår och det skulle förvåna mig om inte det blir värre än vad vi redan sett på vägen dit.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De senaste åren har...:
- Disney klippt bort ett par sekunder med stereotyper ur tomtens verkstad.

- ...en förvirrad kulturarbetare flyttat Tintin från barnavdelningen på kulturhuset till vuxenavdelningen och efter högst befogade protester ställt tillbaka dem igen.

- ...vi fortsatt fira jul i kyrkan men vi har begränsat de konfessionella inslagen som böner och välsignelser. Våra viktigaste psalmer ingår fortfarande i läroplanen.

- ..vi hört en organisation försöka skapa debatt och skrapa in anslag genom att gnälla på glass.

- ..Fazer designat om en plastpåse på en av sina produkter för att inte stöta sig med konsumenter som ansåg att den gamla förpackningen skildrade en stereotyp.

- ... de som inte velat trampa på ömma tår i onödan valt att beställa en chokladboll istället för en negerboll. De som alltid säger vad de tänker skanderar fortfarande högt och stolt att de minsann vill ha en negerboll.

- vi fortsatt klä våra barn som pepparkaksgubbar till Luciatåget trots att en klass i Örebro valde andra sånger än pepparkakssången detta år..

- ...vi inte förbjudit nationalsången som heller aldrig varit någon nationell tradition oavsett hur gärna vissa SD-bloggar vill försöka göra det gällande.
Hur går det med dina argument tycker du?

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den som tillät att sd inrättar en motordivision borde åtalas, få enskilda händelser lär ha kostat dem fler röster.

Hälsningar från Falsterbo Horse Show, jag menar American Car Show.
 

Bifogat

  • 1000024992.jpg
    1000024992.jpg
    4.8 MB · Visningar: 33
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top