Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Shpongle

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2015
Ort
I husvagn
Hoj
Zundapp
Är man bara källkritisk tror jag det nya mediaklimatet med politikbloggar, nyhetssidor vinklade åt olika håll osv är ett klart steg framåt jämfört med den vanliga skedmatningen av vänstervriden nyhetsrapportering som kvällspressen och SVT haft monopol på i decennier.

Det är absolut bra med flera nyhetsförmedlare med olika politisk bakgrund. Då kan man få samma nyhet presenterad på olika sätt och därmed själv bilda sig en uppfattning om hur det egentligen ligger till.
Problemet (som studien klart visade) är när man först väljer vilken förmedlare man ska läsa (baserat på sin politiska åsikt) och sen utan någon som helst källkritik väljer att tro att allt som står där är sant.

På samma sätt som man (återigen, utan att visa några belägg på det) anser att allt som står i "motståndarens" förmedling är falskt.
Man gör sig själv ganska korkad med det förfarandet och det är skrämmande med tanke på att vi nu mer än någonsin har så fruktansvärt lätt att söka information.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Nu förmedlar ju bara DN Kultur hela experimentet. Namnen på de som utförde det, platserna (bla Yale) och all annan info står ju klart och tydligt. Det är alltså inte DN som har utfört experimentet, ej heller är de oklara med någon sorts info (i stil med "någon har en granne som sade...").

Jag menar inte att vara dryg på något sätt men ditt svar bevisar ju snarare tesen i artikeln då du inte besvarar den på något sätt utan istället bara försöker förlöjliga DN som förmedlar den? Eller mig för den delen...
Ett gott råd inför din tid här: Kvaliteten på en studie är direkt korrelerad till vilket resultat den visar.

Lycka till!
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hade det här verkligen varit ett problem om inte den stora allmänna massmedian alltid har ett förutbestämd åsiktsbestämmande inbakat i sina artiklar? När var journalister och media senast objektiva i sin rapportering?

Bör inte lösningen på problemet vara att ägarna av de stora medierna tänker över sitt egna handlande, hade de skött sin rapportering objektiv och bra hade inte deras kunder ständigt behövt leta upp andra källor och fakta. Bara en sådan "liten" sak som att berätta delar av sanningen och dölja resten gör ju att folk tappar intresset för dem, än värre att fall av rent ljug och söndervinklade åsikter presenteras som sanning gör ju inte deras situation bättre.

Dagens journalistik på stor skala handlar ju inte längre om objektiv rapportering, det handlar mer och mer om att sprida ut sina egna förutbestämda åsikter till massan.



Räcker ju att läsa norsk, finsk och dansk journalistik så inser man snabbt att på ett väldigt trovärdigt och naturligt sätt så matchar dessa tre länders rapporter, undersökningar och journalistik väldigt bra överens, medan svenska journalistik avskiljer sig rejält - jag menar inte att det handlar om bra objektiv journalistik i något av de fyra fallen, men den ena verkar ju mer verklighetsfrånvarande och åsiktsstyrd än de andra tre...
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
... Bara en sådan "liten" sak som att berätta delar av sanningen och dölja resten gör ju att folk tappar intresset för dem...

Det har du helt rätt i. :tummenupp
Att vara för "feg" för att rapportera hela nyheten tror jag är väldigt negativt för trovärdigheten.
Då sitter man vid varje tillfälle och undrar "Vad är det dom INTE berättar?".
Allt kommer fram idag iaf pga facebook, bloggar och annat.
 

Shpongle

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2015
Ort
I husvagn
Hoj
Zundapp
Hade det här verkligen varit ett problem om den stora allmänna massmedian alltid har ett förutbestämd åsiktsbestämmande inbakat i sina artiklar? När var journalister och media senast objektiva i sin rapportering?

Bör inte lösningen på problemet vara att ägarna av de stora medierna tänker över sitt egna handlande, hade de skött sin rapportering objektiv och bra hade inte deras kunder ständigt behövt leta upp andra källor och fakta. Bara en sådan "liten" sak som att berätta delar av sanningen och dölja resten gör ju att folk tappar intresset för dem, än värre att fall av rent ljug och söndervinklade åsikter presenteras som sanning gör ju inte deras situation bättre.

Dagens journalistik på stor skala handlar ju inte längre om objektiv rapportering, det handlar mer och mer om att sprida ut sina egna förutbestämda åsikter till massan.



Räcker ju att läsa norsk, finsk och dansk journalistik så inser man snabbt att på ett väldigt trovärdigt och naturligt sätt så matchar dessa tre länders rapporter, undersökningar och journalistik väldigt bra överens, medan svenska journalistik avskiljer sig rejält - jag menar inte att det handlar om bra objektiv journalistik i något av de fyra fallen, men den ena verkar ju mer verklighetsfrånvarande och åsiktsstyrd än de andra tre...

Tolkar jag dig rätt som att du anser att alla stora nyhetsmedier (tidningar, TV, Radio) undanhåller sanningen men att du har hittat några medier som vågar säga sanningen?
Får jag fråga vad sanningen då är? Eller det räcker om du bara anger att sanningen är åt höger eller vänster.
Fast jag är också mycket intresserad av att få veta hur du kommer fram till om en nyhetsförmedlare ljuger eller ej. Förklara gärna.

Får jag även be dig om 4-5 namn på de medier du anser är tillförlitliga? Enbart för att jag är själv är nyfiken och vill läsa.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grejen är att mainstreammedia konsekvent vinklar nyheter. Ett aktuellt exempel är hur TT väljer att rubriksätta nyheten om ett palestiskt terrordåd: Palestinier sköts till döds

Den nyfikne som letar efter lite mer information om händelsen hittar snabbt:

------

[Saxat från Paul Widéns Israelnyheter] Två israeliska män dödades och en kvinna skadades svårt under lördagkvällen i Jerusalems gamla stad när en palestinsk terrorist gick till attack mot dem med en kniv. En tvåårig flicka skottskadades i benet under oklara omständigheter i samma attack, men hennes tillstånd uppges inte vara livshotande. Tillskyndande polis sköt ner gärningsmannen, som dog en kort stund senare av sina skador.

De två dödsoffren, Nechemiah Lavi (41) och Aharon Benita (24) hade just avslutat kvällsbönen vid Västra Muren och var på väg hem när de attackerades. Kvinnan och barnet som skadades uppges vara Benitas fru respektive dotter. Paret hade ytterligare en dotter som befann sig på platsen under attacken men som undkom utan skador.

Bara några minuter innan attacken uppdaterade terroristen Muhannad Shafeq Halabi sin Facebookprofil. ”Alla sätt att skydda al Aksa är lagliga”, skrev han. ”Den tredje intifadan har börjat”.

Den palestinska terroristorganisationen Islamiska jihad har tagit på sig ansvaret för dådet, samtidigt som representanter för både terroristorganisationen Hamas och det på Västbanken styrande Fatah-partiet har lovprisat det på sociala medier.

Paul Widen

Jerusalem


--------

Det är väl inte konstigt att folk tröttnar på svensk media när inte ens TT har intresse av att vara neutrala?

Att även Avpixlat och liknande bloggar har en agenda kommer väl knappast som en överraskning för någon, men i och med att mainstreammedia fortsätter att mörka "obekväma" nyheter så fyller alternativmedia en viktig funktion.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är absolut bra med flera nyhetsförmedlare med olika politisk bakgrund. Då kan man få samma nyhet presenterad på olika sätt och därmed själv bilda sig en uppfattning om hur det egentligen ligger till.
Problemet (som studien klart visade) är när man först väljer vilken förmedlare man ska läsa (baserat på sin politiska åsikt) och sen utan någon som helst källkritik väljer att tro att allt som står där är sant.

På samma sätt som man (återigen, utan att visa några belägg på det) anser att allt som står i "motståndarens" förmedling är falskt.
Man gör sig själv ganska korkad med det förfarandet och det är skrämmande med tanke på att vi nu mer än någonsin har så fruktansvärt lätt att söka information.

Så har det väl alltid varit, med t.ex kvällstidningar. Tidigare gick det ganska lätt att skapa sig en bild av någons politiska övertygelse bara genom att se vad som låg på köksbordet.

Det ligger i sakens natur att folk försöker hitta brister i motståndarnas nyhetsförmedling, samtidigt som de sväljer alldeles för stora bitar av "sin" rapportering.

Kommer nog inte som en nyhet för någon.
 

Shpongle

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2015
Ort
I husvagn
Hoj
Zundapp
Så har det väl alltid varit, med t.ex kvällstidningar. Tidigare gick det ganska lätt att skapa sig en bild av någons politiska övertygelse bara genom att se vad som låg på köksbordet.

Det ligger i sakens natur att folk försöker hitta brister i motståndarnas nyhetsförmedling, samtidigt som de sväljer alldeles för stora bitar av "sin" rapportering.

Kommer nog inte som en nyhet för någon.

Jag ser bara inte poängen att svälja allt från sin egen källa? Då är man ju inte intresserad av sanningen själv om man helt okritiskt bara lyssnar till vad någon annan säger. Lite sektvarning skulle jag vilja påstå.
Och är man dessutom medveten om att man gör så blir det hela än mer skrämmande?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag ser bara inte poängen att svälja allt från sin egen källa? Då är man ju inte intresserad av sanningen själv om man helt okritiskt bara lyssnar till vad någon annan säger. Lite sektvarning skulle jag vilja påstå.
Och är man dessutom medveten om att man gör så blir det hela än mer skrämmande?

Nej, att vara medveten gör att man kan se upp med det.

Att tro sig inte göra det är däremot farligt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag ser bara inte poängen att svälja allt från sin egen källa? Då är man ju inte intresserad av sanningen själv om man helt okritiskt bara lyssnar till vad någon annan säger. Lite sektvarning skulle jag vilja påstå.
Och är man dessutom medveten om att man gör så blir det hela än mer skrämmande?

Och vart hittar man "sanningen" då enligt dig? :va
 

Shpongle

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2015
Ort
I husvagn
Hoj
Zundapp
Och vart hittar man "sanningen" då enligt dig? :va

Jag har ingen ensidig sanning, jag tolkar händelser från olika håll och försöker tänka mig in i vilken agenda förmedlaren kan tänkas ha och då kan jag lättare förstå varför nyheten framställs på ett visst sätt.

Jag blev intresserad när Werizon skrev att "vanlig" media inte förmedlar sanningen men att han har hittat några som gör det. Jag är fortfarande intresserad av vilka dessa media är och hur han menar att han har kommit fram till att just de förmedlar sanningen.
Lika intresserad av att höra hur alla andra menar att de vet vilken som är sanningen och vilken som inte är.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tolkar jag dig rätt som att du anser att alla stora nyhetsmedier (tidningar, TV, Radio) undanhåller sanningen men att du har hittat några medier som vågar säga sanningen?
Får jag fråga vad sanningen då är? Eller det räcker om du bara anger att sanningen är åt höger eller vänster.
Fast jag är också mycket intresserad av att få veta hur du kommer fram till om en nyhetsförmedlare ljuger eller ej. Förklara gärna.

Får jag även be dig om 4-5 namn på de medier du anser är tillförlitliga? Enbart för att jag är själv är nyfiken och vill läsa.

Nej, du tolkade mig inte rätt, du tolkade extremistiskt.... inte så oväntat, men ändock tråkigt.

Jag tänker inte sitta här och lägga massa tid och energi på att leta upp historien, artiklar, fakta och siffror m.m. eller ens 4-5 namn på medier. Det handlar inte om att helt ignorera vissa källor och upplyfta andra till skyarna, det handlar om att ta in information från flera källor, vara källkritisk och göra en egen bedömning.
Sluta va så extrem, världen är inte svart och vitt.
Man är lika inkompetent om man enbart sväljer allt Aftonbladet har att säga som att enbart ha avpixlat som källa till information i sitt liv.



Tino Sanandaji, Ivar Arpi, Hanif Bali (M), Slöseriombudsmannen (Uvell), Hans Rosling.
Där har du fem bra exempel som väldigt ofta och dedikerat presenterar FAKTA om aktuella ämnen och som ständigt lyfter fram lögner som media och politiker kastar ur sig - och för detta har de en liten men trogen skara fans, men framförallt får de ta emot påhopp, skit och har fått så många rasistkort kastade på sig att de skulle kunna bygga en kopia av Sveriges kungahus...

Motståndarna till dessa är i majoriteten av fallen de som uttalas sig först, och ovanstående kan med fakta påvisa felaktigheten och ibland rena lögner. Motståndarna har allt som ofta inget annat verktyg än att försöka spela på känslor och emotionella ting, och kvar blir i nio fall av tio att kasta rasistkortet...


Ett annat och gammalt exempel med just dagens journalism är ju "vitpixeling". Att inte bara censurera/blurra en misstänkts ansikte utan även först justera hudfärg. Låter det etiskt hederligt? Här har t.ex. Aftonbladet och Expressen bara sig själva att skylla, det var deras idiotiska handlingar som upptäcktes, utan deras förvanskning av verkligheten innan informationen ska ut i press så hade det här begreppet inte ens existerat - och i båda fall förnekas det såklart, trots självklara och tydliga bevis.

Att människor inte nöjer sig med t.ex. Aftonbladet och Expressen som källor utan söker sig till andra ställen för information när de två ägt nästan hela marknaden för några få år sedan, beror på att de misskött sin tillförlitlighet. Det är inte folket som sviker dem, det är tidningarna som sviker folket, och då blir konsekvenserna att nya medier fyller vakuumet som skapats.

Vad hela mitt förra inlägg handla om, att de stora medierna har sig själva att skylla, inte som du verkar tro, att ignorera dem och lyfta upp vissa specifika sajten till skyarna. Det har jag inget intresse utav. Folk får och bör hålla sig pålästa och uppdatera om världen och aktuella ämnen, oavsett om det är genom Aftonbladet, Expressen, SvD, DN, DI eller Sporthoj.com - det är journalisters och redaktioners usla beteende och dåliga moral och etik, deras brist på objektivitet jag stör mig på.




*EDIT* I den artikeln du själv länkande till står det klockrent formulerat:

"Där reportrar förr inledde med att undra över vilka kunskaper man hade i ett visst ämne, frågas det i dag om vilka åsikter man har. Det är inte svårt att förstå lockelsen med en snabbfotad debatt byggd på spänning och motsättningar. Men samtidigt är det tydligt att journalistiken inte förmått upprätthålla sina ideal. Hellre än att vara väl förberedd och förhålla sig kritisk till tokiga uttalanden, har man delegerat ansvaret till publiken eller till nästa talare: ”Nu ska vi lyssna på en person som inte håller med – berätta hur du ser på det här!”
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har ingen ensidig sanning, jag tolkar händelser från olika håll och försöker tänka mig in i vilken agenda förmedlaren kan tänkas ha och då kan jag lättare förstå varför nyheten framställs på ett visst sätt.

Jag blev intresserad när Werizon skrev att "vanlig" media inte förmedlar sanningen men att han har hittat några som gör det. Jag är fortfarande intresserad av vilka dessa media är och hur han menar att han har kommit fram till att just de förmedlar sanningen.
Lika intresserad av att höra hur alla andra menar att de vet vilken som är sanningen och vilken som inte är.

Då kanske jag kan passa på att fråga dig, vad och varför flyr syrierna?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har ingen ensidig sanning, jag tolkar händelser från olika håll och försöker tänka mig in i vilken agenda förmedlaren kan tänkas ha och då kan jag lättare förstå varför nyheten framställs på ett visst sätt.

Jag blev intresserad när Werizon skrev att "vanlig" media inte förmedlar sanningen men att han har hittat några som gör det. Jag är fortfarande intresserad av vilka dessa media är och hur han menar att han har kommit fram till att just de förmedlar sanningen.
Lika intresserad av att höra hur alla andra menar att de vet vilken som är sanningen och vilken som inte är.

Det är lätt att tolka det du skriver som att du till skillnad från oss andra är kapabel till både källkritik och självdistans medan vi godtroget sväljer allt vi läser på nätet.

Du kanske inte alls menar så men man får den känslan redan efter ditt första inlägg, lite som Jörgen Karlssons episka entré i nån av trådarna här för ett tag sen. :D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nu förmedlar ju bara DN Kultur hela experimentet. Namnen på de som utförde det, platserna (bla Yale) och all annan info står ju klart och tydligt. Det är alltså inte DN som har utfört experimentet, ej heller är de oklara med någon sorts info (i stil med "någon har en granne som sade...").

Jag menar inte att vara dryg på något sätt men ditt svar bevisar ju snarare tesen i artikeln då du inte besvarar den på något sätt utan istället bara försöker förlöjliga DN som förmedlar den? Eller mig för den delen...

Tycker det varit ganska uppenbart en längre tid nu att fakta inte spelar någon roll i svensk politik. Det är till exempel ren fakta att varendaste spenderad skattekrona skulle göra mångdubbelt mer nytta hos exempelvis UNHCR än hos Bert Karlsson. Men folket i flyktinglägren i Syriens grannländer syns inte här hemma, därför gör det inte så mycket att man tar från den budgeten och ger till Bert.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Då kanske jag kan passa på att fråga dig, vad och varför flyr syrierna?

Varför undrar du det?
Det har ju visar sig att de ensamkommande syriska flyktingbarnen sällan är ensamkommande, syriska, flyktingar eller barn.
Men de som fått epitetet flyr naturligtvis från Danmark därför att bidragen är för låga.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
hej, ganska ny här.
har kollat runt lite på forumet och blir nästan lite skrämd av vissa trådar och tonen i de.
Några kanske borde ta till sig slutsatsen av detta experiment.

http://www.dn.se/kultur-noje/fakta-haller-pa-att-bli-en-ren-konsumentfraga/

Mycket debatt förs numera på kultursidorna.
Kultursidorna har nämligen ingen skyldighet att hålla sig till fakta.
Läs artikeln en gång till, så skall du se att den tyder på motsatsen till vad den ger intryck av att betyda.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Mycket debatt förs numera på kultursidorna.
Kultursidorna har nämligen ingen skyldighet att hålla sig till fakta.
Läs artikeln en gång till, så skall du se att den tyder på motsatsen till vad den ger intryck av att betyda.

Utan att ta i med brösttoner kan man påstå att A Mildner bekräftar sin egen tes.

(F ö undrar jag om inte Shpongle är en försiktig comeback under pseudonym/pseudonym?)
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top