Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tråden skapades 2012, flyktingvågen kom 2015 och förändrade allt eftersom de etablerade partierna vägrade kalla en spade för en spade. Det var en gamechanger.

Jag kommer fortfarande inte rösta på SD men jag har efter 2015 full förståelse för de som gör det.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag vacklar mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Personligen delar jag många åsikter med SD, men de har många "mentally challenged" i sina grupperingar. Åkesson verkar sansad, men frågan är om inte den stora massan SD-anhängare är mer muskler än hjärna.
Moderaterna kan nog styra landet med mer bredd och erfarenhet i sitt program, medan SD är mer sakfrågeorienterade med risk för att det blir pannkaka av områden de inte behärskar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vacklar mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Personligen delar jag många åsikter med SD, men de har många "mentally challenged" i sina grupperingar. Åkesson verkar sansad, men frågan är om inte den stora massan SD-anhängare är mer muskler än hjärna.
Moderaterna kan nog styra landet med mer bredd och erfarenhet i sitt program, medan SD är mer sakfrågeorienterade med risk för att det blir pannkaka av områden de inte behärskar.
Ja. Det kommande valet där man kommer att tvingas välja mellan något av de befintliga alternativen är en bajsmacka utan dess like.
MP har varit ganska tongivande i att åstadkomma den energikris som vi idag har vilket gör att jag absolut inte kan tänka sig att rösta på något alternativ som kan tänkas ge dessa inflytande även om det ser ut som att dom kommer att åka ur riksdagen. Men jag vill inte ta några risker. Resultatet av den nedstängda kärnkraften och utbyggda vindkraften är att Karlshamn har använt 58 000 ton olja för elproduktion det senaste året. Det motsvarar årsförbrukningen för nästan 90 000 dieselbilar. Det rimmar enormt illa med att man vill få ner koldioxidutsläppen.
Hela affären med betongindustrin där man först utnämner området till natura 2000 område för att sedan bli förvånad över att det gör kalkbrott problematiskt är ett annat haveri som gör att man börjar fundera över om det finns tankeverksamhet där.
Går man ett steg längre så anser jag att den nedmonterade kärnkraften är såpass avgörande för vår förmåga att minska vårt beroende av fossila bränslen för elproduktion att jag absolut inte vill rösta på något parti som inte säger att dom vill bygga nya kärnkraftverk för att få en stabil elproduktion.
Historiskt sett finns det två länder i världshistorien som lyckats göra sig oberoende av fossila bränslen för energiproduktion och det är Sverige och Frankrike. I båda fallen är det resultatet av kärnkraft vilket Finland verkar ha förstått.

Det betyder att kvar att rösta på är moderaterna och SD. Jag är inte alls övertygad om att SD har städat tillräckligt i leden för att ha fått bort alla "tveksamma" element" och därmed vara ett reellt alternativ men å andra sidan så har Kristersson så många skandaler med fifflande i bagaget redan innan han blev partiledare att han får Mona Sahlin att framstå som ärlig.

så jag vet inte riktigt men jag överväger seriöst att rösta på SD trots att det i många avseenden bär mig emot.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bygga-Nya-Kärnkraftsverk-Partiet får min röst. Som det är nu är det Grönköping i kvadrat, Trödje som bara ligger 5 km söder om Katrineholm har vissa tider 10 gånger högre elpris är Katrineholm. Vi överför det direkt på något annat vi inte kan vara utan i samhället, hur kan vi acceptera detta dårskap - inom Sveriges gränser!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag vacklar mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Personligen delar jag många åsikter med SD, men de har många "mentally challenged" i sina grupperingar. Åkesson verkar sansad, men frågan är om inte den stora massan SD-anhängare är mer muskler än hjärna.
Moderaterna kan nog styra landet med mer bredd och erfarenhet i sitt program, medan SD är mer sakfrågeorienterade med risk för att det blir pannkaka av områden de inte behärskar.
Jag är moderat men taktikröstar på SD. Moderaterna kan inte bilda regering utan SD. Om SD blir stora nog måste moderaterna samarbeta med dem och ge dem inflytande. Jag tror att en stark ”blåbrun” regering hade haft stora framgångar.

Sen delar jag mycket av SDs syn på invandring.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är det många partier som gör nuförtiden.

Däremot är nog synen på "invandrare" något man är ganska ensamma om.
Jo där har SD lyckats förskjuta spelfältet. Dock tar de frågan längre än övriga. Bra,enligt mig.

Synen på invandrare är de definitivt ensamma om - i riksdagen. Bland folket tror jag de har större stöd i den synen än folk som röstar på SD.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle aldrig rösta på SD då... Även om typ var 5 röstar på dom så är det en faktor att räkna me i politiken . .
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Ja. Det kommande valet där man kommer att tvingas välja mellan något av de befintliga alternativen är en bajsmacka utan dess like.
Det kommer att bli ett elände att försöka räkna ut vilket som är det minst dåliga alternativet.
En sak är säkert iaf, det parti som ens antyder att vilja samarbeta med MP går fetbort direCkt!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vacklar mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Personligen delar jag många åsikter med SD, men de har många "mentally challenged" i sina grupperingar. Åkesson verkar sansad, men frågan är om inte den stora massan SD-anhängare är mer muskler än hjärna.
Moderaterna kan nog styra landet med mer bredd och erfarenhet i sitt program, medan SD är mer sakfrågeorienterade med risk för att det blir pannkaka av områden de inte behärskar.
Vill man ha moderat politik gör man bäst i att rösta på SD. Det enda sättet att tvinga M tillbaka till klassisk borgerlig politik är att tvinga dem förhålla sig till ett stort SD.
Alternativet har vi sett, och ser fortfarande i tex Stockholm, där de regerar med extremisterna i MP.
Att inte rösta på SD i ett så allvarligt läge som Sverige befinner sig i nu är som att klaga på färgen på en flytväst när Estonia förlist, det är tyvärr min tro att Sverige inte går att rädda med eller utan SD, men ska det göras så ska vi ha mer av SD-politik och det mycket, på riktigt och på fler områden.
BTW, 2021 delades 95,000 uppehållstillstånd ut, detta är inte EUs lägsta nivå.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja. Det kommande valet där man kommer att tvingas välja mellan något av de befintliga alternativen är en bajsmacka utan dess like.
MP har varit ganska tongivande i att åstadkomma den energikris som vi idag har vilket gör att jag absolut inte kan tänka sig att rösta på något alternativ som kan tänkas ge dessa inflytande även om det ser ut som att dom kommer att åka ur riksdagen. Men jag vill inte ta några risker. Resultatet av den nedstängda kärnkraften och utbyggda vindkraften är att Karlshamn har använt 58 000 ton olja för elproduktion det senaste året. Det motsvarar årsförbrukningen för nästan 90 000 dieselbilar. Det rimmar enormt illa med att man vill få ner koldioxidutsläppen.
Hela affären med betongindustrin där man först utnämner området till natura 2000 område för att sedan bli förvånad över att det gör kalkbrott problematiskt är ett annat haveri som gör att man börjar fundera över om det finns tankeverksamhet där.
Går man ett steg längre så anser jag att den nedmonterade kärnkraften är såpass avgörande för vår förmåga att minska vårt beroende av fossila bränslen för elproduktion att jag absolut inte vill rösta på något parti som inte säger att dom vill bygga nya kärnkraftverk för att få en stabil elproduktion.
Historiskt sett finns det två länder i världshistorien som lyckats göra sig oberoende av fossila bränslen för energiproduktion och det är Sverige och Frankrike. I båda fallen är det resultatet av kärnkraft vilket Finland verkar ha förstått.

Det betyder att kvar att rösta på är moderaterna och SD. Jag är inte alls övertygad om att SD har städat tillräckligt i leden för att ha fått bort alla "tveksamma" element" och därmed vara ett reellt alternativ men å andra sidan så har Kristersson så många skandaler med fifflande i bagaget redan innan han blev partiledare att han får Mona Sahlin att framstå som ärlig.

så jag vet inte riktigt men jag överväger seriöst att rösta på SD trots att det i många avseenden bär mig emot.
Vad har Ulf för skandaler?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tråden skapades 2012, flyktingvågen kom 2015 och förändrade allt eftersom de etablerade partierna vägrade kalla en spade för en spade. Det var en gamechanger.

Jag kommer fortfarande inte rösta på SD men jag har efter 2015 full förståelse för de som gör det.
Problemen började långt innan 2015, skillnanden var väl att media inte kunde ljuga hela hösten igenom.
De som kom 2015 har väl knappt etablerat sig och sina klaner ännu, så där har ju problemen inte ens börjat.
När kom den genomsnittliga gängskjutarens föräldrar till Sverige? 1995? 2000?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vacklar mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Personligen delar jag många åsikter med SD, men de har många "mentally challenged" i sina grupperingar. Åkesson verkar sansad, men frågan är om inte den stora massan SD-anhängare är mer muskler än hjärna.
Moderaterna kan nog styra landet med mer bredd och erfarenhet i sitt program, medan SD är mer sakfrågeorienterade med risk för att det blir pannkaka av områden de inte behärskar.
SD är största parti bland män så det är bara att fråga runt bland din närmsta vän- massa vad de har för IQ och sedan fundera vidare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Problemen började långt innan 2015, skillnanden var väl att media inte kunde ljuga hela hösten igenom.
De som kom 2015 har väl knappt etablerat sig och sina klaner ännu, så där har ju problemen inte ens börjat.
När kom den genomsnittliga gängskjutarens föräldrar till Sverige? 1995? 2000?

Kolla statistiken från brå, den talar för sig själv. Våldsbrotten minskade fram till 2015 när den totalt ändrade riktning och började peka uppåt från 2015.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kolla statistiken från brå, den talar för sig själv. Våldsbrotten minskade fram till 2015 när den totalt ändrade riktning och började peka uppåt från 2015.
Möjligt, men det är inte de som kom 2015 som skjuter och spränger.
Men visst, förnedringsrån, våldtäkter, allehanda fusk, småbrott. Fine.
Min poäng är snarast att det kommer bli så oerhört mycket värre de kommande årtiondena.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top