Varför piratkopierar DU?

Vad är den största anledningen till att du piratkopierar?

• Antal röstningar
    0

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Tänkte att det kunde vara rätt intressant att få höra vad er största anledning till att ni piratkopierar är. Piratkopiering idag är ganska stort, så jag är väldigt nyfiken på vilken som är den största anledningen egentligen.

Ingen flervallspoll, då hade förmodligen alla kryssat i alla.

Program finns bra mycket gratisversioner att ladda hem, så mest blir det musik och film. Är det nåt jag gillar så köper jag det.

valde "Jag piratkopierar inte" även att jag har några exemplar på min dator i olagligt format, mestadels lite musik och så några program (t.ex. photoshop, maya, maxwell). musiken för att jag är en musikoholic och behöver upptäcka ny musik hela tiden och programmen för att jag som privatperson/student aldrig skulle ha en rimlig chans att köpa dessa lagligt (blir annorlunda som företag i framtiden), har dock dessa program lagliga på skolan jag utbildar mig på just nu.

nästan självklart att alla gör det, men jag försöker verkligen hålla på med det så lite som möjligt, är det inte värt att lägga pengar på, är det inte värt att äga/ha ett exemplar av - och så vill jag i framtiden få betalt för det jag gör, vare sig det är i digital eller analog form...

Jag slangar hem sånt som jag ändå inte skulle köpa, mest då musik...
Det kan vara en låt som jag gillade som barn som inte ens går att köpa längre, eller en låt som är så kass att man bara måste höra den en gång till...

Jag bränner aldrig ner det jag slangar hem, möjligen slänger jag över nån låt på mobilen för att ha den med mig.
Dessutom rensar jag ofta bort sånt jag har slangat hem och hört/sett en gång.

Och sen så laddar jag hem sånt jag redan har på CD, mest för att jag är för lat för att sitta och rippa ner till mp3 format.
Det enda jag rippar själv är sånt jag inte hittar att slanga hem.

Om jag någon gång slangar hem något som är bra, som jag vill ha kvar köper jag det oftast (och behåller den hemslangade kopian för telefonbruk)

borde funnits en "För jag vill testa programmet/spelet innan jag köper det"
:tungan

Nä men det är faktiskt ungefär så.. Man vill inte köpa ett spel för 500 spänn sen visar det sig vara skit.. bättre o få ner det först så man kan testa de, gratis, sen gå o köpa det :)

Fallen då man verkligen går o köper det är om man vill spela online iofs.....

mp_87 skrev:
Nä men det är faktiskt ungefär så.. Man vill inte köpa ett spel för 500 spänn sen visar det sig vara skit.. bättre o få ner det först så man kan testa de, gratis, sen gå o köpa det :)

Fallen då man verkligen går o köper det är om man vill spela online iofs.....

Men hur ofta är det man går och köper spelet om man har den olagliga versionen? :7peta :rolleyes:

Okej gäller det onlinespel så köper man ju såklart spelet! :)

Jag kan säga att jag tankar hem det mesta som jag behöver, antingen för pengarna räcker inte till för att köpa en musikskiva för 170kr, däremot onlinespel köps... :arsele :rolleyes:

Last edited:
crossniklas skrev:
Men hur ofta är det man går och köper spelet om man har den olagliga versionen? :7peta :rolleyes:

Okej gäller det onlinespel så köper man ju såklart spelet! :)

Jag kan säga att jag tankar hem det mesta som jag behöver, antingen för pengarna räcker inte till för att köpa en musikskiva för 170kr, däremot onlinespel köps... :arsele :rolleyes:

Det har hänt att jag hittat t.ex. ett musikalbum att tanka ner innan det släppts i butikerna vid mig, då vill man självklart lyssna på det så fort som möjligt, gillar man plattan springer jag och köper den så fort det finns möjlighet, för att stödja bandet, även om dom nu inte får så mycket av pengarna iaf.

Eg e d av snålhet, men i grund å botten e d musik/filmindustrin som bitit sig själv i rövva, kommer ihåg när cd´n kom då låg dom en tia-15 spänn dyrare än en lp-skiva som dom flesta tyckte var överkommligt, men sen fick några snubbar för sig att man skulle ta snuskigt betalt för en cd (har nästan för mig att d var cd´n "but seriously" med phil collins som var en av dom som sköt i höjden i pris.
Hade inte industrin vatt så förbannat giriga, så hade aldrig ripformat blivit något stort å världsomspännande, d e iaf min uppfattning.

/Jösse

Tankar hem allt som verkar intressant, och är det något som jag gillar så springer jag då fan inte och köper det. Meningslöst eftersom jag redan har tankat hem skiten.

Jag tankar mest film och det är för att det är så bekvämt samt att det är större utbud på nätet än i min lokala videobutik.

Enda anledningen egentligen om man ska hårddra det är ju för att man inte har nog med pengar. Annars skulle jag klart hellre beställa en 20 skivor, 50 filmer och lite spel per månad.

Däremot om vi snackar serier vilket jag inte räknar som piratkopiering och jag tror inte heller det är olagligt så är det för att man kan se det när man vill och det släpps på nätet före det sänds här. Tv är skit så är det bara.

Tankar ner det av intresse, är det bra så köper jag det inte ändå, förutom film då, det brukar jag köpa mycket av.

Men jag går på spelningarna som banden har i trakterna här, det får de mer pengar för.

Ni vet väl att det finns en SH-hub? fast där finns det bara lagliga saker.Testa:=)

Jag tankar hem sådant som jag aldrig skulle köpa p.g.a det pris de satt på varan, samt av bekvämlighet.

Har ungefär 80 filmer i samligen idag, varav jag köpt ~30%, laddat ned ~20% och hyrkopierat ~50%.

För spel gäller samma sak. Springer gärna och köper Oblivion nästa vecka, men skulle aldrig köpa Dungeon Siege II för 400:-. Tankade ned Dungeon Siege II istället och tröttnade efter 20 minuters spelande.

Mestadels film som trillar in här, är det någon jag tycker om så köper jag den, tycker om att ha en stor samling köpfilmer också. Tror det står ca 250dvd filmer i hyllan nu och det blir bara fler och fler varje månad =). Senaste filmen jag köpte var igår, Pistvakt!

Fredr28 skrev:
Jag tankar hem sådant som jag aldrig skulle köpa p.g.a det pris de satt på varan, samt av bekvämlighet.

Har ungefär 80 filmer i samligen idag, varav jag köpt ~30%, laddat ned ~20% och hyrkopierat ~50%.

För spel gäller samma sak. Springer gärna och köper Oblivion nästa vecka, men skulle aldrig köpa Dungeon Siege II för 400:-. Tankade ned Dungeon Siege II istället och tröttnade efter 20 minuters spelande.

Oblivion har jag förbeställt (till 360 såklart), får det på min födelsedag :yoparty

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg