Varför PC?

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Har nu ägt en macbook i några veckor.:Bugar

Jag kan inte förstå varför inte marknadsföringen går ut på att underätta folk om hur lätt omställningen är till att använda en mac, att mac är kompatibelt med de vanligast programmen som används och att du inte behöver vara det minsta haj på datorer eller ens ha ambitionen att bli och ändå få ut massor av datorn.

Tyngden på marknadsföringen verkar ändå ligga inriktad på de okunniga, vilket förefaller smart eftersom de proffesionella redan insett skillnaden. Enligt min mening riktas fokusen på rätt delar alls.

Varför jag vred mig 10 ggr innan jag slog till berodde på att jag var osäker på om msn fungerade, om det gick att ladda hem med klienter som torrents och DC++, om Office fungerade etc etc.

Att macen är virusfri, driftsäkrare och snabbare hade jag haft klart för mig länge..

Ni som har PC får gärna berätta om det enl er finns anledningar att fortsätta köpa windowsmaskinerna?

Last edited:
Pris och valmöjligheter, många vill bygga själv.

Ska man bara ha en dator rakt upp och ner så kan man köpa en mac lika gärna som en hp, men vill man ha en vass burk så blir det ofta billigare med ett hemmabygge än motsvarande mac.
Kolla vad apple tar betalt för minnena till MBPro, motsvarande 4gb minne kostar 1500 på dustin.

kurre3 skrev:
Ni som har PC får gärna berätta om det enl er finns anledningar att fortsätta köpa windowsmaskinerna?

Hur ska du ha det?
Vi som köper vad?
X86 maskiner?
Men mac bygger ju också på X86 plattform numera?

Du menar operativsystemet Windows?
Det är en helt annan sak.

Fast eftersom dom flesta konsumenterna föredrar det så måste det ju vara det bästa för dom flesta, eller hur?

Eller har du blivit frälst, sett ljuset, fått en uppenbarelse?
Då kan du och Smartman dra till livets ords forum och känna gemenskap.

Hur ska du ha det?
Vi som köper vad?
X86 maskiner?
Men mac bygger ju också på X86 plattform numera?

Du menar operativsystemet Windows?
Det är en helt annan sak.

Fast eftersom dom flesta konsumenterna föredrar det så måste det ju vara det bästa för dom flesta, eller hur?

Eller har du blivit frälst, sett ljuset, fått en uppenbarelse?
Då kan du och Smartman dra till livets ords forum och känna gemenskap.

Trevligt! :tummenupp

Du märker väl vilken nivå jag valt. Prata 64 eller 86-baserat är inte på min nivå här. Jag är övertygad om att du förstod vad jag menade med windowsmaskinerna också.:)

Intressant att du verkar ta illa upp också. Det råder ju sannerligen ett hat mot mac av någon anledning. Ungefär som att ge sig på anhängare av max hamburgersturang. :D

Köpte en på pappret likvärdig laptopmaskin (amilo) för ett halvår sedan och har således goda möjligheter att jämföra.

"Halva" prestandan i amlion går till att driva f-secure. Vill jag få ut nånting av datorn alls behöver jag avsätta tid åt virusgenomsökning, spyware-genomsökning och uppdateringar. För att burken ska funka behjälpligt behöver jag efter inköpet ompartitionera hårddisken, ladda hem massa codecs, musikspelare, flash, java, acrobat reader etc etc. När jag installerat allt jag behöver är den inte så kaxig längre..

Enda andledningen hittils jag kan se att fortsätta köpa pc är att slippa omskolningen första veckan.

Jag har svårt att bli frälst av en dator, men jag kommer ha stora problem med att köpa en pc i fortsättningen. Hade jag vetat skillnaden innan hade jag faktiskt betalat ett par tusen till utan att blinka...:)

Hur ska du ha det?

Som att okunniga konsumenter skulle kunna ha en aning om vad som är bäst för dem?

Last edited:
Tyngden på marknadsföringen verkar ändå ligga inriktad på de okunniga, vilket förefaller smart eftersom de proffesionella redan insett skillnaden. Enligt min mening riktas fokusen på rätt delar alls.

Jag har svårt att bli frälst av en dator, men jag kommer ha stora problem med att köpa en pc i fortsättningen. Hade jag vetat skillnaden innan hade jag faktiskt betalat ett par tusen till utan att blinka...:)

Jag förstår inte en sak här, anser du dig kunnig eller okunnig datoranvändande?
För som jag fattar det verkar du vara frälst i OSx och inte själva hårdvaran som lever mer på sin design än sin prestanda. Det är såklart en smaksak och en fråga om hur man vill använda sin dator. Jag tror att du är okunnig alternativt försöker fläjma. Och båda alternativen är lika tröttsamt.
Kan inte Macanvändare bara använda sin burk och hålla käften om hur förträffligt de tycker att den är? Vad är det som är så svårt med det undrar man ju då och då.

Mac-fans får propagera bäst de vill. Jag sitter med min 17"-laptop sedan 1½ år tillbaka och har aldrig haft en bluescreen, virus, krasch eller upphängning.
Det fungerar mycket tillfredsställande.

Titta på MacBook pro och jämför med en hårdvarumässigt likadan PC.
Det skall alltså vara värt att betala 7-8 tusen kronor EXTRA för att få en likadan laptop, fast med ett äpple på locket och ett annat operativ?
Jag klarar mig faktiskt. XP med ett Vista-lookpaket dårå. XP i original ser horribelt ut och Vista, ja där kan vi nog enas om att det inte står riktigt rätt till.

Nu låter jag antagligen negativ på negativ, men Apples marknadsföring sticker mig verkligen i ögonen. Speciellt jippot med iPhone. Ta bara en sån sak som, jag citerar: "iPhone is an internet communication device."
Åh, du menar.. Den har en webläsare?
Glorifierat till en punkt där man mår illa.

F-Secure är för övrigt kass. Snäppet bättre än Norton, men fortfarande kass.

Last edited:
Jag bygger eget. Hade Mac OS gått att köpa löst hade jag nog övervägt att slänga in det i en dualboot, men som det är nu ids jag inte bry mig. Om Apple ska nå en bredare publik så MÅSTE de börja separera hårdvaran och operativet.

De flesta är rädda för förändring, även till det bättre...

Som Halogen säger så måste de börja separera mjuk- och hårdvara.
I princip alla börjar sin datorkarriär på PC.
När man vill köpa ny dator och står inför valet; en PC för 11 000 eller en prestandamässigt identisk Mac för 18 000, då säger det sig självt att ingen chansar så relativt stora pengar på att en Mac. Majoriteten väljer PC och kommer fortsätta göra det.

Det krävs mer än euforiska lovord från konverterade användare att övertyga PC-indoktrinerat folk.

Last edited:
Jag förstår inte en sak här, anser du dig kunnig eller okunnig datoranvändande?
För som jag fattar det verkar du vara frälst i OSx och inte själva hårdvaran som lever mer på sin design än sin prestanda. Det är såklart en smaksak och en fråga om hur man vill använda sin dator. Jag tror att du är okunnig alternativt försöker fläjma. Och båda alternativen är lika tröttsamt.
Kan inte Macanvändare bara använda sin burk och hålla käften om hur förträffligt de tycker att den är? Vad är det som är så svårt med det undrar man ju då och då.

Men herregud är ni på riktigt??

Sluta gråt, detta är inget religionskrig. Notera att jag har en bärbar pc också, jag jämför bara och redogör bara för mina iakttagelser och ställer mig frågande till huruvida marknadsföringen används effektivt eller ej med tanke på hur förvånad jag själv blev över skillnaden.

Förstår inte varför du måste skriva att jag är tröttsam? Och att jag ska hålla käften? suck...

Jag anser mig (i denna avdelning av sporthoj) jävligt grön på datorer, om man nu kan vara det när man sitter 5 timmar om dagen med skiten.

Har ju klargjort att jag inte är en liten datanörd (och tro mig, det är inte min ambition att vara heller).

Varför Mac?

Själv ser jag ingen anledning till varför jag skulle byta ut min nuvarande Asus-laptop mot en MBP.

Kör Vista ultimate på min burk och kunde inte vara mer nöjd. Allting funkar direkt. När jag fick den öppnade jag locket, startade, skrev in användarnamn och lösenord. Sedan funkade allt fint, utan att man behövde röra/installera något.

Som Halogen säger så måste de börja separera mjuk- och hårdvara.
I princip alla börjar sin datorkarriär på PC.
När man vill köpa ny dator och står inför valet; en PC för 11 000 eller en prestandamässigt identisk Mac för 18 000, då säger det sig självt att ingen chansar så relativt stora pengar på att en Mac. Majoriteten väljer PC och kommer fortsätta göra det.

Det krävs mer än euforiska lovord från konverterade användare att övertyga PC-indoktrinerat folk.

Hittar inget spår av eufori i mina inlägg, jag har inte konverterat och jag kan själv se prisskillnaden i relativitet till prestanda. Som jag sa tidigare så känns det dock som att jämföra hp i en volvo 245 och en audi a4. 50 häst går till att få aset att rulla överhuvudtaget. Detta är min lekmannamässiga uppfattning och intryck och jag förstår att man men djupare kunskap skulle kunna bygga ihop det ultimata alternativet, partitionera och hålla på och använda bara de bästa programmen och patcharna för att få se prestandan i dagsljus, men ORKA?

Någon med verkliga erfarenheter från både mac och pc borde kunna skriva under på att mac borde vara lämpligare (och) mer prisvärt för den okunniga utan några vidare ambitioner att avancera i datorkunskap?

Om ni vill driva den här diskussionen på mer avancerad nivå, kan ni då inte förklara för mig varför jag upplever macbooken med samma prestanda enligt pappret så sjuuukt mycket stabilare och snabbare än min amilo?

F-Secure är för övrigt kass. Snäppet bättre än Norton, men fortfarande kass.

Det håller jag inte med om. Tycker att jag har ett bra skydd med f-secure, avg-antispyware, superantispyware, spywareblaster och comodo firewall. Skulle inte falla mig in att installera norton dock..

Last edited:
Hittar inget spår av eufori i mina inlägg

Jag kritiserade inte dina inlägg. Jag talar om Mac-användares allmänna inställning till PC-folk som inte vill konvertera. Jag har fått ta emot min beskärda del av det. Det går i många fall över gränsen.
Jag går inte runt och oprovocerat kritiserar folk som nyligen köpt plasma-TV eftersom LCD är så mycket bättre. Nu är det inte nödvändigtvis min åsikt utan snarast ett exempel. Ingen vill höra att de har fel saker.

Droppa paranojan.

Det håller jag inte med om. Tycker att jag har ett bra skydd med f-secure, avg-antispyware, superantispyware, spywareblaster och comodo firewall. Skulle inte falla mig in att installera norton dock..

Det är upp till dig om du vill instämma.
Jag har haft Norton, Panda, F-Secure, osv och på botten hamnar Norton samt F-Secure. F-Secure till skillnad från Norton lyckas knipa ett virus eller tre, men det segar ner datorn något i sammanhanget absurt mycket och var i alla fall förr i tiden användarovänligt.

Last edited:
Jag kritiserade inte dina inlägg. Jag talar om Mac-användares allmänna inställning till PC-folk som inte vill konvertera. Jag har fått ta emot min beskärda del av det. Det går i många fall över gränsen.
Jag går inte runt och oprovocerat kritiserar folk som nyligen köpt plasma-TV eftersom LCD är så mycket bättre. Nu är det inte nödvändigtvis min åsikt utan snarast ett exempel. Ingen vill höra att de har fel saker.

Droppa paranojan.

Anade att det var så =)

Du svänger dig med ganska färgstarka ordval.. :)

Näe, det märker man ju om inte annat av dig!

Varför så trevlig?

Jag har ju precis redogjort för hur jag uppfattar de båda maskinerna och även att jag inte var vetandes om hur mycket bättre en mac är för mig. Men du kanske syftade till att det är tvärt om, bara att jag inte förstår det på egen hand?

Last edited:
Vet ni vad?

Jag lämnar det här åt er att gasta om..

Mitt syfte var inte att krama tårar ur er av ilksa och förakt utan att få höra lite argument för att inte köpa mac. Kanske något jag inte tänkt på?

Jag vet inte varför. Känns som fördomar om datakillar cementeras genom er attityd här. Jag anklagas för att vara okunnig och bes hålla käft efter två inlägg. :va

Som sagt vore välkommet och intressant att med era skills få förklarat varför jag upplever macen så mycket snabbare och stabilare än den likvärdiga amilon.. Men återigen, vi skiter i det. Använd ilskan mot era trojaner och spyware (hehe).

Hoppas jag fortfarande kan få hjälp av er här när något går åt skogen, trots att jag köpt en vit dator. :tummenupp

Vet ni vad?

Jag lämnar det här åt er att gasta om..

Mitt syfte var inte att krama tårar ur er av ilksa och förakt utan att få höra lite argument för att inte köpa mac. Kanske något jag inte tänkt på?

Jag vet inte varför. Känns som fördomar om datakillar cementeras genom er attityd här. Jag anklagas för att vara okunnig och bes hålla käft efter två inlägg. :va

Som sagt vore välkommet och intressant att med era skills få förklarat varför jag upplever macen så mycket snabbare och stabilare än den likvärdiga amilon.. Men återigen, vi skiter i det. Använd ilskan mot era trojaner och spyware (hehe).

Hoppas jag fortfarande kan få hjälp av er här när något går åt skogen, trots att jag köpt en vit dator. :tummenupp
Gissar på att din Amilo är något år gammal och din mac är ju ny, där har du lite skillnad.

Eftersom din Amilo är gammal har du hunnit installera massa skit på det, där är lite skillnad.

und so weiter.

Gissar på att din Amilo är något år gammal och din mac är ju ny, där har du lite skillnad.

Eftersom din Amilo är gammal har du hunnit installera massa skit på det, där är lite skillnad.

und so weiter.

För att du inte ska behöva läsa hela tråden :tungan så klistrar jag in vad han skrev längre upp:

Köpte en på pappret likvärdig laptopmaskin (amilo) för ett halvår sedan och har således goda möjligheter att jämföra.

@kurre: Till skillnad från dig som kör även Windows så har få här använt en Mac så du kan själv räkna ut vad du får för svar i en sån här tråd. Skit i vad andra tycker, huvudsaken är att du är nöjd själv.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...