Varför omvänd växellåda?

Chris Ash skrev:
Touring och biltrams!

Snackar vi inte racing här?

Har du inte åkt Minimoto, variator rockar på dem, fast inte helt enkelt att komma underfund med. På riktig racer, nja, vet inte hur det skulle funka, men motorbromsen klarar man sig fint utan :)

oFFkeFF skrev:
Har du inte åkt Minimoto, variator rockar på dem, fast inte helt enkelt att komma underfund med. På riktig racer, nja, vet inte hur det skulle funka, men motorbromsen klarar man sig fint utan :)

Ok, undantaget som bekräftar regeln. Jag har blivit torpederad av en minimoto i shorts. Det är inget jag rekommenderar....

snackar inte "Nyteknik" om en motvarighet till bilars "tip tronik" låda? bara å sparka i växlarna "cross style". :fakta

Optimus Prime skrev:
snackar inte "Nyteknik" om en motvarighet till bilars "tip tronik" låda? bara å sparka i växlarna "cross style". :fakta

Nej, det behövs inte när man har rakskurna som motorcyklar har.
Visserligen är det gott om tändningsbrytare(quickshifters), för att man ska kunna växla snabbare..

oFFkeFF skrev:
Visserligen är det gott om tändningsbrytare(quickshifters), för att man ska kunna växla snabbare..

Just det. Kunde man inte tänka sig en variant som bryter tändningen i det korta ögonblick man använder växelpedalen? Funktionen skulle vara jämförbar med en tip tronic låda; växla utan att koppla. Låter rätt smutt i mina öron. Tycker det är lite märkligt att ingen tillverkare har testat hur populärt detta skulle vara.

Nyteknik skrev:
Just det. Kunde man inte tänka sig en variant som bryter tändningen i det korta ögonblick man använder växelpedalen? Funktionen skulle vara jämförbar med en tip tronic låda; växla utan att koppla. Låter rätt smutt i mina öron. Tycker det är lite märkligt att ingen tillverkare har testat hur populärt detta skulle vara.

Det finns ju att eftermontera... Suzikis m.fl jätterscooters har ju växelknappar på styret numer. Finns även elektriska växelspaksförare som man växlar med knappar på styret med.
Vet fortfarande inte om jag får råd med någon quickshifter till sommaren, jag hoppas på det iaf :)

Växla utan att koppla går ju redan att göra, utan quickshifter, så kör jag jämt, förutom vid nedväxlingar och starter.....

Chris Ash skrev:
Helvete vad pinsamt....

Jag som alltid brukar gardera mig mot sånt.

Själv är jag expert på att göra sådana syftningsfel själv...
Ser andras fel, men sällan min egna :rolleyes:

oFFkeFF skrev:
Det finns ju att eftermontera... Suzikis m.fl jätterscooters har ju växelknappar på styret numer. Finns även elektriska växelspaksförare som man växlar med knappar på styret med.
Vet fortfarande inte om jag får råd med någon quickshifter till sommaren, jag hoppas på det iaf :)

Växla utan att koppla går ju redan att göra, utan quickshifter, så kör jag jämt, förutom vid nedväxlingar och starter.....

Jo, att växla upp utan koppling, det är ju vardagsmat. Men ett system som är helt anpassat för att körningen ska ske utan användning koppling (som de på stora scooters) skulle vara intressant på en sporthoj. Kanske skulle effektförlusten vara för stor? Men för brukshojar av typen VFR800...

Det börjar ju dyka upp semiautomatiska lådor alá f1 på bilarna, som säkert skulle passa fint på racehojar också. Men lite overkill på en gathoj kanske. Sen är det ju reglementet som styr racingen också..

oFFkeFF skrev:
Det börjar ju dyka upp semiautomatiska lådor alá f1 på bilarna, som säkert skulle passa fint på racehojar också. Men lite overkill på en gathoj kanske. Sen är det ju reglementet som styr racingen också..

Håller tummarna för att Yamahas försök med dubbla stötdämpare banar väg för fler nya/udda lösningar. Vad har egentligen hänt de senaste tio åren? Vilka är skillnaderna mellan Itohs insprutade NSR500 (200 mph på Hockeheim) och årets upplaga av Honda RC211V? Man har ju bara förfinat lösningar som varit kända och använts i mannaminne...

Bara och bara.. Mycket har utvecklats och förfinats, och det tar tid att fixa, tid är pengar. Men sen kan man ju vara ganska säker på att det testas konstigheter bakom stängda dörrar.

Jag menar bara att det är få helt nya lösningar som har sett dagens ljus de senaste tio åren. Kanske kommer övergången till fyrtakt ändra på det.

Ducati testade tydligen "knappautomat" för ett par år sen på WSB-hojarna under vintern, men bestämde sig för att inte använda det.. Som "drivkälla" använde man motorolja från pumpen å en hydraulcylinder..

/B

Bj.O.rn skrev:
Ducati testade tydligen "knappautomat" för ett par år sen på WSB-hojarna under vintern, men bestämde sig för att inte använda det.. Som "drivkälla" använde man motorolja från pumpen å en hydraulcylinder..

/B

Intressant. Det borde rimligen vara mer effektivt att växla med tummen än foten. Men säkert inte helt lätt att få till rätt känsla.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman