Varför omvänd växellåda?

Lajodi

Repa mod, repa kåpa...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducce + Yama
Frågan ligger kanske i gränslandet till teknik/hantering..... Men jag undrar vad logiken är i att många race-hojar har omvända växellägen?

/Johan

Jag skulle gissa på att de har nått att göra med att det ska bli enklare att växla när man ligger i kurvoooooorna.. typ.. lixom.. nått sånt.. :crash

MTM skrev:
Jag skulle gissa på att de har nått att göra med att det ska bli enklare att växla när man ligger i kurvoooooorna.. typ.. lixom.. nått sånt.. :crash
Precis, du växlar väldigt sällan ner under nedlägg. Det mest logiska är ju att ha det som på racerhojarna.

Som ni säger det blir det ju självklart...

-att när man accar ur kurvan är det lättare att "trycka ned" en högre växel än tvärt om....

Min nästa fråga hör helt klar hemma i mekar-forumet; men vad krävs för att ändra vx-lådan till detta?

Re: Som ni säger det blir det ju självklart...

Lajodi skrev:
-att när man accar ur kurvan är det lättare att "trycka ned" en högre växel än tvärt om....

Min nästa fråga hör helt klar hemma i mekar-forumet; men vad krävs för att ändra vx-lådan till detta?
Bara att vända på staget mellan fotpinne och växelföraraxeln på de flesta hojar. På retta måste man bygga om lite mer eftersom staget går genom ramen

Den förklaringen verkar väl ganska trolig så den mest logiska frågan är väl varför det är som det är på gatcyklar? Svara på det den som kan.

hajen5 skrev:
Den förklaringen verkar väl ganska trolig så den mest logiska frågan är väl varför det är som det är på gatcyklar? Svara på det den som kan.

För att man ska ha något att göra på vintern? :confused:

hajen5 skrev:
För att det är lättare att komma ihåg hur man gör då. Högre växel - uppåt, lägre växel - nedåt ??

har för mig att det även va så på min honda monkeybike :D :D

fast med friläget högst upp

så den va altså race??? ;) :skrämd

hajen5 skrev:

Jag gissar att det har produktionstekniska förklaringar från way back när de tekniska möjligheterna inte var så utvecklade som nu. Men visst borde friläge ligga högst upp och resten neråt - eller? Jag skulle vilja se ett system som liknar det snöskotrar har: någon slags slir/centrifugal-historia helt utan växlar. Bara att gasa. En grej som definitivt är onödig (om inte sex växlar är det) är varvärknare.

Nyteknik skrev:
Jag skulle vilja se ett system som liknar det snöskotrar har: någon slags slir/centrifugal-historia helt utan växlar. Bara att gasa. En grej som definitivt är onödig (om inte sex växlar är det) är varvärknare.

Variator. Stjäl effekt som f*n och kräver betydligt mer underhåll än en växellåda!

Nyteknik:
Hmmm automat på en sporthoj...låter inte som att man skulle kunna kontrollera gasen lika känsligt som med manuell. Jämför med bil, går fan inte att köra lika sportigt med aut. Sex växlar onödigt?? Händer att jag saknar en 7:e så jag säger nödigt. Varvräknare, där kan jag hålla med om onödigt, räcker med en strobande shiftlight.
Friläget ska ligga mellan ettan och tvåan för att undvika att få i friläge vid nerväxling.

gulsvartkawwa skrev:
Nyteknik:
Hmmm automat på en sporthoj...låter inte som att man skulle kunna kontrollera gasen lika känsligt som med manuell. Jämför med bil, går fan inte att köra lika sportigt med aut. Sex växlar onödigt?? Händer att jag saknar en 7:e så jag säger nödigt. Varvräknare, där kan jag hålla med om onödigt, räcker med en strobande shiftlight.
Friläget ska ligga mellan ettan och tvåan för att undvika att få i friläge vid nerväxling.

Jag menar inte automat, utan en växel och slir/centrifugalkoppling; som på en snöskoter.

Nyteknik skrev:
Jag menar inte automat, utan en växel och slir/centrifugalkoppling; som på en snöskoter.

Då blir det nog en sån här..

Bifogat

• snomoto_001b.jpg
    snomoto_001b.jpg
    50.2 KB · Visningar: 210
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...