Varför olika längd på gaffelbenen?

• Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Efter inköp av främre depåstöd så märkte jag att längden på gaffelbenen var olika. Det ena benet "hänger" längre ner än det andra. Blev lite orolig, men så sökte jag lite information och upptäckte att det ska vara så, både på R6 och R1. Varför?

Det finns tydligen speciella depåstöd just för R6- och R1-gafflar, men det är inget sådant jag har. Även om hojen inte står riktigt så stabilt som den ska göra, så borde väl inget kunna ta skada?

Tacksam för snabba svar. :hej

Om du tittar noggrant på benen så ser du att den ena har en eller två skruvar för att "låsa" axeln. Det är därför den är lite längre än den andra.

Lägg någon distans på ditt befintliga stöd så att det står så stabilt som möjligt. Säkra gärna med ett rep från en krok i taket.

Riktigt så mycket skiljer det inte så att man behöver säkra med ett rep. Hojen står fortfarande stabilt, men jag blev bara lite konfunderad.

Borde ju gå att kapa av ena benet (på depåstödet, inte gaffeln :p ) och svetsa dit en en plåtbit med ett par millimeters tjocklek och därigenom höja den ena sidan en aning. Får kontakta min kompis plåtslagaren. :)

Tack för hjälpen Freppa. :tummenupp

Det är samma på en gammal sur-gixxer med, ena pallbocken har inte riktigt kontakt med benet. Och om du äter Freppas pappas mat så är det väl du som ska passa dig....? :notme

Är det kylvattnet från din Busa som du ska skvätta över mig??? :D Men glöm inte, ska du pissa på mig så måste du först hinna ikapp mig :notme

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back