Varför manuell kamkedjespännare? En konstig sak till fjädern?

Det är en justerbar distans.
I klartext: Du ökar och minskar fjäderförspänningen ytterligare utanför ordinarie område om du har justermöjlighet, och den ger justermöjlighet till dämpare som saknar.

Fjädrar går ju bara spänna till en viss gräns, sen är dom inte hårdare. Mindre förspänning vore konstigt när den bygger ett par cm.:va

Såhär var det visst:

Actually, coil bind is what happens when you've adjusted the shock spring preload so far that the coils will all come together, bottoming out the spring before the shock bottoms out, thus reducing total suspension travel.

I think what RXV Poor meant to say is that the R&D adjuster glide allows the spring to move around freely as the shock strokes up/down without putting side loads on the shock.

That R&D spring adjuster guide looks like it could be similar in function to the Hyperco hydraulic spring perch http://www.hypercoils.com/Products/H...ing-Perch.aspx

As far as the cam chain adjuster, I've never had one fail on us in the three years we've raced the bikes.
The stock automatic adjusters are a ratcheting type that once the are extended will not retract without dissssembly.
A manual adjuster is a good idea as long as you adjusted it periodically.

Edit:

Tack för alla bra svar!

Last edited:
Är det inte ett axiallager i den som gör förspänningen mer lättjusterad samtidigt som fjädern ska kunna vrida sig under fjädringsrörelsen utan att göra extra motstånd?Jänkarna verkar älska sånt där bjäfs om man kollar i ex Motocross Action.Frågan är om man märker någon skillnad?

Skulle det ju kunnat vara oxå! Nu har Mr.Helmut tydligen hittat svaret, och ja, är den från jänkeland så kan det ju vara vadfasen som helst! Där går ju konserverad gröt som kant att sälja! Dyrt.

;)

Jag bytte till manuell sträckare på min sukka 1000 -01 på inrådan, fungera finfint i några få veckor. Sen fick jag kamkedjeras i 250 på anderstorp. 14 krökta ventiller, fyra kolvar med avtryck efter ventilerna, kamkedja av, drevet och sensorn i nedre vändpunkten åt helvete...:huvet
Jag har en manuell sträckare till salu om nån är intresserad...:rolleyes:

Manuella spännare är kass, posta den till mig så ser jag till att den destrueras och inte kan orsaka fler maskinhaverier :D

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing