Video Varför man inte stannar vid Polizeikontroll

Jag tycker också det ær lite oplanerat av polisen.

Det hade varit bættre att bara stoppa ut en hand i vægen så att føraren hade en chans att køra runt.

Jag har råkat ut før samma sak i bil då jag kørde alldelsen før fort.
Polisen stod mitt i vægen och och jag fick leka ælgsvæng mellan honom och en møtande Saab.

Tur før farbror polisen så hade jag tillræckligt kallt huvud att faktiskt slæppa bromsen och svænga runt istællet før att køra rakt igenom honom som større delen av befolkningen skulle gjort.

Det var ju sjælvklart mitt fel att vi hamnade i den situationen, men man ær inte odødlig bara før att man har rætt.

Det mest ironiska var væl att det inte fanns bevis nog att starta ett åtal mot mig :rofl

Menar du att det på vissa vägsträckor ska vara icke tillåtet med poliskontroller eftersom motorcyklister kör så fort att dom inte hinner stanna? ...

massa irrelevant text...

Läste du ens vad jag skrev?
Nej jag menade inte att polisen inte skulle få göra poliskontroller på ställen där det går för fort, och jag kan inte för något på planeten förstå hur du kunde få det till att det skulle vara vad jag menade.
Jag skrev olämpligt, inte otillåtet. Vidare så citerar jag mig själv
"bristande omdöme (läs, taskiga vald väg/väderleks förhållande)"
Hur du fick in motorcyklisternas hastighet i det här övergår tyvärr mitt förstånd.

Men låt mig förtydliga, denna poliskontroll hålls i utsidan i slutet av en kurva, dvs. själva "poliskontrollen" är väldigt väl dold för samtliga fordonsförare som kommer körandes efter någon, detta ovanpå det faktum att det redan råder dålig sikt p.ga. ganska tät dimma.
Att själva krashen beror på att killen som kör den röda SV'n klantar sig/är en sopa råder det inga tvivel om. Men det ändrar inte det faktum att den poliskontrollen var väldig dåligt genomtänkt.

Chilla pojkar och flickor. Världen är inte svart och vitt, det är en stor grå massa däremellan :tungan ;)

Polisen kanske går ut sent, men han har ju fasen stor skrikande gul reflexväst på sig.
Så min första tanke blir, om det vore en grå, skitig tråkigt lastbilsröv som stod stilla där istället för en färgglad polisman, hur bra hade den andra (och första) Mc-föraren mått då?.

Klantigt av polisen att gå ut sent och hålla upp handen, KANSKE, men framförallt så är det ju faktiskt dålig uppsyn och för hög hastighet som får MC-förare #2 att helt missa vad som är på väg att hända.

(Bara för att det är en polisman och inte framförvarande fordon som är hindret så ändrar inte det skyldigheten att det är den bakom som alltid ska se till att kunna stanna vid hinder/inbromsningar)

Chilla pojkar och flickor. Världen är inte svart och vitt, det är en stor grå massa däremellan :tungan ;)

Polisen kanske går ut sent, men han har ju fasen stor skrikande gul reflexväst på sig.
Så min första tanke blir, om det vore en grå, skitig tråkigt lastbilsröv som stod stilla där istället för en färgglad polisman, hur bra hade den andra (och första) Mc-föraren mått då?.

Klantigt av polisen att gå ut sent och hålla upp handen, KANSKE, men framförallt så är det ju faktiskt dålig uppsyn och för hög hastighet som får MC-förare #2 att helt missa vad som är på väg att hända.

(Bara för att det är en polisman och inte framförvarande fordon som är hindret så ändrar inte det skyldigheten att det är den bakom som alltid ska se till att kunna stanna vid hinder/inbromsningar)

Gråa massor är trista, svartvitt är roligare :p
Om du tittar noggrant i början på filmen så ser du att polisen står och gömmer sig bakom en stor familjebil, garanterat ett högst medvetet val och någon sorts taktik för att sätta dit fortkörare på.

Konspirationsteorier, jag? Inte då!

EDIT: Och fortfarande, huruvida det är föraren som gör bort sig så eller inte har inget att göra med hur ogenomtänkt den kontrollen är från polisens sida...

Läste du ens vad jag skrev?
Nej jag menade inte att polisen inte skulle få göra poliskontroller på ställen där det går för fort, och jag kan inte för något på planeten förstå hur du kunde få det till att det skulle vara vad jag menade.
Jag skrev olämpligt, inte otillåtet. Vidare så citerar jag mig själv
"bristande omdöme (läs, taskiga vald väg/väderleks förhållande)"
Hur du fick in motorcyklisternas hastighet i det här övergår tyvärr mitt förstånd.

Men låt mig förtydliga, denna poliskontroll hålls i utsidan i slutet av en kurva, dvs. själva "poliskontrollen" är väldigt väl dold för samtliga fordonsförare som kommer körandes efter någon, detta ovanpå det faktum att det redan råder dålig sikt p.ga. ganska tät dimma.
Att själva krashen beror på att killen som kör den röda SV'n klantar sig/är en sopa råder det inga tvivel om. Men det ändrar inte det faktum att den poliskontrollen var väldig dåligt genomtänkt.

Visst, Det finns säkert bättre platser att sätta upp en poliskontroll och just den här var kanske inte optimal.
Det kan jag väl ge dig rätt i. Men jag misstänker att den inte på något sätt är otillåten.

Men polisen är ju inte det egentliga problemet här.
Den första motorcyklisten som är den som polisen mätt hastigheten på och som denne ska stoppa hinner ju stanna.
Däremot klarar inte polaren bakom av att stanna när den framför bromsar.

Hade jag varit den första motorcykeln hade jag faktiskt varit lite förbannad på kompisen som håller så dåligt avstånd att han brakar in i mig om jag måste bromsa. Sådana vill inte jag köra gruppkörning med.
Jag vill gärna känna mig rimligt säker på att om jag råkar bromsa omkull mig eller av annan anledning skulle köra omkull så kommer jag inte att bli överkörd av mina kompisar som inte kan stanna.

Ja, det är ju principen.

Men är det intelligent av polismannen att i dimma med halt väglag försöka stoppa en motorcykel?

Att stå ute och ha fartkontroll i dimma kan man kanske diskutera kring lämpligheten med. Men samtidigt är det ju så att det är rätt viktigt att hålla ned hastigheten om det är dålig sikt.
Dock är det ju så att det ökar riskerna för intermezzon som det här.
Att det skulle vara halt tror jag inte för ett ögonblick på. Killen som ligger först och som stannar klarar ju av att bromsa rätt hårt utan att gå omkull förrän han blir påkörd av sin polare.

Svenska polisen skulle nog inte få göra såhär. Men det misstänker jag är mer på grund av att det ökar risken för olycksfall för polismännen än att det skulle vara av hänsyn till fortkörare.

Och med detta har vi då lärt oss att om man kör på en 110 väg och ett djur, barn eller polis plötsligt av någon outgrundlig anledning stiger ut på vägen rakt framför fordonet så är det upp till fordonsföraren att hinna stanna i tid annars har vederbörande gjort sig skyldig till vårdlös körning ... LOL. :lol

Förmodligen därför så många människor blir skadade på t ex övergångsställen när de kan observera ett kommande fordon och när detta fordon är i jämnhöjd med övergångsstället kliver de plötsligt rakt ut och blir överkörda av en dum fordonsförare som inte hade vett att stanna i tid ... eller ... :crash

För många år sedan var det en kusin till mig som körde över en äldre man som brukade vara ute och promenera med sin hund på en tyvärr större väg tidigt om morgnarna.En morgon när min kusin kom körandes klev mannen plötsligt rakt ut i körbanan och dog under min kusins bil som inte hade en chans att hinna stanna i tid.Denna gång visade det sig att mannen hade svår cancer och inte orkade invänta slutet med svåra smärtor utan förmodligen valde min kusins bil att avsluta hans liv med.Kusinen han som sagt var inte stanna men ingen påstod heller att han var skyldig när han på bara några meter aldrig i livet skulle ha hunnit stanna.

Om du läser lagstiftningen och reglerna kring trafik så kommer du att upptäcka att det faktiskt är så.
Du är skyldig enligt lag att anpassa hastighet och körsätt efter väglag och övriga omständigheter så att du klarar av att stanna eller undvika en kollision.

Sen finns det såklart gränser för vad man ska kunna förvänta sig. Om någon tar sats och rusar ut precis framför bilen så är det orimligt att hävda att det ska man minsann kunna räkna med. Om det inte är inne i ett villaområde och det är ett barn som kommer springande efter en boll.

Så det hänger ju lite ihop med vart man är också.

Om man citerar vägtrafikkungörelsen (1972-603) så lyder texten om hastighet
"60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380)."

Men det är ju det som är orsaken till att om man kör på någon så startas i stort sett alltid en förundersökning om huruvida du gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik. Detta för att grundinställningen är att du borde ha hunnit stanna. Om det sedan visar sig att det gått till på ett sådant sätt att det inte kan anses rimligt att man borde kunnat förutse det så läggs förundersökningen ned.

Så ja. Hårddrar man reglerna så ska man alltid kunna stanna. Sen finns det massor av fall där det är orimligt att begära att man skulle kunnat förvänta sig vissa saker. Som i fallet med din kusin där en person plötsligt bestämmer sig för att rusa ut framför.

Att stå ute och ha fartkontroll i dimma kan man kanske diskutera kring lämpligheten med. Men samtidigt är det ju så att det är rätt viktigt att hålla ned hastigheten om det är dålig sikt.
Dock är det ju så att det ökar riskerna för intermezzon som det här.
Att det skulle vara halt tror jag inte för ett ögonblick på. Killen som ligger först och som stannar klarar ju av att bromsa rätt hårt utan att gå omkull förrän han blir påkörd av sin polare.

Svenska polisen skulle nog inte få göra såhär. Men det misstänker jag är mer på grund av att det ökar risken för olycksfall för polismännen än att det skulle vara av hänsyn till fortkörare.

Halt kanske inte, men det är dimma och nyblött väglag.

Personen först stannar med ett par meter tillgodo, en sekunds längre reaktionstid och redan han hade mosat länsman.

Men visst, är du villig att utföra liknande övning menar du?

Sen är detta tyskland, dom lättar inte på gasen oavsätt sikt.

Har provat 72 km för fort i Tyskland 2009, kostade 325 € (cash) på plats....(inget hände med körkortet och ,
ja, jag fick ett kvitto på betalningen)

Halt kanske inte, men det är dimma och nyblött väglag.

Personen först stannar med ett par meter tillgodo, en sekunds längre reaktionstid och redan han hade mosat länsman.

Men visst, är du villig att utföra liknande övning menar du?

Sen är detta tyskland, dom lättar inte på gasen oavsätt sikt.

Ja. Han hade inte många meter tillgodo så att det var lite snålt tilltaget med stoppsträcka kan jag absolut hålla med om.
Och nej. Jag hade inte klivit ut i vägbanan på det sättet. Jag gillar mitt eget liv och min hälsa lite för mycket för det.
Och Svenska polisen hade med största sannolikhet inte fått göra sådär utifrån perspektivet arbetsmiljö och skaderisker.

Så visst hade dom valt en plats och tid som lämnade en del övrigt att önska för sin kontroll.

Men det ändrar inte det faktum att bakomvarande motorcyklist hade valt avstånd och hastighet så att han inte klarade av att bromsa när framförvarande bromsade och det är ett rätt grundläggande fel.
Som motorcyklist anser jag att man bör vara lite försiktig med just dom sakerna. Om man av någon anledning inte klarar av att bromsa så kan det ju göra rätt ont i och med att man sitter rätt oskyddat så enbart av den anledningen borde man vara rätt noga med avstånd och hastighet ur det perspektivet.

Sen säger jag inte att jag aldrig skulle kunna tänkas göra samma tabbe och ligga för nära framförvarande eller ligga något över min förmåga. Jag gör också misstag. Och jag lär förr eller senare få sota för ett sådant misstänker jag.

Varför ens diskutera!? detta är ju sporthoj och därmed är det aldrig motorcykelns fel!!!!

(även trots att polismannen lugnt kliver ut i vägen, gör stopptecken, och får enkelt stopp på den första motorcykeln som med god marginal stannar. Därefter kommer ett fordon som inte alls anpassat vare sin hastighet eller avstånd till framförvarande fordon och kan därmed inte stanna för ett oförutsett hinder som inte är utav absurdum påkommet. Tredje fordonet stannar också med god marginal....)

Men som sagt så är det 100% alla andras fel!!!

Last edited:
Varför ens diskutera!? detta är ju sporthoj och därmed är det aldrig motorcykelns fel!!!!

(även trots att polismannen lugnt kliver ut i vägen, gör stopptecken, och får enkelt stopp på den första motorcykeln som med god marginal stannar. Därefter kommer ett fordon som inte alls anpassat vare sin hastighet eller avstånd till framförvarande fordon och kan därmed inte stanna för ett oförutsett hinder som inte är utav absurdum påkommet. Tredje fordonet stannar också med god marginal....)

Men som sagt så är det 100% alla andras fel!!!

Japp. Det är ju alltid andras fel.
Kollar man lite noga i filmen så kan man se att hastigheten är uppåt 100 mph (dvs 160km/h).
detta på en väg som garanterat inte är skyltad högre än kanske 50-60 mph och dessutom i dimma.
Men det är klart att polisen måste räkna med att det kommer någon i dubbla skyltade hastigheten i tät dimma.

Preciis! Speciellt inte den delen av Tyskland där dom kör på fel sida vägen och allt. Total anarki, lixom.
Måste vara filmat i Holstein-Gottorp eller Thüringen-Düringen, eller vad tror ni..?

Japp. Och det är dessutom den delen där polis inte heter Polizei utan Police.
Gissningsvis är det i den delen av tyskland där dom nästan bara pratar engelska.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien