Video Varför man inte stannar vid Polizeikontroll

Vanskligt väder. Säkrt trött o frösen pilot följt med på tok för mycket bakbroms. ABS är faktiskt en bra uppfinning

Vanskligt väder. Säkrt trött o frösen pilot följt med på tok för mycket bakbroms. ABS är faktiskt en bra uppfinning
Utan ABS hade han väl plöjt in i herr konstapel istället? Vilket iofs hade varit ganska berättigat i det här fallet men ändå...

Utan ABS hade han väl plöjt in i herr konstapel istället? Vilket iofs hade varit ganska berättigat i det här fallet men ändå...

Tror du missuppfatta mig eller är det jag som yrar. Värsta med denna olyckan är nog att ena förans knä blir våldsamt klämt mellan hojarna

eftersom han tydligen inte klarar av att stanna kanske hade borde kört lite lugnare när det var sån jävla dimma... jag förstår att han såg det som att hans kompis bara helt plötsligt stod still o hjärnan frikopplar helt

Det var en dum jä_la polisgubbe som var orsak till hela olyckan.Synd att det inte var en lastbil som mejade ner han polisbil.Den mannen måste bara vara släkt med Buford T. Justice ...

http://www.youtube.com/watch?v=A2gev9fNb0E

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att det var polisens fel att motorcyklisten höll en sådan fart att han inte klarade av att stanna på den del av vägen som han kunde överblicka?
Eller var det polisens fel att han inte började bromsa när kompisen framför började bromsa utan väntade tills det var för sent? Alternativt att han kanske låg för nära.
Eller om det eventuellt kanske är polisens fel att motorcyklisten inte kan bromsa ordentligt?

Som förare så har du alltid ansvar att anpassa körsättet efter förhållandena. I det här fallet så har detta inte skett. Han körde över sin förmåga.

Det känns faktiskt som att det var helt och hållet motorcyklistens eget fel.
Polisen gör fartkontroll och konstaterar att det går för fort och motorcyklisten stannar. Kompisen bakom har inte anpassat avstånd till framförvarande och hastighet efter förhållandena och klarar inte av att stanna utan brakar in i framförvarande.

Jag tycker att han hade tur. Hade det inte varit en liten poliskonstapel så kanske det hade varit en lastbil med motorstopp som stannat på vägen. Då hade han nog slagit sig mer misstänker jag.
I det här fallet så fick han chansen att krocka lite med något litet så att han stannade innan han kanske hade hittat något stort att krocka med.

En skitig lastbil med utslaget elsystem syns inte bättre än en polis i signalväst så han hade garanterat inte klarat av att stanna för en sådan heller och det hade varit ett sämre alternativ.

Ge dig, den där poliskontrollen var inget annat än olämplig. Polisen roll på vägen är inte att förorsaka lindrigare olyckor än allvarliga hypotetiska olyckor, utan att förhindra dessa. Något de med råge missar genom sitt bristande omdöme (läs, taskiga vald väg/väderleks förhållande) i det här fallet.

En man hade köpt sig en ny Retta och var ute på motorvägen för att testa lite.
När han var uppe i 200 så upptäckte han blåljus i backspegeln och tänkte:
- Snuten hinner aldrig ifatt mig på den här hojen.
Han gasade på upp till 250 men blev plötsligt iskall och tänkte:
- Vad gör jag egentligen?
... Han saktade ner och körde åt sidan och polismannen kom fram och frågade efter körkortet och sa trött:
- Det har varit en lång dag, jag är trött, det är midsommarafton och jag skall snart gå av mitt pass och har inte lust att sitta med mer pappersarbete. Kan du ge mig en bra ursäkt som jag inte har hört förut, till varför du körde för fort, så slipper du böter och indraget körkort.
Mannen tänkte ett tag och svarade sedan.
- Min kärring stack med en polisman i förra veckan och nu var jag rädd för att det var du som försökte att lämna tillbaks henne…
- Ha en trevlig midsommar, sa polisen…

Ge dig, den där poliskontrollen var inget annat än olämplig. Polisen roll på vägen är inte att förorsaka lindrigare olyckor än allvarliga hypotetiska olyckor, utan att förhindra dessa. Något de med råge missar genom sitt bristande omdöme (läs, taskiga vald väg/väderleks förhållande) i det här fallet.

Menar du att det på vissa vägsträckor ska vara icke tillåtet med poliskontroller eftersom motorcyklister kör så fort att dom inte hinner stanna?

Polisen får ha hastighetskontroller. Dom får ha det även om det är väderleksförhållanden som dimma eller liknande när det är lämpligt att hålla ned farten.
Din skyldighet som trafikant är att anpassa ditt körsätt till trafikförhållandena och din egen körskicklighet. Om du är dålig på att bromsa eller svänga och det kanske är dålig sikt så ska du anpassa hastigheten efter det.

så i det här fallet är det ju rätt enkelt.
Polisen hade en kontroll vilket dom får. Dom konstaterade att det gick lite fort och stoppar motorcyklisten.
Denne hinner stanna.
Kompisen bakom är tydligen inte tillräckligt uppmärksam utan missar uppenbarligen bromsljuset och polisen och brakar rätt in i sin kompis.
Snubben som låg först hann ju bromsa så uppenbarligen var det inte där problemet låg. Problemet var att den som låg bakom inte kunde bromsa.

Vad hade hänt om det sprungit ut ett djur på vägen? Vad hade hänt om det sprungit ut ett barn på vägen? Vad hade hänt om det stått en bil med motorstopp på vägen? Tror du för ett ögonblick att han hade hunnit stanna då eller hade det slutat med ungefär samma scenario?

Motorcyklisten körde i en hastighet som gjorde att han inte hade en chans att stanna och det är oansvarigt oavsett vad man sedan har för förutfattade meningar om polisers rättigheter och skyldigheter.

Menar du att det på vissa vägsträckor ska vara icke tillåtet med poliskontroller eftersom motorcyklister kör så fort att dom inte hinner stanna?

Polisen får ha hastighetskontroller. Dom får ha det även om det är väderleksförhållanden som dimma eller liknande när det är lämpligt att hålla ned farten.
Din skyldighet som trafikant är att anpassa ditt körsätt till trafikförhållandena och din egen körskicklighet. Om du är dålig på att bromsa eller svänga och det kanske är dålig sikt så ska du anpassa hastigheten efter det.

Polisen hade en kontroll vilket dom får. Dom konstaterade att det gick lite fort och stoppar motorcyklisten.
Denne hinner stanna.
Kompisen bakom är tydligen inte tillräckligt uppmärksam utan missar uppenbarligen bromsljuset och polisen och brakar rätt in i sin kompis.
Snubben som låg först hann ju bromsa så uppenbarligen var det inte där problemet låg. Problemet var att den som låg bakom inte kunde bromsa.

Vad hade hänt om det sprungit ut ett djur på vägen? Vad hade hänt om det sprungit ut ett barn på vägen? Vad hade hänt om det stått en bil med motorstopp på vägen? Tror du för ett ögonblick att han hade hunnit stanna då eller hade det slutat med ungefär samma scenario?

Motorcyklisten körde i en hastighet som gjorde att han inte hade en chans att stanna och det är oansvarigt oavsett vad man sedan har för förutfattade meningar om polisers rättigheter och skyldigheter.

Och med detta har vi då lärt oss att om man kör på en 110 väg och ett djur, barn eller polis plötsligt av någon outgrundlig anledning stiger ut på vägen rakt framför fordonet så är det upp till fordonsföraren att hinna stanna i tid annars har vederbörande gjort sig skyldig till vårdlös körning ... LOL. :lol

Förmodligen därför så många människor blir skadade på t ex övergångsställen när de kan observera ett kommande fordon och när detta fordon är i jämnhöjd med övergångsstället kliver de plötsligt rakt ut och blir överkörda av en dum fordonsförare som inte hade vett att stanna i tid ... eller ... :crash

För många år sedan var det en kusin till mig som körde över en äldre man som brukade vara ute och promenera med sin hund på en tyvärr större väg tidigt om morgnarna.En morgon när min kusin kom körandes klev mannen plötsligt rakt ut i körbanan och dog under min kusins bil som inte hade en chans att hinna stanna i tid.Denna gång visade det sig att mannen hade svår cancer och inte orkade invänta slutet med svåra smärtor utan förmodligen valde min kusins bil att avsluta hans liv med.Kusinen han som sagt var inte stanna men ingen påstod heller att han var skyldig när han på bara några meter aldrig i livet skulle ha hunnit stanna.

Last edited:

Denne hinner stanna.

Ja, det är ju principen.

Men är det intelligent av polismannen att i dimma med halt väglag försöka stoppa en motorcykel?

Han kliver ju ut väldigt sent och hojen han stannar bromsar antagligen så hårt att ABS'en hugger in (om han har sån) för att inte köra på idioten.

vad hade hänt om han haft en lastbil bakom sig istället för en annan hoj? antagligen mos av både hojåkare och polisman.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien