Varför måste jag sparka i 2:an?

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
TL1000S
Tjena! När jag ska växla upp till tvåan på min R1-00 så känns det som att avståndet mellan växlarna e för långt. Kan det vara fel på växellådan, hojen har bara gått 300 mil eller så kan det bara växelpinnen som sitter för högt? hjälp snälla!?

Last edited:
typiskt växellådsproblem. Troligen har du båda slitna klackar på växlarna/dreven samt att växelförarna är slitna. Du måste öppna upp växellådan och byta ut.

Dock börja me att se om det är nått fel bakom första kåpan vid ingående axel till växellådan.

Det kan ju röra sig om den berömda fjädern i växelkulissen med.
Sen är ju jst 2an lite kämpig på dessa äldre R1or i vilket fall, man får vara bestämd.

Vad menas med 300mil, sen när då? eller menas 3000mil kanske.

Silwer skrev:
Det kan ju röra sig om den berömda fjädern i växelkulissen med.
Sen är ju jst 2an lite kämpig på dessa äldre R1or i vilket fall, man får vara bestämd.

Vad menas med 300mil, sen när då? eller menas 3000mil kanske.
Hojen har varit avställd därav de låga milen. Jag har sänkt växelpinnen nu o då funkar det bättre, frågan e nu bara hur mycket man hunnit slita på tvåan nu under två veckor med missad växling 5 ggr per dag?
Tack för ditt svar!
MVH

Jimbo skrev:
Hojen har varit avställd därav de låga milen. Jag har sänkt växelpinnen nu o då funkar det bättre, frågan e nu bara hur mycket man hunnit slita på tvåan nu under två veckor med missad växling 5 ggr per dag?
Tack för ditt svar!
MVH
Den har varit avställd i 4 år alltså?

Det har jag givetvis inte med att göra en det är ett effektivt sätt att förstöra pengar.

Det är inte bra om det har skramlat och "räknat kugg" när du missat växeln hela tiden.
Lådan på de här äldre R1orna är hårda och okänsliga, tog flera hundra mil på min innan jag känner att jag har fattat exakt hur jag ska göra.

En hoj som bara gått 300 mil har säkert en än trögre låda än min som är på väg mot 2500 mil.

Är du orolig så kör på 2an o ge full gas ända upp till rödstrecket, släpp sen av med max motorbroms, ligger då 2an kvar i läge har du haft tur och lådan är inte allvarligt skadad.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...