Varför måste civilpolisbilar/ och blåvita ligga 1 meter bakom när man kör ????

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Nita 250+kg på ett 120 däck.
Nita 1500kg på fyra 190 däck med abs

Sen gör du matten själv.

Jag är inte så bra på matte. Jag är mer praktisk av mig, jag kan ta min svettiga Ford Sierra från -87 och ligga 2 m bakom din nya fina hoj. Så kan vi ligga i 110 km/h, och bromsa så hårt det går samtidigt.

Så kan du ha en massa teorier på sjukhuset sen! :tummenupp
 
Skönt att veta man inte är helt själv med att bli störd av det här beteendet i trafiken.

Man/vi vet ju att det är säkert så för polisen att få bra mätningar och få med skylten i videon men ändå. Varför kan de inte ligga 75 meter bakom som det är lag på ???ser de dåligt,dålig videoutrustning och dålig mätutrustning????? Jag blir tokig avskyr det här.

sen ska man ju inte tala om alla svessonbilsidioter:mad: som jag skrev om

Jag tycker du ska dra till dej polisens uppmärksamhet och stanna dem,sen fråga om de verkligen vill nåt,ser dåligt och säga ifrån att det ända du begär är lite avstånd mellan fordonen.
Annars kör åt sidan och släpp förbi dem kanske.

Tyvärr är de maktmissbrukare,råkat ut för samma.Troligen gillar dom snusa i röva och har brist på vettig sysselsättning.

Klassar trafikpolisen som militärens malajer :D
 
När det gäller civilpolisen så ifrågasatte jag dem en gång när jag blev stoppad. Vid Södertälje fick jag en bil i arslet som låg ett par metar bakom mig med högt ställda halvljus. Funderade på vad det var för en idiot så jag slog på varningsblinkers. Då ökade de avståndet en aning.

Efter att par minuter slog de på blåljusen och stoppade mig. När jag mycket irriterat ifrågasatte deras sätt att lägga sig två meter bakom på motorvägen med bländande halvljus hade de inget bra svar. Jag slapp betala för fortkörningen dock... undrar ifall det hade ngt samband :va
 
Skönt att veta man inte är helt själv med att bli störd av det här beteendet i trafiken.

Man/vi vet ju att det är säkert så för polisen att få bra mätningar och få med skylten i videon men ändå. Varför kan de inte ligga 75 meter bakom som det är lag på ???ser de dåligt,dålig videoutrustning och dålig mätutrustning????? Jag blir tokig avskyr det här.

sen ska man ju inte tala om alla svessonbilsidioter:mad: som jag skrev om

Det finns ingen lag som säger att du ska hålla 75 meter utan 3 sekunders regeln. Ligger man mindre än en eller två sekunder bakom framförvarande kan man få körkortet indraget (Enligt körskolan).

Men det finns idioter bland alla människor som borde ha sig en rejäl läxa. Själv har det hänt att jag krupigt ner i runt 40 km/h på en 90 väg när idioter legat och tryckt mig i baken. Men tanken har slagit mig att ta regnummret för att sedan ringa eller besöka de idioterna för att tala om man vad jag anser om deras trafikkunskaper.:mad:

Min kamrat brukar sätta på dimbakljusen på bilen när de trycker honom i baken samt sänka farten rejält.

Hoppas du förstår att du inte är ensam om att vara otroligt trött på folk som saknar förståelse för trafikregler.

Vargklippa
 
Snuten måste ju "försöka" se vad det är för hoj. Försöka är rätta ordet för de flesta gånger det hänt mig vet de knapp vadför Mc man kör?
Rekordet var med R1 och blev stoppad, med frågan: Detta är väl ingen WR400?
Vad ska man svara?
 
Jag vet inte om det här är sant men jag hörde det av en kompis igår.

Det finns visst personer i detta land som irriterar sig på att hojåkare kör alldeles för fort och bullrar mycket. Sedan blir en del (ganska många) irriterade så gott som dagligen på hojåkare som gör trix i trafiken typ åker på bakhjulet och burnar runt i åttor på större parkeringsplatser.

Jag vet som sagt inte om uppgifterna stämmer så ta dem med en nypa salt.

Dessa problem kan visserligen inte vara så omfattande eller inträffa lika ofta som när polisen ligger för nära framförvarande fordon, men det ska förekomma relativt ofta i alla fall. Just det där att polisen väldigt ofta ligger för nära borde tas upp på någon större trafiksäkerhetskonferens då jag i denna tråd förstått att problemet är stort och omfattande.

Eller så är problemet kraftigt överdrivet, men det vägrar jag att tro....
 
Jag är inte så bra på matte. Jag är mer praktisk av mig, jag kan ta min svettiga Ford Sierra från -87 och ligga 2 m bakom din nya fina hoj. Så kan vi ligga i 110 km/h, och bromsa så hårt det går samtidigt.

Så kan du ha en massa teorier på sjukhuset sen! :tummenupp

Ja eller så kan vi vända på de då o köra samma sak som dig.

Där kommer jag på min gamla svettiga hoj från 87 o ligger 2 meter bakom den nya fina porschen oså bromsar vi så hårt de går.

Herregud lixom.
 
Vad jag hört

Efter samtal med en polis i trafiktjänst så har dom direktiv på hur dom skall köra. De skall köra lagligt och med gott avstånd till framförvarande.

Men de får naturligtvis göra avsteg och ett sätt att inte synas med bilen är att ligga nära och lite till höger i körbanan. För de allra flesta bilister så försvinner bilen då, eftersom många inte använder högre spegel. Detta är en teknik som lärs ut då dom kontrollerar en förare.

Ett annat skäl är att dom försöker få videofilm på hur nära du ligger fordonet framför dig. För att få bra bildbevis och djup i filmen så ligger dom nära och lite ut i kanten även då. Framförallt civilare får göra avsteg mot lagar och regler för att få bevis. Man får aldrig rätt mot en polis, så ni kan glömma att sätta dit dom.

Men varför inte bara flina och bromsa försiktigt medans du glatt vinkar förbi polisen?:tummenupp

Själv får jag psykbryt då det ligger en polis bakom...

ps. egentligen fungerar bara tekniken med ett givet avstånd bakom bilen framför, och jag tror det är ungefär 30m. (Vilket inte är särskilt nära, man ser värre exempel av andra bilister dagligen)
 
Last edited:
De bilister, yrkes eller amatörer som tvunget måste akterforska lider av något av följande (eller kombinerat). IMO..

1. Bristande förstånd
2. Sönderstressad kostymdumfan, med mobiltelefon och farthållare.
3. Motorsvagt åk, så man måste ligga nära för att hinna om.
4. Dålig syn

Personligen blir det att stå upp, görandes obscena gester mot bakomvarande rövkrängare.

Senast häromdagen kom en såndär japansk plastsak till farkost med fyra hjul, med en dräktigt herre i kostym diskuterande aktieportföljen på den 18m breda riksvägen (ja det lyckades man via hans läpprörelser uppfatta i en yvigt vibrerande backspegel, så nära var han!).
Där har undertecknat regelrätt placerat sig mitt i körfältet enligt gällande normer, likförbannat försöker gubbhelvetet tränga undan mig likt ett sprängt däck på vägbanan. Säkringsbrand uppstår i undertecknads mellersta hjärnbark varvid skådespel uppstår...
Att man ständigt och jämt måste utblida folk och andra fän att hålla avstånd!

Inför bilfria dagar! Helst veckdagskvällar samt hela helger. Husvagnsfolk borde då en parkeringsplats att köra på, annat är fullkomligt kriminellt.

Ja ä int bitter :D
 
Just den regeln om 75 meter har jag aldrig hört i någons mun här. Möjligt att det är så där GixxerTina bor och i Mälarhöjden. :pannkyss

Ekvationen för avstånd kontra hastighet är att du rullar 0,3m/s så i 30 rullar du 9m på en sekund o i 90 blir det 27m/s.Tar du det i 3sek. regeln ska du hålla ett avstånd på 81m i 90km/h o 63m i 70km/h:fakta
 
1. Bristande förstånd
2. Sönderstressad kostymdumfan, med mobiltelefon och farthållare.
3. Motorsvagt åk, så man måste ligga nära för att hinna om.
4. Dålig syn
5. Slipstreama för att få ner bränsleförbrukningen. :brynad
 
Haha, jag tänkte precis samma sak. Det låter som att många åker runt med polisbilar 2 meter bakom varenda gång de är ute :D Sen har det ju förmodligen inget att göra med att allt ful-körande överallt.

Dessa problem kan visserligen inte vara så omfattande eller inträffa lika ofta som när polisen ligger för nära framförvarande fordon, men det ska förekomma relativt ofta i alla fall. Just det där att polisen väldigt ofta ligger för nära borde tas upp på någon större trafiksäkerhetskonferens då jag i denna tråd förstått att problemet är stort och omfattande.

Eller så är problemet kraftigt överdrivet, men det vägrar jag att tro....
 
Har stött på detta problem många gånger.. Svenssons V70 som ligger en meter bakom :näsblod Brukar släppa gasen helt och tända bromsljusen, beroende på reaktion kan denna metod även användas i låga hastigheter :D De flesta fattar rätt hyfsat får man säga, men när man senare samma dag stöter på samma fula V70 som beter sig PRECIS likadant kan man inte annat än undra vad som föregår "där uppe" egentligen :confused: :gnissla Samma sak när man kör porschen.. lägg dig i cirka 20 km/h på 50-väg med varningsblinkers på, och självklart så långt till vänster som möjligt :rolleyes: Försöker de köra om är det bara att gaaaasaaa :yoparty :D
 
Vi får la börja uppfostra dem!! Att vända sig om (helst med mörkt visir) och se arg ut och göra nån gest med handen/armen brukar ge resultat. att tända bromsljuset funkar faktiskt ofta för mig. Däremot skulle jag aldrig som med bilden ställa mig på bromsen för att skrämmas rejält, då vette fan hur ont det gör.

Däremot kanske man borde börja sparka backspeglar på de som inte fattar vinken!

Jag hade nåt jon på Norrtull härom dan som blockade in mig i fel fil och tyckte han var skittuff i sin av mamma lånade bil, var bra sugen på att kliva igenom glas där kan jag säga! Jefla idioter!!!
 
Ekvationen för avstånd kontra hastighet är att du rullar 0,3m/s så i 30 rullar du 9m på en sekund o i 90 blir det 27m/s.Tar du det i 3sek. regeln ska du hålla ett avstånd på 81m i 90km/h o 63m i 70km/h:fakta
Jättebra, då har du visat här hur duktig du är på att räkna. :tummenupp

Men för det hade du inte behövt att citera mitt inlägg då jag inte alls ser sambandet, du har ju inte någonstans lyckats få fram summan 75 meter och att det skulle vara en generell regel för avstånd. Att 3-sekundersregeln omsatt i meter ger olika resultat i varierande hastigheter behöver jag inte ens räkna på, det säger mitt sunda förnuft.
Dessutom har det redan tidigare i tråden av trådskaparen själv blivit utrett att den omfrågade "75-metersregeln" var en minnesvurpa.
 
Det absolut mest korkade som vissa gör är att ligga precis i arslet på ett större fordon som en buss/lastbil eller större skåpbil, dom har inte en suck att se vad som händer framför allt dom ser är ett stort fordon.
Men det är desto roligare att köra det större fordonet när man har en sån korkad individ i arslet. Varje gång man måste bromsa eller sakta ner på grund av nåt som händer framför så väntar man till sista sekunden med att bromsa, men då måste man ju bromsa desto hårdare. Sen är det bara att kolla i backspegeln när idioten kommer farande med låsta hjul och panik i blicken.
 
Jag brukar vid sådana närkörningar sakta sjunka ihop med ryggen och sedan plötsligt lägga an bromsljuset och räta upp ryggen fort. Det brukar ibland bli däckgnissel bakom! ;)

/H

Det där lät som en genomtänkt fining, skall praktiseras vid tillfälle:tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top