Varför lossnar inte skruvar?

...funnit mig i att det är en naturlag att skruvjäveln fastnar.
Eller hur?

:lol

Men så såg jag framför mig a) en gängad skruv och b) ett hål med likadan invändig gänga... och... varför fastnar skruven i hålet? Helt ärligt förstår jag det inte nu heller!

:3freak :rofl

Vill man fördjupa sig på riktigt rekommenderar jag 'Bultens teknikhandbok'.

http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf
För fackmannamässig för en smådum amatör.

:rodnar

När du drar åt en bult så sträcker den sig (blir längre) och där med fastnar den likt en sträckt fjäder.
Varför sträcker den sig?

Skruven sträcks ut i sin långriktning när den dras åt.
Sträcks ut? Varför? Hur? Jag kan möjligen förstå det om det är skillnad på skruvens gänga och hålets invändiga gänga; att de inte riktigt matchar varandra. Att skruven då tvingas till deformation.
 
Last edited:
Eller hur?

:lol

Men så såg jag framför mig a) en gängad skruv och b) ett hål med likadan invändig gänga... och... varför fastnar skruven i hålet? Helt ärligt förstår jag det inte nu heller!

:3freak :rofl

För fackmannamässig för en smådum amatör.

:rodnar

Varför sträcker den sig?

Sträcks ut? Varför? Hur? Jag kan möjligen förstå det om det är skillnad på skruvens gänga och hålets invändiga gänga; att de inte riktigt matchar varandra. Att skruven då tvingas till deformation.

När man drar i ett elastiskt material (stål) så blir det längre.
 
Eller hur?

:lol

Men så såg jag framför mig a) en gängad skruv och b) ett hål med likadan invändig gänga... och... varför fastnar skruven i hålet? Helt ärligt förstår jag det inte nu heller!

:3freak :rofl

För fackmannamässig för en smådum amatör.

:rodnar

Varför sträcker den sig?

Sträcks ut? Varför? Hur? Jag kan möjligen förstå det om det är skillnad på skruvens gänga och hålets invändiga gänga; att de inte riktigt matchar varandra. Att skruven då tvingas till deformation.

Metaller kan ändra form lite under stress utan att permanent bli förändrade. När man drar åt en skruv så sträcks den ut lite. Dels innebär det att gängorna som nyss passade som kewken i muttan mellan skruven och infästningen nu inte har samma stigning längre och låser. Sedan, förutom det, så beroende på fallet på gängorna så gör friktionen att skruven inte kan rotera ut. Den kraften som alltså sträcker ut skruven i längsled drar alltså i gängorna så att friktionen mellan gängorna hindrar dem att röra sig, om det inte är för liten vinkel mellan gängorna och skruven, då kommer skruven aldrig att sitta fast, på grund av att friktionen inte övervinner rotationen.
 
Att en gänga kvarstannar i åtdraget läge är på en mer basic nivå orsakat av friktion i förhållande till stigning. Man kallar detta för att gängan är självhämmande. På tex domkrafter av pelar- eller saxtyp måste gängan vara självhämmande, annars snurrar handtaget baklänges om detta släpps när bilen är upplyft. För mycket stigning i förhållande till friktionen, ja då är inte gängan självhämmande längre.

Jörgen har gett dig den rätta förklaringen ovan.

Tänk dig att du rätar ut gängan till ett lutande plan med en kloss på. När vinkeln (stigningen) blir för brant för att friktionen mellan kloss och plan skall orka hålla kvar klossen då börjar klossen glida.
 
...gängorna som nyss passade som kewken i muttan mellan skruven och infästningen har nu inte har samma stigning längre och låser.
Så det är alltså skillnad på den invändiga gängan i materialet och skruvens utanpåliggande gänga? Men det märks inte i början?
 
Så det är alltså skillnad på den invändiga gängan i materialet och skruvens utanpåliggande gänga? Men det märks inte i början?

Ja, alltså, det är skillnad på dem. Den ena är ju en utvändig och den andra en invändig gänga. Men de har samma stigning och andra egenskaper. Det är när skruven sträcks ut som stigningen på gängorna i den potentiellt blir annorlunda, de är det inte från början.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top