Varför lossnar inte skruvar?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
När man skruvar in en skruv med gänga i ett hål med gänga, så fastnar ju skruven. Varför gör den egentligen det?

:confused:
 
Om jag inte minns min mekanik fel (vilket jag antagligen gör) så är det att när man drar åt ett skruvförband så deformeras gängorna och låser därför fast skruven. Skruven sträcks ut av kraften, och gängorna blir längre i skruven men inte i mutter, eller vad man nu skruvar fast den i.
Sedan kan man ju låsa dem mer med olika typer av gänglås, kemiskt som mekaniskt.
 
Om jag inte minns min mekanik fel (vilket jag antagligen gör) så är det att när man drar åt ett skruvförband så deformeras gängorna och låser därför fast skruven. Skruven sträcks ut av kraften, och gängorna blir längre i skruven men inte i mutter, eller vad man nu skruvar fast den i.
Sedan kan man ju låsa dem mer med olika typer av gänglås, kemiskt som mekaniskt.

Ja det har med sträckgräns att göra, ett bultförband som man dragit fast som en blådåre sitter inte fast mer bara för att man dragit åt hårdare än angivet moment.
Vill man åt högre krafter så får man gå upp från t.ex en 10.9 till en 12.9 där dragningsmomenten ökar.

Dock stöter man ofta på konstruktioner t.ex en fläns där man inte har nog med gods så att materialet blir begränsningen trots hög klassning på bult. Dåligt konstruerat helt enkelt
 
Last edited:
Ja det har med sträckgräns att göra, ett bultförband som man dragit fast som en blådåre sitter inte fast mer bara för att man dragit åt hårdare än angivet moment.
Vill man åt högre krafter så får man gå upp från t.ex en 10.9 till en 12.9 där dragningsmomenten ökar.

Dock stöter man ofta på konstruktioner t.ex en fläns där man inte har nog med gods så att materialet blir begränsningen trots hög klassning på bult. Dåligt konstruerat helt enkelt
Nästan allt du skrev var grekiska för mig. Sträckgräns? Bultförband?
 
Nästan allt du skrev var grekiska för mig. Sträckgräns? Bultförband?

Sträckgräns är den gränsen mellan att en bult sträcker sig och blir längre till att helt gå av. Oftast är det ganska mycket marginal mellan sträckgräns och brottgräns. När du drar åt en bult så sträcker den sig (blir längre) och där med fastnar den likt en sträckt fjäder.

Bultförband är alltså bult mutter brickor och det man skruvar ihop med bult mutter brickor.
 
Last edited:
Om jag förstått saken rätt så är det så här:

Skruven sträcks ut i sin långriktning när den dras åt. Det gör att det
finns en kraft längs med skruven som pressar samman gängorna i
skruven och muttern (det den är skruvad i). Sammanpressningen
orsakar friktion i gängan vilket i sin tur gör att skruven inte lossnar.

Om man drar åt en skruv bara med fingerkraft så sträcks den inte och
då blir det mycket liten friktion och den vibrerar lätt loss.

Mvh,
Ingvar
 
Finns å andra sidan ingen skruv i världen som inte lossnar av en mäktig gammal engelsk parallelltwins vibbar. Use loctite or kiss your nuts goodbye!
 
Pedagogik, tack!

Att en gänga kvarstannar i åtdraget läge är på en mer basic nivå orsakat av friktion i förhållande till stigning. Man kallar detta för att gängan är självhämmande. På tex domkrafter av pelar- eller saxtyp måste gängan vara självhämmande, annars snurrar handtaget baklänges om detta släpps när bilen är upplyft. För mycket stigning i förhållande till friktionen, ja då är inte gängan självhämmande längre.
 
Last edited:
Att skruvar inte lossnar när de skall lossna beror på oxid.
Löses med olja, värme eller stryk.
Oftast samtliga.
Att skruvar lossnar när de skall sitta fast beror på vibrationer eller utmattning.
Skruven blir helt enkelt längre.
Att skruvar sitter fast när de skall sitta fast beror på friktion.
De behöver inte ens sträckas.
Men en skruv av god kvalitet som dras med rätt moment sträcker sig och sitter kvar bra, samtidigt som den släpper hyfsat lätt när man vill det.
 
Först tänkte jag "vilken jävla underlig fråga". Men sen när jag läste allt så kom jag på mig själv med att aldrig ha sett på det hela så utstuderat utan bara funnit mig i att det är en naturlag att skruvjäveln fastnar.
Kul att "lära" sig något igen som jag fick lära mig under min uppväxt då min käre far var/är en hängiven skruvare. Det var bara det att jag aldrig lyssnade på honom när jag ställde samma fråga i tioårsåldern :D
 
Sträckgräns är den gränsen mellan att en bult sträcker sig och blir längre till att helt gå av. Oftast är det ganska mycket marginal mellan sträckgräns och brottgräns. När du drar åt en bult så sträcker den sig (blir längre) och där med fastnar den likt en sträckt fjäder.

Bultförband är alltså bult mutter brickor och det man skruvar ihop med bult mutter brickor.
Gränsen där en skruv går av kallas brottgräns.
Sträckgränsen är den högsta spänning där skruven fortfarande är elastisk.
Över sträckgränsen (men under brottgränsen) plasticeras skruven och får en kvarstående oelastisk deformation.
Den går alltså inte av men förlorar sin "spänst".

Förr i tiden gjorde man dessutom skillnad mellan bult och skruv. En skruv var en bult med gänga.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top