Varför ljuger postorderfirmor?

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Här kommer en fundering om en oroväckande tendens bland postorderfirmor överlag (alltså inte alls på något vis riktat mot någon speciell). Man ljuger helt enkelt om lagerstatus för att få in en beställning, händer mig alldeles för ofta i alla möjliga sammanhang, vare sig det är datorgrejer, hojtillbehör eller sprit. "Japp, finns på hyllan - skickar idag eller senast i morgon". Tre veckor efter beställningen "Näe tyvärr du, den är slut hos leverantören, dröjer till slutet av veckan". Är det bara mig dessa firmor är ute efter eller har andra liknande erfarenheter? :confused:

Försöker man påtala att man redan vid beställningstillfället fått ett löfte om att grejen finns på hyllan möts man i regel av oförstående och ett "Jaha, det var ju konstigt" och sedan är det inget mer med det. :huvet

Detta börjar gå för långt och jag kommer snart starta ett eget parti med en enda punkt på partiprogrammet, nämligen att kräva tillgång till alla handlares lagersystem vid beställningstillfälle! :6surkart

Jag jobbar på kundtjänst/ordermottagning och sitter på andra sidan när det gäller såna här saker. Detta får man faktiskt höra ganska många gånger och ärligt talat så vet jag fan inte hur det kan hända :va

Gissar på att det kan vara nåt klantarsel som inte har kollat ordentligt eller att det har varit felande saldo på lagret i jämförelse i datan.

Kan hålla med om att det är jävligt irriterande, problemet är ju också att frågan är omöjlig att svara på sen när det helt plötsligt inte finns på lagret längre. Det kan ju ha hänt vad som helst och alla får inte reda på allting även om det hade behövts i vissa fall.

min erfarenhet är snarare att lagerstatusen inte stämmer...

$noop skrev:
Jag jobbar på kundtjänst/ordermottagning och sitter på andra sidan när det gäller såna här saker. Detta får man faktiskt höra ganska många gånger och ärligt talat så vet jag fan inte hur det kan hända :va

Gissar på att det kan vara nåt klantarsel som inte har kollat ordentligt eller att det har varit felande saldo på lagret i jämförelse i datan.

Kan hålla med om att det är jävligt irriterande, problemet är ju också att frågan är omöjlig att svara på sen när det helt plötsligt inte finns på lagret längre. Det kan ju ha hänt vad som helst och alla får inte reda på allting även om det hade behövts i vissa fall.

Visst, jag köper att skit händer och att det inte är en perfekt värld etc, men det börjar hända lite för ofta för att kunna avfärdas längre, det är iaf min uppfattning. Jag är så trött på det att jag i regel frågar massor med gånger när jag beställer och försöker förklara att jag skiter i om ni är 20 spänn dyrare än någon annan, det viktiga är att jag får grejerna snabbt. Men det verkar inte som det hjälper. Jag vet inte om det är jag som har otur eller bara taskigt omdöme när jag väljer handlare, lite därför jag ville starta den här tråden och se om det var fler som upplevde samma sak.

Jag har liknande jobb det som $noop har. Säljarnas system visar det är restnoterat, den verkliga siffran är att vi ligger -700 enheter pga av för stor efterfrågan, men få en säljare att fatta det är som att spotta i havet

Det är "så" skoj när kunden ringer tillbaka och frågar var produkten är 1 mån senare pga av skitsnack från säljaren :3freak

discshop tycker jag verkar vara dom enda som jag beställt nånting av som vet hur mycket dom har inne. Har dom en enda film kvar och man beställt så kommer den alltid dagen efter.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8