Varför ligger KTM 625 högre i pris än Husa 650?

Varför ligger KTM 625 högre i pris än Husa 650?
Det är väl så enkelt att kvalitet kostar :-)

Du ska även ha i åtanke att det kostar mycket mer i servicekostnader att äga en Husa. Det är väl det plus livslängden som gör att dom är billigare.

Det kan inte vara så svårt att hålla kvaliteten när man inte använder all potential som motorn kan prestera? Som man jämföra vilken motor som håller längst utav en formel1 motor (eller liknande) och en en motor från en personbil.

Självklart pratar jag om olja, filter, ventil service nu.
Att byta kolv, kamkedja är ju inget jag rekommenderar till någon om man inte vet vad man håller på med. Men det problemet har man ju på alla cyklar oavsett modell.

Nu menade jag standard servicen, den kan vem som helst göra och den är billig. Det är det jag inte fattar när folk nämner Husa 650, jag tror ingen av dom som nämner att det är mycket mek någonsin har haft den Husa.

Jag sitter gärna 1 timme i garaget för den brutalt roliga hoj man får att åka med när man servat den.

Sen är det klart att timmarna rullar iväg om man kör landsväg, men det beror ju också på, pendlar man med hojen till jobbet, eller åker man bara ut en liten stund på helgen.

Hur som helt, Husan är för mig en riktigt rolig cykel med kraft i.

Varför ska du sälja den då:confused:

Självklart pratar jag om olja, filter, ventil service nu.
Att byta kolv, kamkedja är ju inget jag rekommenderar till någon om man inte vet vad man håller på med. Men det problemet har man ju på alla cyklar oavsett modell..

Haha, men du....

Visst du har en ny Husa så du har väl inte märkt av det än, men efter 100 timmar så måste du dra isär din motor ordentligt.
Det slipper du på KTMen, och därav slipper du skruva.
Att byta olja och peta in ett bladmått är inte skruva.

Att det sedan blir en tung, slö och tråkig KTM är en annan sak. Vill man ha vassa grejer så kostar det tid och pengar. Det är svårt att komma ifrån.

Det går inte att jämföra cyklarna.

Haha, men du....

Visst du har en ny Husa så du har väl inte märkt av det än, men efter 100 timmar så måste du dra isär din motor ordentligt.
Det slipper du på KTMen, och därav slipper du skruva.
Att byta olja och peta in ett bladmått är inte skruva.

Att det sedan blir en tung, slö och tråkig KTM är en annan sak. Vill man ha vassa grejer så kostar det tid och pengar. Det är svårt att komma ifrån.

Det går inte att jämföra cyklarna.

Nu är väl inte 625 så trött ändå, jag tycker den är riktigt potent om man kollar på vad som finns för "riktigt" gatbruk. Däremot är chassiet klumpigt på gamla LC4 serien.

Nu är väl inte 625 så trött ändå, jag tycker den är riktigt potent om man kollar på vad som finns för "riktigt" gatbruk. Däremot är chassiet klumpigt på gamla LC4 serien.

Vad jämför du med då?

Kanske lite hårt att kalla den trött, men tung o klumpig är den...... och trött ;D

Man kanske inte skall stirra sig blind på antal timmar mellan servicen?
Kanske skall man fundera lite på hur hojen har används sedan förra servisen.

Hård belastning, många växlingar och allmän misshandel, eller lugn cruising, pendling etc ...

Sunt förnuft är aldrig fel :tummenupp

Vad jämför du med då?

Kanske lite hårt att kalla den trött, men tung o klumpig är den...... och trött ;D

Chassiet är som sagt klumpigt, men motorn ger trots allt hyffsad effekt. Har ungefär samma effekt på bakhjulet som KTM 525. Däremot är husa en betydligt mer potent hoj även på gata om man orkar med skruvandet.

Så vad säger ni då? Husa eller KTM?? Säg vad jag skall lägga mina slantar på...

Damen sa KTM:en, den matchar ju färgen på bilbarnstolen... :D

Gör som hon säger, det vinner man på i längden. :-)

Finns det några årsmodeller på 625:an man inte bör kika på? Dom fick väl ny look 06 va? Nåt mer som uppdaterades då?

Så vad säger ni då? Husa eller KTM?? Säg vad jag skall lägga mina slantar på...

Damen sa KTM:en, den matchar ju färgen på bilbarnstolen... :D

Det är ju två rätt olika maskiner.

Husan är en enduroräser med för stor motor, som en del envisas med att köra på gatan, med service som anstår en racebåge.
KTM:en är en grusräser med rätt sansad service som en del envisas med att köra på gatan.

:D

...det beror nog på vad du är ute efter själv.

/J

Finns det några årsmodeller på 625:an man inte bör kika på? Dom fick väl ny look 06 va? Nåt mer som uppdaterades då?
05 kom den nya plasten och motorn uppdaterades oxå på några punkter.

Skulle det vara ett plus om man köper begagnat?

Har jag sagt det?? Jag bara konstaterade att 625:an har ett högre 2:a handsvärde. Det kan ju bero på att den är mer intressant än Husan.

Enda anledningen till att ktm 625 etc kanske har hogre andrahandsvarde an husan ar serviceintervallerna. Vem fan vill annars ha en tyngre hoj med mindre effekt AVEN om serviceintervallerna skulle vara det samma??? Utseende kan man forstas diskutera men husan ar en roligare hoj o behover saledes mer service - inte speciellt konstigt!!

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP