Varför ligger KTM 625 högre i pris än Husa 650?

kleppan

Medlemslös
Gick med
22 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 (något trasig nu), Yamaha RD350 -86
Sitter i uppdateringstankar och funderar på en hoj med nåt år eller 2 på nacken.

Ktm 625 och Husaberg 650 årsmodell 06, 07 är av intresse.

Det jag undrar över är varför 625 ligger runt 60 tusen för en 06:a och för samma peng får du en Husa 07:a?

Varför denna prisbild?
 
äpplen och päron?


Ja kanske det... Eller är KTM-ägarna naiva drömmare som satt priset för högt.
Har jag fel om jag säger att Husaberg är mycket mera hoj för pengarna?

Eller är det enbart seviceintervallerna som gör KTM:en mer fördelaktigt?
 
plm förklarade ju för dig, du jämför ju tävlingsklar cykel med en offroad,

husa är nog mer hoj för pengarna om du är beredd o riva o renovera motorn runt var 100:ade timme ,många byter ju kamkedja +sträckare efter 50tim

ktm har 500 mil mellan servicarna och är ingen helrenovering utan olja filter +lite till ,husan är rent tävlingsfordon som är reggat
 
Nu kanske jag var otydlig, eller bara jag som inte helt hänger med? Jag snackar om dessa hojar i motardutförande.

Jag har fastnat för bla dessa två

http://www.blocket.se/vi/19617063.htm?ca=15_s&last=1
http://www.blocket.se/vi/19895577.htm?ca=15_s

Är dessa två verkligen Äpplen o päron?


Det är fortfarande två helt olika hojar, oavsett vad du kör dom på för underlag.

Jag antar att priset är högre på KTMen för att det är färre människor som kan/vill/orkar skruva med Husan.
 
Det är fortfarande två helt olika hojar, oavsett vad du kör dom på för underlag.

Jag antar att priset är högre på KTMen för att det är färre människor som kan/vill/orkar skruva med Husan.

Förstår inte kan/vill/orkar.
Servicen tar från 15-60min, och kan göras av vem som helst, utan erfarenhet av mek. Kostar inte många kr heller ca 100-200kr.

Köp denna http://www.blocket.se/vi/19800636.htm?ca=14_s&last=1
 
Ja. Och den är verkligen i fin fint skick.

Jag tror dej. Men den andra husan jag länkade till är utagen 08 har gått 11h mindre än din. För mej ligger den bättre till. Skiljer ju bara 7000 era imellan.
Nu såg jag att du inte ens skickar med acrat. Nä du, skall det va intressant får du gå ner i pris...

Linköping e ju inte ett stenkast från gbg heller
 
Last edited:
Jag tror dej. Men den andra husan jag länkade till är utagen 08 har gått 11h mindre än din. För mej ligger den bättre till. Skiljer ju bara 7000 era imellan.
Nu såg jag att du inte ens skickar med acrat. Nä du, skall det va intressant får du gå ner i pris...

Linköping e ju inte ett stenkast från gbg heller

Du har pm..
Sen ska du nog inte bara kolla på timmarna 11tim, min är uttagen sommaren -07. Har sett dom som är körda 50 tim och nästan sönderkörda. Beror på hur rädd man är om grejerna och kör med insidan och inte plågar sönder dom. Jag har aldrig ens kört på en grusväg med min, så den ser ut som ny under hojen också.
 
Förstår inte kan/vill/orkar.
Servicen tar från 15-60min, och kan göras av vem som helst, utan erfarenhet av mek. Kostar inte många kr heller ca 100-200kr.
Du gör knappast en motorgenomgång på 15-60min.Timmarna tickar iväg fort om man bara åker gata.
 
Förstår inte kan/vill/orkar.
Servicen tar från 15-60min, och kan göras av vem som helst, utan erfarenhet av mek. Kostar inte många kr heller ca 100-200kr.

Köp denna http://www.blocket.se/vi/19800636.htm?ca=14_s&last=1


Möjligt när det bara gäller olja och ventiler.
Själv tycker jag inte att det är svårt att byta kolv, kamkedja eller liknande basicgrejer. Dock vet jag att det finns folk som gärna låter bli att ens lyfta på inspektionslocken.

Har man ingen större meckvana så är det ju klart att man inte vill ta sig vatten över huvudet och "riva" en hoj värd över 50 lax. Jag var också lite shakey första gången.
 
du verkar envisas med att 625an och husan är likväriga hojar... har du provat någon av dom?

om nej: gör det först.... jag vet inte exakt hur 625an ligger prestandamässigt men den är bra mycket tyngre än husan.

att säga att du jämför äpplen och päron tycker jag är en bra definition.



att tillägga ang prisskillnaden från min sida är att jag tror att många är rädda för just en sönderkördhoj som kommer ställa till problem och medföra dyra reparationer. samt serviceintervallerna såklart.
 
Wings dämparna som sitter på KTM låter verkligen mumma, hade ett par sådana på min, dock är nog Husaberg ett snäpp högre i körglädje.
 
Möjligt när det bara gäller olja och ventiler.
Själv tycker jag inte att det är svårt att byta kolv, kamkedja eller liknande basicgrejer. Dock vet jag att det finns folk som gärna låter bli att ens lyfta på inspektionslocken.

Har man ingen större meckvana så är det ju klart att man inte vill ta sig vatten över huvudet och "riva" en hoj värd över 50 lax. Jag var också lite shakey första gången.

Självklart pratar jag om olja, filter, ventil service nu.
Att byta kolv, kamkedja är ju inget jag rekommenderar till någon om man inte vet vad man håller på med. Men det problemet har man ju på alla cyklar oavsett modell.

Nu menade jag standard servicen, den kan vem som helst göra och den är billig. Det är det jag inte fattar när folk nämner Husa 650, jag tror ingen av dom som nämner att det är mycket mek någonsin har haft den Husa.

Jag sitter gärna 1 timme i garaget för den brutalt roliga hoj man får att åka med när man servat den.

Sen är det klart att timmarna rullar iväg om man kör landsväg, men det beror ju också på, pendlar man med hojen till jobbet, eller åker man bara ut en liten stund på helgen.

Hur som helt, Husan är för mig en riktigt rolig cykel med kraft i.
 
Varför ligger KTM 625 högre i pris än Husa 650?
Det är väl så enkelt att kvalitet kostar :-)

Du ska även ha i åtanke att det kostar mycket mer i servicekostnader att äga en Husa. Det är väl det plus livslängden som gör att dom är billigare.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top