Varför ligger alla såååå nära?

Jag irriteras av bilister som ser en i backspegeln (ofta efter att man legat där ett tag) och sedan ska vara snälla och "släppa om" mig. Det brukar mest resultera i att de går ut på vägrenen och sprätter upp grus och damm, och dessutom sitter och glor på mig istället för på vägen. Vill jag om med hojen så brukar det inte vara något problem, bara bilisten framför inte gör något konstigt. Tipset med muttrar eller mynt att kasta bakåt var ju rätt fräckt men jag tror man lätt kan skaffa sig nya ovänner... Har på sätt och vis redan provat det när jag råkade tappad ljuddämparen på gamla Kadett och hade en mupp en halv billängd bakom.

sandstream71 skrev:
Att inte släppa förbi någon som kommer bakifrån med högre hastighet är bland det värsta jag vet :huvet. Slickar bilen framför dessutom mittlinjen så är de nästan värda att bli omkörda på insidan!

Min teorilärare för bilkörkortet berättade en bra historia om hur han med färskt körkort skulle visa en gubbe att han inte kunde köra om som han ville. Vägen gick från två filer till en och gubben fick tvärnita för att slänga sig in bakom läraren. Lite senare körde han ändå om och då satt det en tant med ett blodigt barn i baksätet, de var på väg till sjukhuset.

Den som tycker det är jobbigt kan ju skruva bort backspeglarna :yoparty
Du de är inte alltid intresserade av att köra om, de bara ligger bakom dig nära.

Det är väl bara att köra om annars, eller vad menar du?

Det vanligaste man märker på många bilförare är ju att ju bättre de ser förbi fordonet framför ju närmare ligger de.

Fast om väglaget är bra så kör jag lite slalom i filen, det har i alla fall gjort att bilen bakom har tagit ut avståndet hittintills.

hur nära bilar och sånt skall man ligga på uppkörningen?? typ stoppljus landsväg och stadsväg??? nån som har svaren?? så man inte blir kuggad...

MostWanted_NKPG skrev:
hur nära bilar och sånt skall man ligga på uppkörningen?? typ stoppljus landsväg och stadsväg??? nån som har svaren?? så man inte blir kuggad...
Hört talas om tresekundersregeln?

Anders R skrev:
Lärde mig en fuling på utländskt forum. En mutter över axeln om de ligger för nära brukar smälla duktigt i vindrutan. Räcker inte en repetera. Billiga muttrar finns i storpack på biltema. En entusiast på det forumet körde med småmynt i tankväskan för det ändamålet. Gör som du själv vill.

:banana hayaaaa!! Den var bra..det kostar ju lite att byta framruta... :hihi

För några veckor sedan kom vi ikapp en sådan där liten snabb (trodde han) nedcabbad sak och efter vi hade kört om honom försökta han komma i kapp (!). :dummer

Vi stannade till vid ett :stop med många mötande bilar och plötsligt kom han nosande där bakom. Han :hej Vi lätt honom åka först och körde sedan förbi honom igen, (inga mötande bilar) bakhjulet kom upp och var i samma höjd som honom, gud vad roligt vi hade, frågan var vad hans fru/flickvän som var med i bilen tyckte, hon såg lite :mad: ut.

Last edited:
Swedie skrev:
Jag tror de gillar att studera MCn. Själv är det nog så att jag gärna ligger närmare en MC (dock inte idiotnära! Kör ju själv hoj o vet att närliggande förare av alla dess slag är enerverande)... för att höra ljudet, känna lite av de där sköna med att köra MC.
Hur många hojar med schysst ljud i lyckas du hänga på med pickisen? :7peta :D

sandstream71 skrev:
Att inte släppa förbi någon som kommer bakifrån med högre hastighet är bland det värsta jag vet :huvet. Slickar bilen framför dessutom mittlinjen så är de nästan värda att bli omkörda på insidan!

Min teorilärare för bilkörkortet berättade en bra historia om hur han med färskt körkort skulle visa en gubbe att han inte kunde köra om som han ville. Vägen gick från två filer till en och gubben fick tvärnita för att slänga sig in bakom läraren. Lite senare körde han ändå om och då satt det en tant med ett blodigt barn i baksätet, de var på väg till sjukhuset.

Den som tycker det är jobbigt kan ju skruva bort backspeglarna :yoparty

Självklart ska man släppa förbi folk.. Man vet ju aldrig varför de har bråttom..men det är inte många som tänker så.. De flesta tror att alla som har bråttom bara är 18-åringar med pappas Aero.. Har själv haft väldans bråttom några gånger,, och jag är glad att ingen har legat som en stoppkloss. Dock har jag vart med om att åka med i en insidesomkörning.. :D

Last edited:
Silwer skrev:
Du de är inte alltid intresserade av att köra om, de bara ligger bakom dig nära.

Det är väl bara att köra om annars, eller vad menar du?

Näe..de är inte intresserade av att köra om... inte i de fallen jag menar iaf.. De bara ligger och glider en meter bakom..

MostWanted_NKPG skrev:
näe va e det ;) nejvars men typ rödljus och sånt hur nära skall man ligga framförvaranden...

Om man säger såhär..Om den framförvarande är dålig på att köra bil och han inte är så duktig på att hitta dragläget, så finns ju risken att han rullar bakåt på dig.. Och det vill man ju gärna undvika.. :) Så ligg så nära som du tycker känns säkert är mitt råd.. Lite sunt förnuft bara... ;)

Silwer skrev:
skojar du?
Det finns väl ändå ingen regel för det, kör inte på dem så är det ok.
Ingen regel i lagboken kanske men slickar du röven på en bil i ett rödljus så blir kontrollanten grinig. Jag fick till tips av min körskolelärare att stå så pass långt ifran att du ser asfalt imellan dig och framförvarande bil, detta va dock inför b-uppkörning

Det finns 18-19 åringar som kan köra, tro mig :rolleyes:

Om någon ligger nära när man ligger i vänsterfilen är det ju bara glida in i högerkörfält. Men ligger man i högerfilen och någon ligger o nosar därbak brukar jag dutta till med bromsen.
Har varit med om en dam som ville köra om på 30väg precis när jag skall åka över ett fartgupp, hade hennes motorhuv i jämnhöjd med mina ben. Då var det bara att gasa, hon trodde väl att jag var en moppe. Men att köra om på 30väg och just över ett gupp när det kan komma mötande bilar verkar vara lite dumt..

Jag brukar slita upp handbromsen om de inte fattar blink med bromsljuset.
Då lovar jag att dom ökar avståndet :rofl Fatta rökmolnet i 90km/h :hihi :hihi
Ps. jag åker gammal Toyota DS.

Tok jobbigt att alla bilar går ut i kanten när man kommer. Helt omöjligt att köra lagligt. Va alltid tvungen att köra med fullgas med min lilla 125:a för att komma om alla bilar som åkte i vägrenen. Ett mindre problem nu när hojjen toppar lite mer än laglig fart. :tungan

Plåtniklas skrev:
En annan sak att göra är, om det ligger en bil toknära och pressar bakom, att dutta till så bromsljuset tänds. Då brukar avståndet öka markant direkt. :) Funkar det inte kan man även börja köra lite ryckigt och vingla. :crash

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
:D :D :D

The Doctor skrev:
Tok jobbigt att alla bilar går ut i kanten när man kommer. Helt omöjligt att köra lagligt. Va alltid tvungen att köra med fullgas med min lilla 125:a för att komma om alla bilar som åkte i vägrenen. Ett mindre problem nu när hojjen toppar lite mer än laglig fart. :tungan

Precis, det är lite störande... Väldigt många som går in till kanten och vill att man ska köra om, känns som alla tror man kör som en galning överallt :D Brukar köra om ifall läget är bra...

Silwer skrev:
Beror ju på hur jävligt man kör, men visst kan de ligga en meter bakom, extremt irriterande eftersom man inte har en chans ifall man skulle köra omkull av nån anledning.

Och en MC har ju lite bättre bromsförmåga än en bil, så ifall det kommer ut nåt på vägen, och du nitar och inte tänker på bilen bakom... Då blir man ju påkörd bakifrån... inte såå kul... :död

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna