Varför lägger man ut detaljer av sitt privatliv på internet?

För att man vill det.
du behöver inte förstå, du behöver inte tycka det är rätt du behöver inte ens läsa eller titta på det.
Men tja du får allt acceptera det.

vi är alla olika och alla har sina skäl till att de lade ut just den texten/bilden på just den platsen just då.

Varför lägger fotograferna ut sina bilder ?
varför lägger mytomanerna/trollen ut sina alster ?
varför skriver du denna tråden ?

alla har vi våra skäl.
till den som skrev om ipred osv, skillnaden är att ipred är en sak att lägga ut alster och information om sig själv är en annan att någon anser sig ha rätt att ta reda på vem du är och vad du gör är en annan.
skillnaden är vad du väljer att lämna ut och vad någon annan tar reda på.
jämför inte päron och apelsiner, de är inte samma sak.
Du vill väl inte ha päronjuice när du beställer apelsinjuice.

*swooosh*

Jag ifrågasätter ju varför (skälen) man väljer att göra det.

Och ditt svar, som du måste funderat på i flera 10dels sekunder innan du valde att skriva utan att först läsa frågan, var. Vi har all våra skäl.

Allt handlar väl om att få synas en stund... På nätet e vi alla lika snygga.

Betvivlar starkt att du har en så fin rumpa i verkligheten, men du blir väl bemött utefter dina åsikter här å väljer du sen att träffa nån så e det väl pga/tack vare dem.

Fast lite lustigt var det med dom som skrek högt å lågt om ipredlagarna å allt vad integritetkränkning det innebar men samtidigt lägger upp hela släkten å sitt eget liv på facebook... :va

ELLER...

ingen ass-pic....ingen date:D

*swooosh*

Jag ifrågasätter ju varför (skälen) man väljer att göra det.

Och ditt svar, som du måste funderat på i flera 10dels sekunder innan du valde att skriva utan att först läsa frågan, var. Vi har all våra skäl.

tvärtom så läste jag din fråga och insåg att den var så satans korkad och att du ville skriva av dig lite om DIN synvinkel och jag tyckte då att du kanske får acceptera att alla har sina skäl till just det och skälet är just det som de hade vid just den gången och just den platsen. altså finns det inte ett generellt skäl till det som du är ute efter.

5 minuter senare kanske det hade tillkommit något eller fråndragits något som gjorde att det inte hade publicerats.
men just då just det tillfället så valde de det av helt egna och personliga skäl att göra det.

Är det någon som kan förklara för mig varför man väljer att lägga ut några av de allra mest privata grejer på ett internetforum?
En av anledningarna är säkert just att det är ett internetforum där man är tämligen anonym.

Det är säkert enklare att "gråta ut" över flickvännen som dumpat en här än att sätta sig med kompisarna och säga samma sak. Dessutom får man väl kommentarer som andra i ens närmaste vänkrets skulle hålla inne med av hänsyn till att de känner båda parter osv.

Samma sak med att kunna säga alla dundertabbar man gjort. Inför vänner och kollegor vill man kanske inte framstå som en idiot men att öppet deklarera för kalle81, nissekula och dubbelturbo att man gick på en pyramidspelsbluff är inget som slår tillbaka mot en i något viktigt sammanhang.

Därför tror jag folk är mer öppna här på ett forum där man som sagt är relativt anonym.

Facebook och annat där folk lägger ut sitt privatliv till allmän beskådan har jag däremot svårare att förstå.

tvärtom så läste jag din fråga och insåg att den var så satans korkad och att du ville skriva av dig lite om DIN synvinkel och jag tyckte då att du kanske får acceptera att alla har sina skäl till just det och skälet är just det som de hade vid just den gången och just den platsen. altså finns det inte ett generellt skäl till det som du är ute efter.

5 minuter senare kanske det hade tillkommit något eller fråndragits något som gjorde att det inte hade publicerats.
men just då just det tillfället så valde de det av helt egna och personliga skäl att göra det.

Jag håller med sir-väs..man väljer det själv! Vet man inte nackdelarna av det innan så lär man sig det efteråt. Nackdelar blir det ju oftast bara om man motvilligt exponerat ngt man inte ville exponera från början..då menar jag text OCH bild. Man kanske inte ser det som ett problem att folk vet vem man är. Dom känner en inte så länge man inte låter dom lära känna en..vad dom än tror. Vissa har ett behov av att hålla sina problem otroligt privata och andra har ett behov av att ventilera med omgivningen. Sedan finns det ju kanske mer eller mindre vanliga saker att berätta för folk om.

Tycker inte att man skall se ner på någon för att dom väljer en det ena eller det andra...det DERAS liv det handlar om och dom som får ta ev konsekvenser eller hur? :)

Det har inget med acceptans att göra. Folk får skriva och visa vad de vill för mig. Jag försöker bara förstå behovet bakom att göra det. Att det inte finns ett generellt skäl är ju rätt självklart eftersom alla är olika individer och har olika anledningar. Jag försöker fortfarande förstå vilka dessa anlednignar är och du har inte fört varesig diskutionen eller min insikt någonstans.

Ytterligare tio rader med ingenting alltså.

Facebook och annat där folk lägger ut sitt privatliv till allmän beskådan har jag däremot svårare att förstå.

Jo. Men det är ju "samma sak" även om jag, denna gång, tog forumet som exempel.

Last edited:
Det har inget med acceptans att göra. Folk får skriva och visa vad de vill för mig. Jag försöker bara förstå behovet bakom att göra det. Att det inte finns ett generellt skäl är ju rätt självklart eftersom alla är olika individer och har olika anledningar. Jag försöker fortfarande förstå vilka dessa anlednignar är och du har inte fört varesig diskutionen eller min insikt någonstans.

Jo. Men det är ju "samma sak" även om jag, denna gång, tog forumet som exempel.

Exempel kan vara ensamhet, uppmärksamhet, man vill kanske ha en nyanserad åsikt om ngt som man kanske redan pratat med andra om eller inte vill prata med andra om. Det är väl inte så svårt att förstå?
Vänner i all ära...men det är inte alla vänner som kan vara objektiva eller hantera saker man berättar för dom på rätt sätt. Då kan det va enklare att spy ur sig sina frågor på nätet.

1) du lägger upp ett antal exempel.
2) du vet om att det inte går att generalisera utan att varje fall är unikt för just den personen den stunden.
3) du går med på att det inte finns ett generellt svar.
4) du försöker fortfarande få ett generellt svar för att få insikt i vad det var i de fallen du räknat upp. här borde du inse att något inte riktigt stämmer.

ok då tar vi det så att det blir glasklar för alla dig inklusive.
Du får fråga varje person om sitt skäl till just den postningen eftersom ingen annan vet deras skäl, med lite tur så kommer någon av dem att svara dig och så kan du få klarhet i just det specifika fallet. I alla fall som de inte av någon anledning inte vill svara får du nöja dig med att du nog aldrig kommer att få veta.

alla andra, jag och du inklusive kan bara gissa och våra gissningar är bara just gissningar. vi kan gissa på att de ville ha uppmärksamhet men kanske har vi tolkat det helt fel och det var sympati de ville ha, eller så kanske de bara ville skriva av sig då det för vissa är lättare att skriva ur sig sina känslor osv.
eller så ville de kanske skicka ett meddelande till någon och bryr sig inte om hur många andra som ser det.
de kanske ser forumet som e interaktiv blogg, allt detta kan vi gissa men ingen utom den som skrev kan veta.

När det gäller teknikforumen osv så kan vi nog utgå från att det finns bland viljan att hjälpa till, att se sitt namn i skrift, osv osv. men just det här med att folk lägger ut personliga saker då är vi inne på så många andra mjuka och svårdefenierade mekanismer i människan om hur vi uppfattar världen runtomkring oss så det går inte att säga att det är på ett eller ett annat vis, det vet bara den individen som postade. altså finns det inte ett generelltsvar.

"Mitt könsorgan är 25mm på grund av en medfödd sjukdom."

...brukar du läsa puckens blogg?

Jag håller nog med i de mesta, lite av varje. Det är fritt val att lägga ut sitt privatliv på nätet.
Men frågan är (då det handlade om ett visst inlägg här) hur hans flickvän skulle uppfatta de hela om t ex vi träffades vid nån körning och jag går fram och frågar:
-Du, jag läste om era problem på SH, hur går det för er? Hur mår du egentligen? Har ni fått hjälp eller?
Jag kan säga, å de är MIN uppfattning, hade de varit min kille hade jag i de läget slagit min hjälm i huvudet på han och spottat han i ansiktet och gått därifrån.
De är ju ändå så att vi är inte så himla anonyma på SH. De är ofta som man ser dessa SH tröjor, både runt Sthlm där jag själv bor men även då jag t ex varit nere i G-borg och i andra delar av landet. Och för att inte tala om de olika MC mässorna, där det är väldigt många som bär just SH tröjan för att man ska känna igen varann. Man håller lite pejl av ren å skär nyfikenhet om inte annat.

Men som sagt, det är MIN åsikt i de hela och hur jag skulle agera. Å ärligt tror jag inte de är många som skulle vilja befinna sig i den tjejens situtation. De e så himla lätt saker å ting kommer fram.

Jag håller nog med i de mesta, lite av varje. Det är fritt val att lägga ut sitt privatliv på nätet.
Men frågan är (då det handlade om ett visst inlägg här) hur hans flickvän skulle uppfatta de hela om t ex vi träffades vid nån körning och jag går fram och frågar:
-Du, jag läste om era problem på SH, hur går det för er? Hur mår du egentligen? Har ni fått hjälp eller?
Jag kan säga, å de är MIN uppfattning, hade de varit min kille hade jag i de läget slagit min hjälm i huvudet på han och spottat han i ansiktet och gått därifrån.
De är ju ändå så att vi är inte så himla anonyma på SH. De är ofta som man ser dessa SH tröjor, både runt Sthlm där jag själv bor men även då jag t ex varit nere i G-borg och i andra delar av landet. Och för att inte tala om de olika MC mässorna, där det är väldigt många som bär just SH tröjan för att man ska känna igen varann. Man håller lite pejl av ren å skär nyfikenhet om inte annat.

Men som sagt, det är MIN åsikt i de hela och hur jag skulle agera. Å ärligt tror jag inte de är många som skulle vilja befinna sig i den tjejens situtation. De e så himla lätt saker å ting kommer fram.

Jag kan ärligt säga att jag nog börjat med att dra hjälmen i DITT nylle... för även om du läst det så finns det något som kallas taktkänsla.
Men visst, jag förstår vad du menar och det är väl något som alla får lära sig var man drar sin gräns... det är med internet och blogg/FB/SH osv osv osv är trots allt ganska nytt så folk har inte riktigt fått lära sig konsekvenserna riktigt ännu, men det kommer.

Jag kan ärligt säga att jag nog börjat med att dra hjälmen i DITT nylle... för även om du läst det så finns det något som kallas taktkänsla.
Men visst, jag förstår vad du menar och det är väl något som alla får lära sig var man drar sin gräns... det är med internet och blogg/FB/SH osv osv osv är trots allt ganska nytt så folk har inte riktigt fått lära sig konsekvenserna riktigt ännu, men det kommer.

Å jag svarar för hur JAG hade reagerat/aggerat. Jag tycker de är fel att diskutera männsikor som inte kan komma till tals eller försvara sig. Det brukar man få lära sig på ledarskapsutbildningarna att det kallas "skitsnack".
Men åter igen, det är MIN åsikt.

Å jag svarar för hur JAG hade reagerat/aggerat. Jag tycker de är fel att diskutera männsikor som inte kan komma till tals eller försvara sig. Det brukar man få lära sig på ledarskapsutbildningarna att det kallas "skitsnack".
Men åter igen, det är MIN åsikt.

Jag håller helt med om det, och det är vad jag försökte få fram senare i inlägget att folk får lära sig konsekvenserna om vad de delar med sig av.

Samtidigt kan man inte sitta här och tala om för folk hur de skall leva sina liv och vad de skall dela med sig av, det får folk lära sig själva tycker jag... på samma sätt som jag inte går fram och talar om för någon som kör i shorts och t-shirt att det är fel, personen får lära sig det själv... på ett eller annat sätt.

Om du nu e såååå förstående så varför i helsicke skulle du gå fram å fråga??? :va

Jag håller helt med om det, och det är vad jag försökte få fram senare i inlägget att folk får lära sig konsekvenserna om vad de delar med sig av.

Samtidigt kan man inte sitta här och tala om för folk hur de skall leva sina liv och vad de skall dela med sig av, det får folk lära sig själva tycker jag... på samma sätt som jag inte går fram och talar om för någon som kör i shorts och t-shirt att det är fel, personen får lära sig det själv... på ett eller annat sätt.

Absolut får folk ta konsekvenserna av sitt handlade. De får vi alla, ung som gammal.
Men jag kan nog säga, att visst har de hänt jag har sagt till om nån har åkt i shorts och t-shirt. Eller som min ena sons kompis som kom körande med sin moppe (klass 1), men hjälmen ovanpå huvudet. Jag tryckte ner den och sa med ett leende:
-Nu e du cool! :)
Lite generad blev han, men hjälmen fick sitta kvar.
Två dagar senare krockade han med en bil. De läkarna sa var:
-Tur du hade hjälmen ordentligt på huvudet, annars är det tveksamt om du hade levt idag.
Och jag, är så tacksam att jag tänkte åt honom!

Å det är vad jag vill få fram, ibland är de bra att nån säger till en. För är man lite deppig och inte mår bra så är det svårt att styra sitt handlande logiskt och man tänker inte längre än näsan räcker.

Om vi tar tråden du syftar på: Vad är det som kommit fram? Att hon åkte på semester med föräldrarna? Att de inte haft det så bra det senaste halvåret? Att hon gillar Arvingarna? Att hon tröttnade på att plugga, men vill ta nya tag igen? Att han troligtvis gett henne för lite uppmärksamhet?

Får säga att den tråden från TS sida är väldigt städad jämfört med andra saker man läser här. Han klandrade sig ju mest själv och ville veta hur han kunde få saker och ting på rätt köl igen, eller hur man bäst går vidare.

Och varför skulle du över huvud taget ens bry dig om att gå fram och diskutera hennes och hans problem på en gruppkörning? Finns det inte andra saker att prata om? Eller du är lite nyfiken i en strut och vill gärna följa upp det hela?

Hade jag träffat på henne hade i alla fall jag pratat om andra saker och inte brytt mig om vad som stått på ett internetforum.

Om du nu e såååå förstående så varför i helsicke skulle du gå fram å fråga??? :va

Kan vara så enkelt att jag faktiskt tyckte synd om dem. Dom verkar ju passa så bra ihop och jag kände att jag brydde mig faktiskt om deras öde. Att jag kanske inte tänkte på konsekvenserna av mina frågor eftersom det var s öppet om de på SH.
Hade jag däremot fått de privat i pm hade jag varit väldigt noga med att inte ens fråga ett knysst.

Absolut får folk ta konsekvenserna av sitt handlade. De får vi alla, ung som gammal.
Men jag kan nog säga, att visst har de hänt jag har sagt till om nån har åkt i shorts och t-shirt. Eller som min ena sons kompis som kom körande med sin moppe (klass 1), men hjälmen ovanpå huvudet. Jag tryckte ner den och sa med ett leende:
-Nu e du cool! :)
Lite generad blev han, men hjälmen fick sitta kvar.
Två dagar senare krockade han med en bil. De läkarna sa var:
-Tur du hade hjälmen ordentligt på huvudet, annars är det tveksamt om du hade levt idag.
Och jag, är så tacksam att jag tänkte åt honom!

Å det är vad jag vill få fram, ibland är de bra att nån säger till en. För är man lite deppig och inte mår bra så är det svårt att styra sitt handlande logiskt och man tänker inte längre än näsan räcker.

Att tillrättavisa moppefuckon man känner är en sak, att tillrättavisa en mcåkare man känner ytligt som bäst är en helt annan. Den ene är ung och kan inte bättre... den andre är gammal nog att ta eget ansvar för sitt handlande.

Och det med att man säger till en... sure, om det handlar om någon som är 15 och inte kan bättre... men än en gång när det handlar om vuxna människor så tycker jag att man får ta ansvar för sitt handlande och inte tänker jag hålla på och fostra/tillrättavisa andra vuxna människor... det gör jag med min son.

Om vi tar tråden du syftar på: Vad är det som kommit fram? Att hon åkte på semester med föräldrarna? Att de inte haft det så bra det senaste halvåret? Att hon gillar Arvingarna? Att hon tröttnade på att plugga, men vill ta nya tag igen? Att han troligtvis gett henne för lite uppmärksamhet?

Får säga att den tråden från TS sida är väldigt städad jämfört med andra saker man läser här. Han klandrade sig ju mest själv och ville veta hur han kunde få saker och ting på rätt köl igen, eller hur man bäst går vidare.

Och varför skulle du över huvud taget ens bry dig om att gå fram och diskutera hennes och hans problem på en gruppkörning? Finns det inte andra saker att prata om? Eller du är lite nyfiken i en strut och vill gärna följa upp det hela?

Hade jag träffat på henne hade i alla fall jag pratat om andra saker och inte brytt mig om vad som stått på ett internetforum.

Min tanke också, han har inte skrivit några hemskheter... det är snarare massa andra tangentbordsryttare som lägger "ord i mun" på vad som hänt.

Nej, jag hade förmodligen inte sagt nåt. Om hon inte själv sagt nåt om att hon kanske hade haft de lite jobbigt ett tag.
Åter igen...jag talade om hur JAG hade reagerat och inget mer.
Och jag antar vi människor är olika och får vara det eller?? Vi kanske får tycka och tänka olika??
De jag skrev var mitt uppfattning och jag försökte sätta mig in i hennes situation. Om min kille mår dåligt, hoppas jag (och vet) att han kommer till mig direkt och eventuellt ventilerar öga mot öga med nån kill/tjej kompis och inte lägger ut det på näetet. Vilket jag vet han inte gör.

Nej, jag hade förmodligen inte sagt nåt. Om hon inte själv sagt nåt om att hon kanske hade haft de lite jobbigt ett tag.
Åter igen...jag talade om hur JAG hade reagerat och inget mer.
Och jag antar vi människor är olika och får vara det eller?? Vi kanske får tycka och tänka olika??
De jag skrev var mitt uppfattning och jag försökte sätta mig in i hennes situation. Om min kille mår dåligt, hoppas jag (och vet) att han kommer till mig direkt och eventuellt ventilerar öga mot öga med nån kill/tjej kompis och inte lägger ut det på näetet. Vilket jag vet han inte gör.

Självklart får vi tycka och tänka olika! Det är ju det som ger krydda åt livet och diskussioner. :)

Men att din kille skulle ventilera det med en närstående person, där detaljer lämnas ut, är väl lika hemskt, om inte hemskare? Det är ju större risk/chans att du träffar på den personen, som i värsta fall ler i mjugg.

Men jag håller med dig. Jag själv skulle inte bli överförtjust i att hängas ut på nätet, förutom då möjligtvis i väldigt generella ordalag som beskriver hur förträfflig jag är. :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...