Varför läcker min R1a?

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Varför?

Tjena! Hittade 2 små oljefläckar under hojen idag, Retta- 00 350 mil. Det hör till saken att jag körde i väg med skivbromslåset härom dagen o la ner cykeln. Kanske därför den läcker? Skrev in tråden på Meck men fick inget svar, hoppas det e ok att jag ställer frågan här!?
MVH
 
Du har inte bemödat dig lägga kroppen på marken och vinkla din suddiga blick mot rettans underede? försökt lokalisera vart det kommer ifrån? allt och lite till kan ha hänt,säkert inget allvarligt.
 
Vart läcker den??, kommer det från en spricka,dålig packning??

Felsök lite...har du tur är det en skitsak.
 
twinner skrev:
Du har inte bemödat dig lägga kroppen på marken och vinkla din suddiga blick mot rettans underede? försökt lokalisera vart det kommer ifrån? allt och lite till kan ha hänt,säkert inget allvarligt.
Ha, HA! Jo det har jag gjort o kan inget se. Det blev ingen supersmäll när jag la ner den så man tycker inget särskillt kan ha hänt men man vet ju aldrig!? Efter det att jag så fläckarna så satt jag kvar en lång stund för att se om det läckte mer men nej! Jag gasade, kollade den både varm o kall...
 
Jimbo skrev:
Ha, HA! Jo det har jag gjort o kan inget se. Det blev ingen supersmäll när jag la ner den så man tycker inget särskillt kan ha hänt men man vet ju aldrig!? Efter det att jag så fläckarna så satt jag kvar en lång stund för att se om det läckte mer men nej! Jag gasade, kollade den både varm o kall...

Du kollade inte om det kom från oljepåfyllningslocket?


Edit:
Fett långt ord det var, typ som flaggstångsknoppstillverkarpraktikant...

Nä sova
 
Jimbo skrev:
Ha, HA! Jo det har jag gjort o kan inget se. Det blev ingen supersmäll när jag la ner den så man tycker inget särskillt kan ha hänt men man vet ju aldrig!? Efter det att jag så fläckarna så satt jag kvar en lång stund för att se om det läckte mer men nej! Jag gasade, kollade den både varm o kall...

Det är inte bara en överfyllnads slang som det runnit från? När jag la min hoj *host*glömde stödet*host* så kom det ut lite ur diverse slangar men det är ju inget farligt!
 
Vastrix skrev:
Det är inte bara en överfyllnads slang som det runnit från? När jag la min hoj *host*glömde stödet*host* så kom det ut lite ur diverse slangar men det är ju inget farligt!
Jo jag tror det! Så ut som slangen var fuktig!
 
La du den på högersidan kan det vara axialtätningen (där "kopplingsarmen" går in i motorns högra sida) som fått sig en kyss. Dra med fingret runt tätningen, Blött = Byta, torrt men skitigt = Lungt.
 
Triggerhappy skrev:
La du den på högersidan kan det vara axialtätningen (där "kopplingsarmen" går in i motorns högra sida) som fått sig en kyss. Dra med fingret runt tätningen, Blött = Byta, torrt men skitigt = Lungt.
Jag la ner den på höger sida, kopplingen blev konstig eftråt, den tar dåligt osv. Hur kollar man det?
 
På motorns högersida ser du kopplingsvajern, den går till en blank arm som i sin tur sitter på en axel som försvinner upp i kopplingskåpan. Den axeln kan ha blivit skev samt att den tätning som sitter mellan axeln och kopplingskåpan kan ha fått sig en törn. Där kan det fukta lite olja och även komma nån droppe om det är otätt. Är axeln skev så bör den riktas/bytas. Om det läcker/fuktar så bör ju tätningen bytas i samma veva.

Koppla upprepade gånger så du ser och kan känna på axeln om den rör sig "onomalt"....skitlätt att beskriva detta :huvet
 
Jimbo skrev:
Tjena! Hittade 2 små oljefläckar under hojen idag, Retta- 00 350 mil. Det hör till saken att jag körde i väg med skivbromslåset härom dagen o la ner cykeln. Kanske därför den läcker? Skrev in tråden på Meck men fick inget svar, hoppas det e ok att jag ställer frågan här!?
MVH
Ställ hojen på hjulen igen så kanske det slutar läcka? :tungan :hihi
 
Triggerhappy skrev:
På motorns högersida ser du kopplingsvajern, den går till en blank arm som i sin tur sitter på en axel som försvinner upp i kopplingskåpan. Den axeln kan ha blivit skev samt att den tätning som sitter mellan axeln och kopplingskåpan kan ha fått sig en törn. Där kan det fukta lite olja och även komma nån droppe om det är otätt. Är axeln skev så bör den riktas/bytas. Om det läcker/fuktar så bör ju tätningen bytas i samma veva.

Koppla upprepade gånger så du ser och kan känna på axeln om den rör sig "onomalt"....skitlätt att beskriva detta :huvet
Jag tackar för tipset! Jag undrar dock om detta verkligen kan hända när inte vurpan var så dramatisk (knappt några repor ens)? Dock så tog inte kopplingen så bra direkt efter olyckan dvs startade jag i ettan så hoppade hojen till lite trots att jag hade "full" koppling. Allt verkar funka rent maskinellt nu förutom oljeläckaget, ja växlarna kanske klonkar i onormalt högt, vad vet jag! Bör jag lämna in hojen istället? De är nog trötta på mig på verkstaden, jag tror jag blivit drabbad av "Motorcykelras-Hypokondri"
 
Jimbo skrev:
Jag tackar för tipset! Jag undrar dock om detta verkligen kan hända när inte vurpan var så dramatisk (knappt några repor ens)? Dock så tog inte kopplingen så bra direkt efter olyckan dvs startade jag i ettan så hoppade hojen till lite trots att jag hade "full" koppling. Allt verkar funka rent maskinellt nu förutom oljeläckaget, ja växlarna kanske klonkar i onormalt högt, vad vet jag! Bör jag lämna in hojen istället? De är nog trötta på mig på verkstaden, jag tror jag blivit drabbad av "Motorcykelras-Hypokondri"


"Kopplingsarmen" kan ha gått av längre upp innanför kopplingskåpan. Sett det hända på en tävlingshoj. Syntes inget,men när man tog tag i den kunde man dra ut den. Om jag var du skulle jag nog öppna upp o kolla. Se bara till att du har en ny packning på plats innan du skruvar tillbaks locket igen.

Bättre att vara på säkra sidan. Lycka till :tummenupp
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top