Varför kvaldäck?

När man kör med kvaldäck så påfrestas chassiet mer. Har man en bra setup så fungerar hojen bra med kvaldäck. Är en anledning till att man testar kvaldäck redan på en fredag för att bedömma hur hojen är inställd + att föraren får känna på hur det känns att köra snabbare på banan. Inte ovanligt att förare sen kör lika snabbt med racedäck efter att ha kört kvaldäcken. Då har man redan testat den farten med kvaldäcken innan föraren klarade av det med dom vanliga däcken.

På kval gäller det att lägga ett snabbt varv.
 
Ducster900 skrev:
2561542
Eftersom kvaldäcken är så överlägsna bör rimligen setupen på fjädring och dämpare vara annorlunda om man har kval-däck eller race-däck.
Kvalet kan mycket väl avslöja den som är bäst under ett enstaka varv, med en extrem cykel eftersom utrustningen kanske inte är riktigt racemässig.

För mig låter det som att varje stall/förare använder dessa kvaldäck lite som en bonusbana. Setup:en kanske inte matchar kvaldäcken, däremot kanske setup:en är tillräcklig bra för att man ska kunna sätta ett bombvarv med dem och på så sätt komma uppåt i startgriden.

Mao, kvaldäcken är ett skjut från höften med vinstchans på att åtminstone börja längre fram i griden.och det kan ju aldrig skada.

Men jag håller med om att kvaldäcken egentligen inte har någon roll från ledningens sida eftersom däcken inte speglar den rätta rejstakten på förarna.
 
fast i F1 går det inte att köra om :trött
så det är inte samma sak.
 
Ni har lite konstig inställning till det här! :va Det låter på er som att det inte är någonting värt att vara snabb på kvalet för "det är ju inte på riktigt och speglar inte det riktiga tempot".

MotoGP handlar om att köra så fort det går runt en bana med motorcykel. Vissa regler vad gäller motorn och utformningen på kåporna finns men inte så mycket mer. Då kämpar tillverkarna för att ta fram världens snabbaste hoj och däcktillverkarna för att få fram världens bästa däck.

På kvalet handlar det om att ta sig runt ett varv så fort som bara går. På rejset handlar det om att köra ett antal varv så fort det bara går. Och för dessa ändamål tar man fram de bästa grejerna som går. Så skall prototyprejsing i högsta klassen vara!
 
Don Quixote skrev:
2562365 Ni har lite konstig inställning till det här! :va Det låter på er som att det inte är någonting värt att vara snabb på kvalet för "det är ju inte på riktigt och speglar inte det riktiga tempot".

MotoGP handlar om att köra så fort det går runt en bana med motorcykel. Vissa regler vad gäller motorn och utformningen på kåporna finns men inte så mycket mer. Då kämpar tillverkarna för att ta fram världens snabbaste hoj och däcktillverkarna för att få fram världens bästa däck.

På kvalet handlar det om att ta sig runt ett varv så fort som bara går. På rejset handlar det om att köra ett antal varv så fort det bara går. Och för dessa ändamål tar man fram de bästa grejerna som går. Så skall prototyprejsing i högsta klassen vara!


Självklart har jag uppfattat målet med det hela men det är poängen med kvaldäcken jag funderar över.
Om alla ändå har samma möjligheter att skaffa klibbiga kvaldäck tar det ju ut vartannat och om någon är duktigare på att köra snabbt på ett eller några enstaka varv med kvaldäck går det inte alltid att överföra det till ett race där det gäller att vara först i mål efter ett antal varv och då är det ett annat "helhetspaket" som gäller.

För racets utgång är det inte heller intressant vilka tider som gällt på kvalet eftersom förutsättningarna inte är detsamma i kval och race.
Naturligtvis är det viktigt att vara snabb på kvalet men mest för att sortera ut och ställa in maskinen optimalt men där menar jag att de förutsättningar som gäller med kvaldäck inte är samma som vid racet senare.

Nu är ju inte kvalet lika avgörande í GP som i Formel 1 och det är kanske därför som kvaldäck inte är tillåtna i F1?
 
Ducster900 skrev:
2562720Nu är ju inte kvalet lika avgörande í GP som i Formel 1 och det är kanske därför som kvaldäck inte är tillåtna i F1?
Och de nya vingarna (hur de nu ska se ut) verkar ju dröja, så vi får väl leva med pärlbandsracing ett par år till. :mad:

Fast igår var det ju en del trevlig kubbning måste man säga. MS omkörning av KR var fin. :tummenupp
 
gthyni skrev:
2562738 kör Kenny F1 på fritiden? annars :trött
Han får inte plats i en F1:a :hihi
Du verkar inte ha kollat något F1-race på länge, igår var det massor av omkörningar.

En viktig faktor som en del verkar bortse ifrån är att kvaldäcken gör det möjligt för team som vanligtvis inte är med i toppen och slåss att komma högt upp på kvalet och därmed få massor av värdefull exponering i media.

Kvaldäcken gör också att TV-sändningarn från kvalen blir mer spännande och lättare att sälja för TV-bolagen till sina annonsörer.

En stor fördel med SuperPole, oavsett om den sker på kvaldäck eller inte, är att alla team får lika mycket TV-tid.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top