Ducster900
Ducster900
Har funderat på meningen/nyttan med de speciella kvaldäcken som monteras i de sista skälvande minuterna på GP-kvalet.
Fördelarna ser jag givetvis då det faktiskt kan vara avgörande för placeringen i startordningen men samtidigt blir ju faktiskt kvaltiden en smula lögnaktig!
Min mening med det är ju att den tid dom sätter med kvaldäck knappast speglar racetiden och därmed är kvalet inte riktigt relaterat till verklig träningstid.
Som jag ser det blir startordningen mer en spegling av något enstaka varv med kvaldäck baserat på massor av varv med racedäck och då kan startordningen bli lagd på diffusa grunder?
Nu betyder startordningen i sig inte att racen är avgjorda redan innan starten men det kunde ha varit en startordning mer kopplad till verkliga raceförhållande.
Vore det inte ärligare att ta bort kvaldäcken och låta startordningen baseras på kval med "normala" racedäck?
Fördelarna ser jag givetvis då det faktiskt kan vara avgörande för placeringen i startordningen men samtidigt blir ju faktiskt kvaltiden en smula lögnaktig!
Min mening med det är ju att den tid dom sätter med kvaldäck knappast speglar racetiden och därmed är kvalet inte riktigt relaterat till verklig träningstid.
Som jag ser det blir startordningen mer en spegling av något enstaka varv med kvaldäck baserat på massor av varv med racedäck och då kan startordningen bli lagd på diffusa grunder?
Nu betyder startordningen i sig inte att racen är avgjorda redan innan starten men det kunde ha varit en startordning mer kopplad till verkliga raceförhållande.
Vore det inte ärligare att ta bort kvaldäcken och låta startordningen baseras på kval med "normala" racedäck?