Varför kvaldäck?

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Har funderat på meningen/nyttan med de speciella kvaldäcken som monteras i de sista skälvande minuterna på GP-kvalet.

Fördelarna ser jag givetvis då det faktiskt kan vara avgörande för placeringen i startordningen men samtidigt blir ju faktiskt kvaltiden en smula lögnaktig!

Min mening med det är ju att den tid dom sätter med kvaldäck knappast speglar racetiden och därmed är kvalet inte riktigt relaterat till verklig träningstid.

Som jag ser det blir startordningen mer en spegling av något enstaka varv med kvaldäck baserat på massor av varv med racedäck och då kan startordningen bli lagd på diffusa grunder?

Nu betyder startordningen i sig inte att racen är avgjorda redan innan starten men det kunde ha varit en startordning mer kopplad till verkliga raceförhållande.

Vore det inte ärligare att ta bort kvaldäcken och låta startordningen baseras på kval med "normala" racedäck?

Idag används kvaldäck mer än de sista varven på kvalen. Det är inte ovanligt att de snabbaste tiderna på fredagsträningen också sätts med kvaldäck.
Så länge det är tillåtet kommer de givetvis att användas. En dag kanske de blir förbjudna, men det är svårt att hävda att de är "farliga" bara för att det går snabbare. De erbjuder ju extremt mycket mer fäste, vilket borde vara säkrare... Men när den dagen kommer kommer tillverkarna att hitta ett nytt sätt att tillverka racedäck med en livslängd på några varv, dvs. ett kvaldäck utan kemikalier.

/Joakim

Pålle skrev:
2560608 Idag används kvaldäck mer än de sista varven på kvalen. Det är inte ovanligt att de snabbaste tiderna på fredagsträningen också sätts med kvaldäck.
Så länge det är tillåtet kommer de givetvis att användas. En dag kanske de blir förbjudna, men det är svårt att hävda att de är "farliga" bara för att det går snabbare. De erbjuder ju extremt mycket mer fäste, vilket borde vara säkrare... Men när den dagen kommer kommer tillverkarna att hitta ett nytt sätt att tillverka racedäck med en livslängd på några varv, dvs. ett kvaldäck utan kemikalier.

/Joakim

Jag är mer inne ducsters linje. Varför sätta en bättre tid med kvaldäck när dom förmodligen skulle komma ganska nära samma start ordning omdom körde på vanliga godkännda däck. Jag menar att om jag knutten kör rent hypotetiskt kör 2.02 på Anderstorp med vanliga race däck och sen 1.85 med kvaldäck, borde då inte "Pelle" göra samma sak. Kontentan är då bara att man pressar ner tiderna men kommer i stort sätt i samma ordning som man hade gjort vid normala däck. Så jag ställer mig också frågan VARFÖR.

knutten10 skrev:
2560631 Jag är mer inne ducsters linje. Varför sätta en bättre tid med kvaldäck när dom förmodligen skulle komma ganska nära samma start ordning omdom körde på vanliga godkännda däck. Jag menar att om jag knutten kör rent hypotetiskt kör 2.02 på Anderstorp med vanliga race däck och sen 1.85 med kvaldäck, borde då inte "Pelle" göra samma sak. Kontentan är då bara att man pressar ner tiderna men kommer i stort sätt i samma ordning som man hade gjort vid normala däck. Så jag ställer mig också frågan VARFÖR.
1.85? Spännande tid. ;)
Självklart kommer man använda kvaldäck så länge det är tillåtet eftersom man vill köra så fort som möjligt hela tiden - ääven på kvalen. Kan dessutom ens deäckleverantör få fram ett överlägset kvaldäck är ju det toppen inför racet.

Ducster900 skrev:
2560584
Som jag ser det blir startordningen mer en spegling av något enstaka varv med kvaldäck baserat på massor av varv med racedäck och då kan startordningen bli lagd på diffusa grunder?

Jag förstår inte riktigt din poäng. Vad menar du med att "startordningen bli lagd på diffusa grunder". Startordningen blir lagd på grunden att den som har kört snabbast startar först. Jag förstår inte det diffusa i det. Kvaltiden är det snabbaste varv som en förare lyckas köra, det är så reglerna är gjorda. Du kanske vill ha en större anknytning mellan race och kval. Självklart är det skillnad på att köra ett varv snabbt och att köra 25 snabba varv, men som det är nu är det så reglerna är gjorda och jag har inget emot det.

Du säger att kvaltiden blir en smula lögnaktig. Det blir ju givetvis så med kvaldäck att varvtiderna i ett race aldrig kan bli desamma som i kvalet, men jag tycker inte det gör något. Alla vet om det och det är lika för alla förare, då ser inte jag hur det kan vara lögnaktigt. Sen kan man ju tycka att det kanske inte är lika för alla om någon fabrikant av däck lyckas komma med ett väldigt bra däck. I så fall ska man ju bara ha en däckleverantör och det tycker jag skulle bli lite tråkigt, det är bättre med konkurrens på däcksidan och då får man ta att något däck kan vara lite bättre någon gång.

Jag har svårt att se hur man skulle kunna förbjuda kvaldäck. Ska någon stå och kontrollera att det däcket som sitter på hojen går att köra 25 snabba varv med? Hur skulle det gå till? Så som kvalet går till idag ser jag inget sätt att lösa det på. I så fall får man ändra på reglerna för hur kvalet ska gå till. Istället för ett varv skulle man ju kunna köra fem varv. Jag ser det dock inte som något bättre. Jag tycker att det är väldigt spännande i slutet på kvalet och se om de som är ute på ett varv när klockan visar 00:00, lyckas sätta snabbaste tiden.

Min slutsats blir alltså att jag inte ser något fel med kvaldäck, eftersom det är lika för alla och alla tittare vet att det är skillnad på kvaltiden och racetiden.

Vad gör det om startordningen inte riktigt speglar hur snabbt förarna kör i rejset? Det gör väl bara det hela mer intressant. Den som lyckats sätta en kanontid i kvalet får sina minuter i rampljuset och det blir mer omkörningar.

Och dessutom - hur skulle man kunna förbjuda kvaldäck? Är alla däck som en förare inte kan hålla fullt tempo i minst 15 varv ett kvaldäck?

Kvaldäck ger förarna utrymme att ta i lite extra eftersom fästet under ett ynka varv är otroligt bra, rent miljömässigt så är dock kvaldäck en ekologisk katastrof pga sin korta livslängd och kommer miljömupparna på detta så är det kanske slutkört på kvaldäck.

Visst återvinner man däcken men sedan skall dom reinkaneras och då släpps det ut massor av hemska kemikalier och dessutom går det åt mängder av energi.

Om det är rättvist med kvaldäck kan ju diskuteras eftersom man kan jämföra detta med att det vore tillåtet med lustgas under kvalet men inte under racet.

Jag anser att hojen borde vara bestycked exakt likadant i kvalet som under racet, det blir mera rättvist för alla team.

Jag är för det kvalförfarande som vi ser idag då det ger en extra spänning i tävlingen, det blir som en liten extra tävling i sig.
Skulle gärna se att man körde Superpole i Moto GP som i SBK.
I vissa Amerikanska ( bil ) klasser får man några extra poäng för pole, och varför inte i Moto GP ?

Vad det i förlängningen handlar om är att ha rätt däck för rätt förhållande, varesig det är kval eller race.
Motorsport är en extrem materialsport,rätt material vid rätt tillfälle,därför anser jag att kvaldäck lika självklart vid kval som regndäck vid regn etc etc.

knutten10 skrev:
2560631 Kontentan är då bara att man pressar ner tiderna men kommer i stort sätt i samma ordning som man hade gjort vid normala däck. Så jag ställer mig också frågan VARFÖR.

Det behöver inte alls bli samma ordning, inte ens i närheten. Ett kvaldäck ställer oftast högre krav på att chassit kan hantera greppet både fram och bak under acceleration... Alla lyckas inte med kval-setup, och en del lyckas bättre med denna än med race-setup...

Sen kan man ju ställa sig frågan om det är roligt eller ej när startlistan inte ser ut som resultatlistan, men vem tycker det är roligt när de åker på led i 30 varv??

/Joakim

GSXR1100R skrev:
2560774 Finns det regnkvaldäck?

Njet.

Don Quixote skrev:
2560713
Och dessutom - hur skulle man kunna förbjuda kvaldäck? Är alla däck som en förare inte kan hålla fullt tempo i minst 15 varv ett kvaldäck?

Man kan ju förbjuda däck med den konstruktion som många kvaldäck idag har. Men det skulle innebära att tillverkarna fick typgodkänna alla sina däck och redovisa bla. det kemiska uppbyggnaden, vilket jag har svårt att tro att de vill eftersom de konstant vidareutvecklar dem. Det skulle vara omständigt och förmodligen finns det andra faktorer som spelar in. Men oavsett så kan man aldrig förbjuda däck som inte håller ett helt race.

/Joakim

att förbjuda kvaldäck blir nog svårt som påpekats ovan.

en idé skulle vara om man gjorde om kvalet och hade 30 minuter WUP där man kan testa däck och inställningar följt av 30 minuter kval då man inte får byta däck. Dessa däck måste sedan användas under racet (med undantag för stora väderförändringar).

knutten10 skrev:
2560631 Jag är mer inne ducsters linje. Varför sätta en bättre tid med kvaldäck när dom förmodligen skulle komma ganska nära samma start ordning omdom körde på vanliga godkännda däck. Jag menar att om jag knutten kör rent hypotetiskt kör 2.02 på Anderstorp med vanliga race däck och sen 1.85 med kvaldäck, borde då inte "Pelle" göra samma sak. Kontentan är då bara att man pressar ner tiderna men kommer i stort sätt i samma ordning som man hade gjort vid normala däck. Så jag ställer mig också frågan VARFÖR.
Rossi på en R6a kör ifrån hayden på en CBR600rr, så varför hålla på med motogp cyklar? resultat blir ju det samma.. Så jag ställer mig också frågan VARFÖR?

för att det handlar om att pressa ut maximal prestanda

kajlyl skrev:
2561020 Rossi på en R6a kör ifrån hayden på en CBR600rr, så varför hålla på med motogp cyklar? resultat blir ju det samma.. Så jag ställer mig också frågan VARFÖR?

för att det handlar om att pressa ut maximal prestanda

Exakt! 10 poäng till dig, eller 25 poäng menar jag ju. :D
Det var det bästa jag har hört på länge :tummenupp

Skulle någon vilja verklara lite mer i detalj vad som skiljer kvaldäck från vanliga/andra däck man kör på i kval/träning? Och hur skiljer sig kvaldäck från de däcken man kör med i det riktiga rejset?

För på tackhanden.

/Von Virrat

Zee skrev:
2561164 Skulle någon vilja verklara lite mer i detalj vad som skiljer kvaldäck från vanliga/andra däck man kör på i kval/träning? Och hur skiljer sig kvaldäck från de däcken man kör med i det riktiga rejset?

För på tackhanden.

/Von Virrat

Kommentatorerna på Eurosport brukar tala om att dagens kvaldäck är så extrema att en kemisk process aktiveras vid en viss temperatur som gör att gummit blir extremt klibbigt under drygt ett varv, sedan är det kört. Och då är det riktigt kört. M.a.o inte bara ett extra mjukt däck.

nazurro skrev:
2561225 Kommentatorerna på Eurosport brukar tala om att dagens kvaldäck är så extrema att en kemisk process aktiveras vid en viss temperatur som gör att gummit blir extremt klibbigt under drygt ett varv, sedan är det kört. Och då är det riktigt kört. M.a.o inte bara ett extra mjukt däck.
Kvaldäcken är tydligen också känsliga för tryckförändringar varför de skickas i speciella behåller om de flygs till en tävling.

En fördel med kvaldäck är att den som är snabbast utan kvaldäck inte alltid hamnar längst fram utan får jobba sig upp i racet.
Rossi tex är ju väldigt duktig på att hitta en bra race-setup och utan kvaldäck tror jag att han skulle vara med i första ledet för jämnan.
Nu blandar han bra och dåliga kval men så fort det blir race hänger han alltid med.

Miljömässigt och ekonomiskt är kvaldäcken skräp.

Tror inte man skickar några däck alls med flyg. Har hört att man skickar med båt om det är till race långt iväg.

Många intressanta svar.

Låt mig förtydliga mina funderingar lite:

Jag förstår helt enkelt inte poängen med kvaldäcken.

Eftersom kvaldäcken är så överlägsna bör rimligen setupen på fjädring och dämpare vara annorlunda om man har kval-däck eller race-däck.
Kvalet kan mycket väl avslöja den som är bäst under ett enstaka varv, med en extrem cykel eftersom utrustningen kanske inte är riktigt racemässig.
Detta enstaka varv behöver inte ha så mycket med verkligt racetempo att göra, förvisso är det samma för alla förare men det kan ju innebära att den som är duktig på att köra med kvaldäck inte hänger med i racet sedan.

I racet så spelar det kanske mindre roll eftersom det faktiskt är många varv och det är fullt möjligt att köra om, värre vore det om det vore Formel 1...

Jag tror att tanken på poäng för pole position bara skulle driva detta vidare, utan egentlig koppling till verkligheten som sedan dyker upp i racet.

OK, inget som kräver några stora utredningar men jag jämför med Formel 1 där man faktiskt kvalar lite ärligare, med bilen i samma skick som den skall köras med i racet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT