Varför kommer bromshandtaget in mot gasrullen vid hårdkörning?

Slangarna kanske flexar lite då de blir varma.
Det kan ju skilja på slangar trots att de är stålomspunna. Egentligen är det nog inte stålstrumpan som hindrar dem att flexa, den är nog mest nötningsskydd.
Kolla med nån som har ungefär samma grejer som du har som har andra slangar om det kanske kan vara problemet.
Fading pga att vätskan kokar kan ge totalt bromsbortfall pga av gasbubblor men det har jag svårt att tro att man får utan att man märker att slangar osv är väldigt varma.
Fading pga att beläggen blir så varma på ytan så att de greppar sämre mot skivan borde inte ge svampig känsla i handtaget utan då krävs det bara mer kraft bromsgreppet.

Såg tidningen PS "Das Sport-Motorrad Magazin" i somras och köpte ett nummer. En bilaga var PS Tuningspecial.
med Schwerpunktthema: Bremsen.
Man testade först 18 olika bromsbelägg på en BMW S1000RR.
Betygen sattes med 20 max i tre grenar: Bromsdosering, Bromsverkan, Tryckpunkt
De två bästa beläggen var
www.alpharacing.com typ AB-1033-C20 19+20+17=56 Preis je Sattel 145 Euro PS-TIPP
www.braking.de typ P1R947 19+19+17=55 Preis je Sattel 159 Euro
På delad 3e plats med 50 poäng kom
www.motorradbremse.de typ CL BRAKES SBK5 17+18+15=50 Preis Je Sattel 55 Euro
PS-PREISTIPP
www.ab-m.de FERODO RACE PADS 17+18+15=50 Preis je Sattel 78 Euro
www.motorradbremse.de CL BRAKES C60 17+17+16=50 Preis je Sattel 97 Euro
sedan på 4e och delad 5e plats
www.lucas-bikersworld.com TRW-LUCAS MCB 829 CRQ 17+16+16=49 P j S 74 €
www.lucas-bikersworld.com TRW-LUCAS MCB 829 SCR 18+18+12=48 P j S 170 €
BMWs originalbelägg från BREMBO 07BB3396 17+17+14=48 P j S 75 €

sedan kom 10 andra belägg med lägre poäng....

lägst poäng delad 17e plats :näsblod
BREMBO typ 07BB33SC 16+16+8=40 70Euro
TRW-LUCAS typ MCB 829 SV 14+14+12=40 54Euro

De testade också att byta bromsskivor på S1000RR
BMW original 4,5mm tjocka 17+17+14=48 per skiva 272 Euro
www.alphatechnik.de typ KBA 61266 5,5mm 19+20+18=57 per skiva 312 Euro
www.braking.de typ WAVE WK 109 5,0 mm 19+19+17=55 per skiva 268 Euro
www.rennsservice-grimm.de typ RACING FLAME 5,5mm 17+18+19=54 per skiva 295 Euro

:)

Last edited:
Såg tidningen PS "Das Sport-Motorrad Magazin" i somras och köpte ett nummer. En bilaga var PS Tuningspecial.
med Schwerpunktthema: Bremsen.....
Intressant, men lite underligt att tyska grejor kommer på första placeringarna och Brembo sist. Jag vet vilken slutsats jag drar :rolleyes:

De var riktigt bra! nöjd som fan :) ... och satans bet fick jag. ....
Vilken Brembo-pump har du? Vet du kolvdiametern?

Jag och många som jag har kört med har haft samma problem, vi kom fram till att det var vätska som jävlades.
Vi tog tag i det och börja helt enkelt att testa ny vätska till varje bandag vi va iväg på, 4 hojar och 4 olika vätskor.
Det blev mycket vätska och en jävla massa byten, vi prova DOT4,0 4,5 5,0 5,1, trix och fix och fan och hans mormor!!
Dock var det bara en som funka för alla en hel dag utan att lufta fram "ny" vätska, skäms lite att säga det men... Ford Original DOT4,0....:3freak
Den använder jag fortfarande och den är oslagbar i funktion och framför allt i pris, förra året köpte jag en 0,5l för 48:- har jag för mig att det va...

Så det enda jag har att säga egentligen är att felet är vätska och prova dig fram till vad som fungerar, dyrast behöver inte alltid vara bäst...

Ford Original DOT4,0....:3freak
Den använder jag fortfarande och den är oslagbar i funktion och framför allt i pris, förra året köpte jag en 0,5l för 48:- har jag för mig att det va...
Det var ju en lagom dyr lösning :) Värt ett försök. Tack för tipset! :tummenupp

Det var ju en lagom dyr lösning :) Värt ett försök. Tack för tipset! :tummenupp
SÅg för många år sedan ett test på bromsvätskor, bl a provade man kokpunkten. (då det bildas gasbubblor i vätskan, bubblor som är kompressibla)
Minns inte så mkt annat än att det var mycket stor spridning på värdena, även på kokpunkten. Alla platsade dock inom sin klassificering, om än med stora skillnader i marginal..
Ingen enorm korrelation heller betr pris -kvalitet..
Ref självklart till Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsvätska
Kolla gärna skillnaden i kokpunkt med och utan (oavsiktlig) vatteninblandning...

En del här också:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/t20986.html (temp värden dock i F...:mad:)

Bromsvätska med högre kokpunkt kan hjälpa mot symtomen även om felet är ett annat.
Låna en ordentlig termometer och kolla om något går onormalt varmt.

Förmodligen är det bromsvätskan som når en högtemp, köp riktig bromsvätska istället värt slanten om man kör hårt & bana. Själv kör jag på biltemas men kör inte bana heller.
Hade liknande problem när jag kört bana med bilen eller hård körning blev lite varmt i motorrummet så bromsvätskan & kopplingsvätskan kom upp i förhög temp så blev kopplingen helt slapp och bromspedalen.
Normalt brukar dem väl ligga på 270-300°C kokpunkt men du har ju PFC bromsvätska RH665 som har 330 °C

edit: Castrol har 280 °C

http://www.japtuning.se/catalog/product_info.php/cPath/27_192/products_id/1487

329,5 så 50 °C + är ju endel.

Lycka till

Last edited:
Jag hoppar på den här tråden, eftersom jag har liknande problem. Skaffade en K5 1000 i våras, då med nya belägg, men jag vet inte vilket märke. Jag hade vibrationer i frambromsen hela sommaren, och har mätt upp en skevhet på 0,2 mm i högra bromsskivan, vilket jag antar har orsakat det problemet.

Däremot har jag också haft problem med luft i systemet, som jag under säsongen antog berodde på nämnda vibrationer. När jag luftat så har bubblorna alltid varit vid pumpen, aldrig vid oken. Nu när den stått inomhus i fyra månader märkte jag att bromshandtaget går att dra in helt, nästan utan kraft. Inför de sista kördagarna på hösten så luftade jag vid pumpen, så det ändrats nu under avställningen.

Innan säsongen börjar hade jag tänkt byta skivor och belägg, men nu är jag fundersam om jag eventuellt också har något annat skumt med frambromsen.

Vad kan jag göra annat än att byta skivor, belägg och putsa oken? Vad kan jag kolla på pumpen?

Plocka isär oken och smörj upp med bromsfett.
Byt till stålomspunna ledningar eller nya standard då de kan blivit dåliga.

Bromspumpen kan du renovera och smörja upp med.

I med Motul 600

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...