Varför kommer bromshandtaget in mot gasrullen vid hårdkörning?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Körde Fivers kvällskörning på Anderstorp igår och ett problem jag brottats med länge var tillbaks igen. Rakan är lång där och man gör ju upprepade bromsningar från 280+ ärliga. Efter ett par varv kommer bromshandtaget in mot gasrullen. Vad beror det på??
Inga gissningar tack

Jag har ISR pump
HEL stålomspunna
Nybytt Castrol Dot4 vätska
SBS Dual Carbon Belägg

Jag upplever det som att det blev bättre med värstingbeläggen men ISR-pumpen gav inte bättre bromsverkan :(
Nästa steg byter jag till K9-monoblock-ok. De passar rakt av.

Gissa är dumt, mäta är att veta, du får sätta en tempmätare på ett av oken, gärna en logger så att du kan kolla efteråt.
Alfano Pro som används i gokart eller liknande.

Men beteendet med handtaget, kommer det närmare rullen innan du greppar det eller tar bromsarna längre in mot rullen ju flera varv du kör? (förmodligen det senare)

Ja det senare förstås. Man kan klämma det närmare mot gasrullen. Ett elände om man har Knox Handroid handskar och bromsar med två fingrar :(

Vad talar oktemperaturen om för mig?

Last edited:
Låter helt klart som att du får fading.
Bromsvätskan kokar och tappar tryck.
Bromsar du mesigt?

Större skivor kan hjälpa eller att flytta ut dom så de kyls bättre.

Eftersom du har ISR-pump så kan du ju ringa Acke och fråga, han hjälper dig säkert. Om det inte är pumpen så vet han kanske vad det är ändå. :)

Vet av flera som haft samma problem med suki K5-K8 inkl jag själv. Jag har gjort den resan med nya skivor, ny pump nytt allt. Även kört SBS DC som du gjort. När jag bytte belägg till EBC Extreme Pro så var problemen som bortblåsta.

PS. Problemet är värmen. Du kan rengöra oken så de inte kärvar. Köper du nått annat märke av belägg så se till att du får ett par med en sån plåt mellan kolv och belägg som har stansade hål. Den är där för att minska anliggningsytan och därmed minska värmeöverföringen från belägg till ok.

Last edited:
Prova att köra utan framskärm nästa gång.

Jag har svårt att se hur det sänker bromstempen. Tänker man ändå testa MÅSTE man vara säker på att bromsslangarna inte ligger emot hjulet. 2006 försvann en GSXR över vallen i slutet av rakan på Sviestad (innan nya sektionen kom till) för att bromsslangarna låg emot däcket. Föraren hoppade lyckligtvis av innan luftfärden, men hojen blev väldigt söndrig.

Själv har man bytt till Brembo pump, CBR1000rr -10 monoblock och belägg, stålomsbundna slangar, och gaffler skivor, endless racevätska, inte hunnit testa det i år men nästa onsdag så :)

GSXR bromsar på K8 å neråt är inget att hurra för de nyare har jag ingen aning hur förbättrade de är.
Men antar att det inte blivit sämre av min modifiering.

Ja det senare förstås. Man kan klämma det närmare mot gasrullen. Ett elände om man har Knox Handroid handskar och bromsar med två fingrar :(

Vad talar oktemperaturen om för mig?

Beteendet är värmerelaterat, ju varmare bromsvätskan blir ju mer måste du trycka/pumpa för att bra tryck i systemet. Antingen så fisbromsar du istf att bromsa hårt och kort tid eller så ligger beläggen emot en aning.
Rengör oken och glidytorna för beläggen, kolla så att kolvarna löper lätt.
Lär dig bromsa på korrekt sätt. :brynad
Fixa bromskylning om inget annat hjälper, andra belägg kan vara en lösning också.

:hej

Prova att köra utan framskärm nästa gång
+
Bromsvätskan kokar och tappar tryck.
Bromsar du mesigt?
Samma problem med Dot5.1
Jag brukar lägga i sexan där de andra gatåkarna börjar bromsa. Rundade även att antal racehojar på Anderstorp igår. Vet inte vad du kallar mesigt men jag tycker inte att jag bromsar mesigt :smasha
Ser inte att skärmen skymmer oket mer än vad gaffelbenet gör.
Mtp Gulleplutts och Mattias inlägg så kommer jag bortse helt från dina gissningar

När jag bytte belägg till EBC Extreme Pro så var problemen som bortblåsta.
Sweet! Gott med en som VET och inte gissar som så många andra här :tummenupp
Sitter inte såna plåtar bakom alla fyra belägg så såna ska jag skaffa. Surt att jag sitter på dessa nya DC belägg och även två par Endless

Sitter inte såna plåtar bakom alla fyra belägg så såna ska jag skaffa. Surt att jag sitter på dessa nya DC belägg och även två par Endless

OBS, det funkade för honom på hans hoj :hej

Förutom det som har nämnts ovan, så finns det en till källa till ökat initialspel: Bromsskivan slutar vara plan när den blir varm, och "slår" in kolvarna djupare i oken. Resultatet blir mer initialglapp. En orsak till icke-plan skiva kan vara att den har fått stryk, eller att nitarna mellan bromsring och medbringare kärvar när det går varmt. Just problemet med kärvande nitar är klassiskt på den Aprilian jag har, och blev mot slutet så illa att skivorna slog sig permanent.

Även med mina nya skivor så märker jag av det på ett sätt, när jag har bromsat skivorna varma och stannar hojen och skivorna får kallna, så tar bromsgreppet ända in till gasrullen första 1-2 pumptagen. Troligen beror det på att skivan ändrar form när den åter kallnar.

Samma problem med Dot5.1
Jag brukar lägga i sexan där de andra gatåkarna börjar bromsa. Rundade även att antal racehojar på Anderstorp igår. Vet inte vad du kallar mesigt men jag tycker inte att jag bromsar mesigt :smasha
Ser inte att skärmen skymmer oket mer än vad gaffelbenet gör.
Mtp Gulleplutts och Mattias inlägg så kommer jag bortse helt från dina gissningar

Jag är tvungn att fråga för att veta vad jag ska utgå ifrån.
Var inte menat att trampat dig på fötterna.
Inom bana med bil så är det inte alltför sällan folk har problem med att
bromsarna blir svampiga oavsett belägg.
När de visar sig att de bromsar halvvägs och börjar trampa hål i golvet istället så försvinner problemet.

Bara för att framskärmen inte ser ut att täcka mycket så behöver inte fallet vara så, luft och
aerodynamik är en vetenskap.
Det var bara ett tips på att se om du kunde få mer kyla i bromsarna.

Oavsett, hoppas problemet löser sig nu när du fått svar från en som vet

Hittade en svinbra sida om bromsar och lägger länken här, mest för min egen skull. Fluid Fade verkar vara det jag har mtp symtomen. Det var väl iof fastställt redan...
Tips på bästa bromsvätskan? Kanske ska testa lite andra 5.1 sorter till 2013

http://www.h-e-lusa.com/BRAKE INFO-2.htm

Själv har man bytt till Brembo pump, CBR1000rr -10 monoblock och belägg, stålomsbundna slangar, och gaffler skivor, endless racevätska, inte hunnit testa det i år men nästa onsdag så :)
Hur gick Hondabromsarna+moms?

Last edited:
Hittade en svinbra sida om bromsar och lägger länken här, mest för min egen skull. Fluid Fade verkar vara det jag har mtp symtomen. Det var väl iof fastställt redan...
Tips på bästa bromsvätskan? Kanske ska testa lite andra 5.1 sorter till 2013

http://www.h-e-lusa.com/BRAKE INFO-2.htm

Hur gick Hondabromsarna+moms?

De var riktigt bra! nöjd som fan :) kör på 1.15 tider på gälleråsen med dessa utan problem. Kände aldrig nå konstigheter och satans bet fick jag. Säsong 2013 ska jag testa CL XBK5 belägg, hondas original belägg funkade bra men vill testa nåt nytt för roligt skull.

En sak som var problem för mig var att framhjulet rullade "trögt" när hojen var på depåstöden och däckvärmarna skulle på efter en körning. Rengjorde, motionerade och testade vid flera träningar utan resultat. Så då testade jag att ta bort den plåt-delen som sitter och spänner ner varje belägg och som pinnbulten går också igenom. Då vart både bromsarna vassare och framhjulet rullade friare.

Det kanske är den delen på dina ok som är boven i dramat, de ska ju göra så att beläggen hålls på plats, men är de för hårda och beläggen ligger för mycket emot skivorna åker du runt och skapar värme som gör att skivor och ok aldrig kyls ner.

Jag har varit med om att en bromsslang gått sönder på insidan, för mig blev problemet att en gummibit skapade ett problem liknande en backventil, vet inte om en dålig slang kan framkalla ditt problem. Prova att byt slangar.
Man skulle inte gissa man om ingen har löst det till en rimlig kostnad så får man lov att gissa.:hej

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti