Varför kan man inte få ha hojen ifred?

Sitta och gnälla på hojtjuvar som Irlänska byfyllon på bänken, bo i bättre områden så minskar oddsen med 50% och/eller skaffa en vettig parkering av hojen, inomhus eller en kreativ innergårdslösning.

En hoj på gatan är lika utsatt som en tom parkerad avcabbad kärra i natten, folk vill spy i den och torrgasa.

Sitta och gnälla på hojtjuvar som Irlänska byfyllon på bänken, bo i bättre områden så minskar oddsen med 50% och/eller skaffa en vettig parkering av hojen, inomhus eller en kreativ innergårdslösning.

En hoj på gatan är lika utsatt som en tom parkerad avcabbad kärra i natten, folk vill spy i den och torrgasa.

Jag bor i villadelen av Enskede, nästan enbart barnfamiljer, hojen stod i ett låst rum inne i fastigheten....

Jag ska väll kunna ställa hojen nedanför min lägenhet med nyckeln i tändningslåset och dem ska ge fan i den ändå?.

Är de stölder på natten ni är erfarna av?

Jag bor ute på landet kan man säga och min hoj kommer stå i ett sorts skjul utan lås med skivbromslås och sån lampa som lyser när man går förbi,
tror ni de räcker?

sen ska jag nu börja på gymnasiet och är orolig folk ska peta på hojen och ens försöka sno den, på högstadiet stod mopeden hur säkert som helst bara man kände rätt folk men är lite orolig över gymnasiet?

det är i en byggnad 1 km ifrån den stora skolan jag ska vara på

tror ni man bör skaffa ett lås?
Jag ska väll kunna ställa hojen nedanför min lägenhet med nyckeln i tändningslåset och dem ska ge fan i den ändå?.

bara egna hoj ägare om ens de och normala människor hade låtit den vara i de fallet

edit:
skjulet är 10 meter ifrån mig och alldeles brevid de bor en kärring som väcks över minsta pip,
samt att de är rätt klöddigt att få in och ut hojar / mopeder därifrån

Last edited:
:tummenupphttp://cgi.ebay.com/WIRELESS-GSM-HOME-SECURITY-SYSTEM-ALARM-AUTO-DIALER-/290430089034?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item439efb774a

Jag kan rekommendera den här. Funkar klockrent med rörelsedetektorer och allt. Skitbra för du måste inte plugga i sirenen, så då kan du tassa ner till garaget med ett baseballträ i aluminium. Inte en i trä, det gör inte så mycket skada som man kan tro. Dessutom är ju aluminium mycket lättare så du kan ladda om snabbt. Du kan dessutom programmera den att ringa upp 5 nummer så du kan snabbt få dit lite backup om du har några polare som ställer upp. Eller ännu hellre, om ni är fler med samma problem, gå ihop och köp varsitt och se till att alltid vara i beredskap!

EDIT: Det finns en annan modell som kostar några $ mer som kan dessutom ta kort på apan som löser ut rörelsedeckaren. :D Och det fina med trådlöst är ju att de kan inte klippa någon kabel...

Last edited:
Jag bor i villadelen av Enskede, nästan enbart barnfamiljer, hojen stod i ett låst rum inne i fastigheten....

Ja och min kusins hoj försvann i carporten i Djursholm, men det förändrar inte faktum att du hade bättre odds i Enskede än Skarpnäck. Fast du kanske kallar Dalen Enskede?

Ja, för man parkerar ju aldrig någon annanstans än hemma.:rolleyes:

Ja och min kusins hoj försvann i carporten i Djursholm, men det förändrar inte faktum att du hade bättre odds i Enskede än Skarpnäck. Fast du kanske kallar Dalen Enskede?

Du verkar vara en skarptänkt figur. :hihi

Oddsen är bäst om man inte har någon hoj. Man skall väl inte behöva oroa sig dygnet runt och behöva köpa ett hus för 4 mille för att sänka chanserna med 50%. inser du hur löjligt resonemang du för?

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Som jag ser det så spelar det ingen roll var f-n din hoj är om du råkar ut för de som pysslar med sånt här .. Har gossarna jag jagade förra året en beställning på din hoj så kommer dem att få den förr eller senare.. Dessa herrar är inga fjunisar som sågar lås på en random hoj på gatan utan det är målmedvetna vältränade proffs som fixar din hoj till beställaren oavsett var eller hur du parkerar... :huvet

Är det nån som har erfarenhet av sådana här Xena-alarmlås?

Säkerhetsklass känner jag inte till.

Om inte annat så borde de ju i alla fall minska risken för att jag sabbar en till framskärm ...

Bifogat

• XX14_1.jpg
    XX14_1.jpg
    12.1 KB · Visningar: 346

Om inte annat så borde de ju i alla fall minska risken för att jag sabbar en till framskärm ...

Köp senilsnodd till ditt befintliga lås annars och häng runt handtaget. Angående det där låset var det inte godkänt när jag kollade på dessa (2008). Möjligt att det ändrat sig sedan dess dock.

Men ärligt talat, hör man inte när larmet går själv kan man ju lika gärna skippa det, tjuvarna skiter nog i det. Och folk i omgivningen kommer bara ignorera det. När jag hör ett inbrottslarm i närheten är inte min första tanke att larma eller gå ut och undersöka saken. Snarare "hoppas skiten tystnar snart..."

Men finns det ingen som har någon erfarenhet av olika mc-larm? Det skall vara av inbyggnadstyp dvs inte skivlåslarm. Och gå igång av pill i låset. Kan det utsöndra tårgas är det ett plus.

Ställ ut hojen lite snyggt på något avskilt ställe på stan och åk därifrån. Kom sedan snabbt tillbaka med bil och parkera en bit bort, redo med kamera, vapen och lite kaffe ;) Sen vänta in några äckel.

Då kanske dom fattar vad som gäller.

Att oddsen minskar innebär att sannolikheten ökar. :7peta

hmm jag har alltid parkerat i olåst garage med olåst hoj på annan adress på landet ;), men här hemma skulle jag inte lita på grannen.

Tragiskt att folk inte kan ge fan i saker, snorisar är ju nyfikna o ska pilla så har det nästan alltid varit men fan... en vuxen människa ska fatta bättre.
Gps tracker o larm med elektronisk aktivering av frambroms vore modellen vid ett lagom nedlägg i nån kurva:tummenupp

Gps tracker o larm med elektronisk aktivering av frambroms vore modellen vid ett lagom nedlägg i nån kurva:tummenupp

... varpå det dessutom sprutar färg ala "pengafärgampull" rakt i fejset på föraren!

Det borde väl dessutom kunna gå att montera fjärrstyrda sprängbultar kring styrhuvudet ?

Last edited:

Jag har använt Xenalås. Oerhört bra, räddat min hoj flera gånger från att bli stulen. Man hör den riktigt bra. Den piper så fort någon rör på hojen, finns olika inställningar för hur känslig den är "genom hur man monterar den på skivan". Den är inte godkänd, men folk springer så fort dem hör ljudet.

Nån som har några erfarenheter av Spyballs larm? Lite dyra tycker jag men dom har iaf en extern larmingång vilket jag vill ha.

Tänkte sätta en mikrobrytare under tändningslåset så att så fort man petar på tändningslåset bryter man denna och larmet går.

Lutningssensorn vill jag inte ställa så känsligt med tanke på att stället jag har hojen är ganska trångt och folk kan råka stöta emot den av misstag.

DEFAs larm verkar bara bökigt med transponder och antenninstallation. Dock är det märkligt nog 1000spänn billigare än Spyballs dito.

Fan, jag som tänkte köpa larm för ett par hundringar och nu sitter jag och överväger ett för 2400 i alla fall :huvet

Finns ju lite olika. Tänkte köpa en lite billigare variant till min R6'a ivf.

Här är några av olika varianter,
Billigast:
http://cgi.ebay.co.uk/CYCLONE-MOTOR...em&pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2ea845fce9

Billig:
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=m570&_nkw=Spy+5000m

Dyrare:
http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=Cy...one&_osacat=0&bkBtn=&_trksid=p3286.m270.l1313

Rörelse aktiverat (+ normala):
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-...2133877QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Tänkte på den första, funkar den bra eller hur är det?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8