Varför K5, K6 osv?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har haft en Kawasaki ZXR750 H1 (-89) och en Kawasaki ZX-7R P1 (-97) och nu har jag en Honda CBR600F PC35 (-99).

Klarnar det?


. :tungan
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Från och med 2001 har Suzuki använt systemet K + siffra för att ange årsmodell.

Min Bandit 1200 som är en -04 har beteckningen K4 i handlingarna.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Tänk på om man skriver att man köpt en Suzuki K6 kan det lika väl vara en DRZ450, M1800R eller en GSX1000R. Alla deras hojar har alltså beteckningen K och siffra för året från 2001

/Liwa1
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Fred00 skrev:
Jo, men det är ju det allt handlar om. Många verkar tro att K5 står för 2005. Om någon säger att han ska ha en K5:a vad är det då som säger att det skulle vara en Suzuki. Finns ganska många hojar av årsmodell 2005...

Men nu handlade det ju om Suzuki, vilket gör det onödigt att blanda in Hondas hojar. Honda och Suzuki döper ju inte sina hojar till samma sak.

Jag tror på uppdateringsvarianten annars. En K2 bör ju vara ungefär som att få Windows XP med SP2, alltså andra förbättringen av originalprodukten.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Gren skrev:
Men nu handlade det ju om Suzuki, vilket gör det onödigt att blanda in Hondas hojar. Honda och Suzuki döper ju inte sina hojar till samma sak.
Jo, men jag undrade varför exempelvis K5 skulle gälla bara för Suzukis hojar om det nu stod för 2005. Varför skulle det inte lika gärna kunna gälla för en Honda? Nu visade det ju sig att K5 (osv) var Suzukis egna beteckning på hojarna. Hade det inte varit det så hade jag inte sett någon anledning till att K5 som beteckning för 2005 skulle vara exklusivt för Suzuki.
 

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
Fred00 skrev:
Jo, men jag undrade varför exempelvis K5 skulle gälla bara för Suzukis hojar om det nu stod för 2005. Varför skulle det inte lika gärna kunna gälla för en Honda? Nu visade det ju sig att K5 (osv) var Suzukis egna beteckning på hojarna. Hade det inte varit det så hade jag inte sett någon anledning till att K5 som beteckning för 2005 skulle vara exklusivt för Suzuki.

Är du så avundsjuk på oss? :rofl
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Dr.Bike skrev:
Enligt de böcker jag har tillhanda, ("Original Honda CB750" av John Wyatt, och "Honda CB750 The Complete Story" skriven av Mark Haycock) så är K i modellbeteckningar från japan ingen nyhet.
De som använde det först var emellertid Honda, i sina CB750 modellers utvecklingshistoria, där de olika varianterna hette K1, K2, K3... osv
Där oxå den första varianten numera felaktigt kallas K0.

För K står för "kaiyro" vilket betyder förändring på japanska. Alltså kunde inte första modellen heta K0 utan hette rätt och slätt CB750.

k1 står för "kairyo 1 go" [kajyrå ett gå], vilket betyder på engelska 'improvment no 1' och på svenska betyder väl det förbättring nummer 1,
Sen följer ju då logiskt K2, K3 osv som tidigare nämndes om ex.vis CB750.

Så visst, Suzuki GSX1000r Kayro 5 go!
Den förklaringen köper jag rakt av.
Tack.
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Dr.Bike skrev:
Enligt de böcker jag har tillhanda, ("Original Honda CB750" av John Wyatt, och "Honda CB750 The Complete Story" skriven av Mark Haycock) så är K i modellbeteckningar från japan ingen nyhet.
De som använde det först var emellertid Honda, i sina CB750 modellers utvecklingshistoria, där de olika varianterna hette K1, K2, K3... osv
Där oxå den första varianten numera felaktigt kallas K0.

För K står för "kaiyro" vilket betyder förändring på japanska. Alltså kunde inte första modellen heta K0 utan hette rätt och slätt CB750.

k1 står för "kairyo 1 go" [kajyrå ett gå], vilket betyder på engelska 'improvment no 1' och på svenska betyder väl det förbättring nummer 1,
Sen följer ju då logiskt K2, K3 osv som tidigare nämndes om ex.vis CB750.

Så visst, Suzuki GSX1000r Kayro 5 go!


Det låter bra iaf :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Gren skrev:
Men nu handlade det ju om Suzuki, vilket gör det onödigt att blanda in Hondas hojar. Honda och Suzuki döper ju inte sina hojar till samma sak.

Jag tror på uppdateringsvarianten annars. En K2 bör ju vara ungefär som att få Windows XP med SP2, alltså andra förbättringen av originalprodukten.

Och alltså det jag sa.

K = Kayro = förbättring.

Är det svårt att haja/acceptera ordets betydelse bara för att honda var först??
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Dr.Bike skrev:
Och alltså det jag sa.

K = Kayro = förbättring.

Är det svårt att haja/acceptera ordets betydelse bara för att honda var först??

Jag skrev ju bara att jag trodde på din version. Vad är det som stör dig? Jag har inte skrivit att det är en omöjlighet för Honda att använda Kx.

Däremot så var tråden om varför Suzuki lägger till Kx i modellnamnet, varpå någon skriver att Kx betyder vilket år den kommer ifrån och sen kommer nästa och säger att det kan det ju inte alls vara eftersom Honda också släpper årsmodeller samma år, men inte döper dem till Kx. Då svarade jag att det handlade om Suzuki och inte Honda. Om det hade varit årsmodell så hade det varit Suzukis sätt att förmedla det och inte Hondas.
 

sandstream

Guest
Dr.Bike skrev:
Och alltså det jag sa.
K = Kayro = förbättring.
Är det svårt att haja/acceptera ordets betydelse bara för att honda var först??
Men frågan är om K:et i tex K5 för Suzukis del verkligen står för Kayro eftersom alla deras 06:eek:r heter K6.
De skulle isf innebära att alla Suzuki modeller som säljs nu började säljas samma år och att det nu är den sjätte förbättringen.

Jag tror bara det är ett internt löpnummer hos Suzuki för att kunna hålla reda på årsmodellerna.
De hade ju andra löpnummer tidigare innan de började med K.

GSX-R750 borde ju annars heta något i still med K20 :hihi
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
sandstream skrev:
Men frågan är om K:et i tex K5 för Suzukis del verkligen står för Kayro eftersom alla deras 06:eek:r heter K6.
De skulle isf innebära att alla Suzuki modeller som säljs nu började säljas samma år och att det nu är den sjätte förbättringen.

Jag tror bara det är ett internt löpnummer hos Suzuki för att kunna hålla reda på årsmodellerna.
De hade ju andra löpnummer tidigare innan de började med K.

GSX-R750 borde ju annars heta något i still med K20 :hihi
Ja, K:et står nog inte för Kayro i det här fallet. Det är nog bara Suzukis beteckning för årsmodell.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Men då, någon som läst mitt inlägg...


Alla Suzukis hojar kommer vid leverans med K nu mera.

LT-Z450 K6
GSX1000R K6
Maruder K6
osv

När man säger att man köpt en Suzuki K6 kan man alltså ha köp en ur deras hela sortiment. Det är inte just så att en K6 är en GSX1000R
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Liwa1 skrev:
Men då, någon som läst mitt inlägg...


Alla Suzukis hojar kommer vid leverans med K nu mera.

LT-Z450 K6
GSX1000R K6
Maruder K6
osv

När man säger att man köpt en Suzuki K6 kan man alltså ha köp en ur deras hela sortiment. Det är inte just så att en K6 är en GSX1000R

OK... jag tror på årsmodellteorin nu. :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top