Varför K5, K6 osv?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Varför kallas Suzukis modeller K3, K4, K5 och K6 beroende på årsmodell. Jag har för mig att äldre Suzukis hade internbeteckningar som K1, K2 osv, men det hade ingenting med årsmodell att göra utan beteckningen stegades upp när modellen uppdaterades.

Verkar underligt i alla fall. Varför inte bara kalla den -05, -06 osv, som alla andra hojar?
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
K förkortning av Kilo=1000. Nummret är årsmod. Så K5 blir 1000 -05.

Eller är jag ute och cyklar?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
SimmPsi skrev:
K förkortning av Kilo=1000. Nummret är årsmod. Så K5 blir 1000 -05.

Eller är jag ute och cyklar?
Du är nog ute och cyklar ....
Min 600 från 03 heter K3
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
SimmPsi skrev:
K förkortning av Kilo=1000. Nummret är årsmod. Så K5 blir 1000 -05.

Eller är jag ute och cyklar?
Så en K5 kan alltså lika gärna vara en CBR 1000RR -05? Nä, det måste finnas en bättre förklaring.

gixxxerracing skrev:
Du är nog ute och cyklar ....
Min 600 från 03 heter K3
Var står det att den heter K3?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Är väl så att K står för 2000 altså 2005 = K5 undrar dock också varför just gixxern har den förkortningen och ingen annan hoj..
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Det låter häftigt!
Yamaha har R1, R6, R7 och suzuki-förarna ville ha något som lät lika coolt så blev det K1,K2,K3,K4,K5,K6.....

Edit:
Y2K var benämningen på år 2000, så den borde heta K2-5, K2-6 :hihi
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Cervantes skrev:
Är väl så att K står för 2000 altså 2005 = K5 undrar dock också varför just gixxern har den förkortningen och ingen annan hoj..
Precis. Det är det jag undrar också. Jag tänkte att det borde finnas någon sorts förklaring till detta.
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Fred00 skrev:
Så en K5 kan alltså lika gärna vara en CBR 1000RR -05? Nä, det måste finnas en bättre förklaring.


Var står det att den heter K3?

CBR är väl Honda och inte Suzuki?
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Gren skrev:
CBR är väl Honda och inte Suzuki?
Jo, men det är ju det allt handlar om. Många verkar tro att K5 står för 2005. Om någon säger att han ska ha en K5:a vad är det då som säger att det skulle vara en Suzuki. Finns ganska många hojar av årsmodell 2005...

gixxxerracing skrev:
I serviceboken ...
Okej, så Suzuki kallar alla sina GSX-R av 2003 års modell för K3 (inte bara GSX-R 1000). Gäller det alla andra modeller också eller bara GSX-R?
 

sandstream

Guest
Suzuki har under en längre tid använt en bokstav och en siffra för att namnge olika årsmodeller, T1, T2, S1, S2, Y1, Y2 osv (obs: påhittade beteckningar).
Just nu heter 05:ans modeller K5, 06:ans K6 men de skulle lika gärna kunna heta A1, A2 osv.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
K=Tusen,enligt grekisk prefix, men är också den första bokstaven i den tämligen nya kampsportgrenen K1. K2 är ett berg & K hittar man även inom kanotsporten.

Men för att inte vara för ur-tråd så åter till mc. Vad betyder det? Jag har ingen aning. Men kan ju vara kul att veta:)
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
sandstream skrev:
Suzuki har under en längre tid använt en bokstav och en siffra för att namnge olika årsmodeller, T1, T2, S1, S2, Y1, Y2 osv (obs: påhittade beteckningar).
Just nu heter 05:ans modeller K5, 06:ans K6 men de skulle lika gärna kunna heta A1, A2 osv.
Okej, så det är inte bara GSX-R 1000, vilket alla verkar mena när de endast säger K5. Det kan alltså vara vilken Suzuki som helst av årsmodell 2005?
 

sandstream

Guest
Fred00 skrev:
Okej, så det är inte bara GSX-R 1000, vilket alla verkar mena när de endast säger K5. Det kan alltså vara vilken Suzuki som helst av årsmodell 2005?
Teoretiskt ja, men jag är inte helt hundra på om de andra modellerna har detta tillägg.
Men det finns folk som vet och som säkert kommer att svara snart.

Detta har varit uppe ett par gånger tidigare men den dumma sökfunktionen gör att man inte kan söka på K5 :(

sandstream skrev:
Teoretiskt ja, men jag är inte helt hundra på om de andra modellerna har detta tillägg.
Men det finns folk som vet och som säkert kommer att svara snart.

Detta har varit uppe ett par gånger tidigare men den dumma sökfunktionen gör att man inte kan söka på K5 :(

K5 har blivit synonymt med R1000 även om det egentligen är fel (om de andra ny också har K5 som tillägg).
 

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR -04
Ägde en 750 00:a tidigare. På pappret hette den: GSXR750U1Y. Om det kan vara till nån hjälp. Jag uppfattade det som att bokstäverna var en karossbeteckning. Ungefär som BMW:s E28, E46, E60 etc...
 

Dr.Bike

Guest
Enligt de böcker jag har tillhanda, ("Original Honda CB750" av John Wyatt, och "Honda CB750 The Complete Story" skriven av Mark Haycock) så är K i modellbeteckningar från japan ingen nyhet.
De som använde det först var emellertid Honda, i sina CB750 modellers utvecklingshistoria, där de olika varianterna hette K1, K2, K3... osv
Där oxå den första varianten numera felaktigt kallas K0.

För K står för "kaiyro" vilket betyder förändring på japanska. Alltså kunde inte första modellen heta K0 utan hette rätt och slätt CB750.

k1 står för "kairyo 1 go" [kajyrå ett gå], vilket betyder på engelska 'improvment no 1' och på svenska betyder väl det förbättring nummer 1,
Sen följer ju då logiskt K2, K3 osv som tidigare nämndes om ex.vis CB750.

Så visst, Suzuki GSX1000r Kayro 5 go!
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top