varför köra enduro istället för cross?

det är som med all annan idrott en träningsfråga åk där ett par gånger så går det nog bättre. dessutom har man ett svårt träningsspår så upplever man spåren på tävling som jätte fina. Släpade ut några kompisar (kassa motionärer) på mitt träningsspår och dom kom knappt runt och jag hörde något om trail bana hehe. Men jag har inga problem varken hemma eller i gröndal det är helt och hållet en träningsfråga. det är ju trots allt enduro och det ska vara skitigt svårt jobbigt osv det är ju trots allt en tuff sport
 
Poacher skrev:
Absolut att skaderisken är högre i Enduro.
Men det är populärt som motionssport mycket för att man ju inte måste visa upp sig på samma sätt som på crossbanan där man ju kan råka på elit och allt möjligt när man tuffar runt.
95% var klart en överdriven procen tycker jag.
Visst är det en smaksak men jag väljer crossbanan.

jag kör oftast i eskilstuna/gröndal och där är det ofta smockfullt på parkeringen. man blir besviken när man kommer dit för man tänker att det kommer att va lika smockfullt på crossbanan. så gott som varenda gång är crossbanan nästen helt öde och alla sprätter runt i skogen.
 
bmwjohan skrev:
jag kör oftast i eskilstuna/gröndal och där är det ofta smockfullt på parkeringen. man blir besviken när man kommer dit för man tänker att det kommer att va lika smockfullt på crossbanan. så gott som varenda gång är crossbanan nästen helt öde och alla sprätter runt i skogen.


Åk till Nya Uringe crossbana, där är det alltid fullt med folk på vintrarna.
Idag var finfint underlag, plogad bana och hårt i backen med lite stalp.
Perfekt att gasa om man kan :tungan
 
Hulken_1 skrev:
Åk till Nya Uringe crossbana, där är det alltid fullt med folk på vintrarna.
Idag var finfint underlag, plogad bana och hårt i backen med lite stalp.
Perfekt att gasa om man kan :tungan

såg att du är från södertälje. ligger uringe i södertälje? jag har varit och kört i södertälje för någon helg sedan. den banan jag körde på låg brevid en gokartbana. man åkte först förbi gokartbanan och sen kom man till crossbanan. den var toklerigt och det var sjukt kul. är detta uringe?

Edit: var inne på hemsidan till södertäljecrossbanan jag körde på och den hette tydligen tuvängen så det var en annan bana
 
Last edited:
bmwjohan skrev:
såg att du är från södertälje. ligger uringe i södertälje? jag har varit och kört i södertälje för någon helg sedan. den banan jag körde på låg brevid en gokartbana. man åkte först förbi gokartbanan och sen kom man till crossbanan. den var toklerigt och det var sjukt kul. är detta uringe?

Uringe är en utav sveriges största sandbanor...Fast vi har ju inte så många renodlade sandbanor kanske :va
 
bmwjohan skrev:
såg att du är från södertälje. ligger uringe i södertälje? jag har varit och kört i södertälje för någon helg sedan. den banan jag körde på låg brevid en gokartbana. man åkte först förbi gokartbanan och sen kom man till crossbanan. den var toklerigt och det var sjukt kul. är detta uringe?

Edit: var inne på hemsidan till södertäljecrossbanan jag körde på och den hette tydligen tuvängen så det var en annan bana
Den ligger i botkyrka..
 
I mitt cross gäng är vi ett antal pajsar som gasar. Upplägget brukar vara, cross sommartid + en del stora varvlopp i enduro (bredd cross) Ränneslett, Stångebro och gottland.

Vinter tid blir det mer enduro, med Östras vinter cup som tävlings disiplin.
Sedan sliter det ju inte så mycket dubb i endurospåret och då blir ju spargrisen glad.

Jag tycker att båda grenarna har mycket att ge. men på lite olika sätt.

Varför välja, köra båda !

Apråpå Uringe crossbana, så är den banan rätt liten. Mycket sand för att vara i mellan sverige men både i norr och söder finns det betydligt större anläggningar. Men otroligt skoj att gasa på !

Hej hopp
 
kan ju svara eftersom ja ändå e medlem här

ja e nybörjare, kör en gammal 2t hoj o ja blandar crossbana och enduro, gröndal för enduro och sura crossbana

tycker båda delarna e skoj, enduro för att de tränar upp körskickligheten snabbt, man får mer kontroll över bågen, o de e sjukt skönt när man börjar få in lite flyt o inte bara stakar sig fram, efter nån månad kan man börja gasa lite i onödan här o där ;) o de ger sjukt med adrenalin att dra på lite bland stock o sten

och crossbana e skoj för att man får släppa ut den på ett sätt som inte kräver så mycket fysiskt eller tekniskt.. nåja .. nu e ju inte ja nån världsmästare eller så o kör inte SÅ fort men de känns mycke enklare att köra över förmågan där ;)

har svårt att välja faktiskt, så ja skiter i att välja


crossmaskin ute i endurospåret funkar fint men man får jobba mer med kroppen (för att hålla ner bakhjulet) o med kopplingen för o behålla orken i maskinen, speciellt i gröndal då de e mycke steniga backar så de sätter väl lite krav på att du kan smeka kopplingen samtidigt som du studsar fram över stock o sten o de e lurigt i början när man har fullt upp me att hålla sig kvar

sen blir man jäävligt trött de 2 första gångerna, sen kommer de lite teknik som gör att du slipper ta ut all kraft på att stå o kicka o ta emot bågen med ett ben konstant, försök vila lite där de e lite slätare om du är trött istället för att gå på gas, sätt dig ett par sekunder o låt armarna vila

sen när man börjar blåhåller man i styret de behövs inte .. alltid.. haha de gör att man stumnar i underarmarna fort, sen ere viktigt att försöka komma ihåg att hålla upp armbågarna så du blir lite starkare o orkar hålla emot stötar i sidled utan att gå in i väggen efter 500 meter

mer tips... skaffa en camelback o ta en paus då o då om du känner att du bara börjar veva, man gör av med oerhört mycke vatten om man har lite kass kondition, o de hjälper INTE att hålla humöret uppe

ja har ju gjort alla dessa fel själv o lärt mig den hårda vägen o ja vet att i början funderar man vafan man håller på med ibland, men om du orkar härda ut ett par gånger så blir de riktigt skoj, man får helt andra referenser på vart man kan gasa, de som ja tyckte såg redigt jävligt ut när ja började känns som motorväg nu

sen hjälper de att ha ett gäng att åka med, studera körstilar o utbyta tips, framförallt ha nån som peppar ibland o kollar att du e ok efter en vurpa

för en sak är säker i enduro kommer du dra omkull fan så mycket mer än på bana, ibland går de lite på tur eftersom banan ständigt ändras när den blir uppkörd, nya snorhala rötter sticker fram osv

hoppas ja kunde komma med NÅNTING vettigt iaf, är som sagt nybörjare o förmodligen jävligt ivägen ute i spåret, håller undan så gott ja kan o tragglar vidare

ses i gröndal! :tummenupp
 
nice trådlyft :D
tokgammal tråd.

nu har det gått länge men jag tycker fortfarande likadant. jag kör crossbana varje vecka och tycker att det är sjukt kul. har provat enduroslingen någon gång till och jag hatar verkligen enduro.
 
Det blir nog ut o rulla i endurospåret nästa år med 640'n... Mest för motionens skull...en 640 är väl inte helt optimal att bränna runt i skogen med, men det får gå i alla fall ;) Polaren har tänkt åka med en SuperEnduro så...
 
hehe, nä men du har iallafall elstart....
 
Jag tycker enduro är roligt om det går att köra fort. Är det en massa stenar och skit överallt tycker jag också det är ganska tråkigt.
 
Enduro är kul, skall man åka fort så är det inte enkelt. det krävs mycket träning och bra teknik.

Cross är enklare. Där kan vilken idiot som helst köra skapligt fort utan träning ...(antagligen ganska okontrollerat) För att bli duktig krävs det dock mycket träning.

När jag körde enduro så tränade jag dock ganska mycket på crossbanan för att få upp tempot i skogen.

Dessutom får man ju se mer om man kör enduro, -inte bara köra runt runt
 
Skulle behöva lite råd från er som kör cross. Hade stora planer på att börja med enduro men eftersom polarna kör cross så blir det så fall att man kör själv + att det är längre till endurobanan så är nu då ev. inne på att prova cross istället. Frågan är då vilken hoj som skulle passa bäst till en som mig? Är 185cm och ca 76 kg. Blir det troligtvis lättare att börja med en 450 4T än en 250 2T eller tvärtom? 250 4T är nog inte intressant alls. De jag känner pratar för 450:n då det är mer vrid och jämnare effektkurva och därmed oxå mer "lätthanterlig" och inte behöver växla alls så mkt men själv är jag mkt sugen på en kawa kx 250 2T -08. Då 250:n väger mindre samt är mer lättmeckad och inte lika dyr att renovera i fall man får ett ras känns för mig som klara fördelar. Sen verkar det ju som 2T mer eller mindre kommer att försvinna och då åker man säkerligen på en stor värdeminskning om man köper nytt (vilket det så fall blir tror jag). Utgångspriset på kawan är 59.900:- vilket är ca 15.000:- mindre än 450:n och det är så klart oxå ett +. Dela gärna med er av era erfarenheter och synpunkter..

PS Om ngn är intresserad av min Husa så blir det ett bra pris på en MKT fin & välvårdad hoj som gått 50 tim DS
 
Geronimo79. jag har testat både 450 och 250 fyrtakt rätt mycket. jag tycker att en 250 är klart lättare att köra snabbt med i kurvorna jämfört med 450.
det är 250'ins fördel. annars vinner 450 på alla punkter. mycket starkare på rakorna. behöver inte växla lika ofta. håller väldigt mycket längre mellan renoveringarna. delarna till 250 är ju bara jättelite billigare än 450 så det blir lätt dyrare med 250 i längden eftersom att dom går sönder mer.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top