varför köra enduro istället för cross?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har precis testat att köra på några enduroslingor samt att lägga rätt många varv på crossbana. det är en sak som jag inte förstår. varför väljer 95% att köra enduro istället för cross?

så här upplever jag saken.
när jag körde enduro blev jag vansinnig. jag skulle inte ens göra om det ifall jag fick betalt. halvmeterhöga stenar och stubbar mitt i spåret. man får aldrig upp farten överhuvudtaget och hojen flyger åt alla håll. det blir aldrig någon fartkänsla överhuvudtaget. man bara studsar och flyger åt alla håll och blir tokförbannad. nu är jag inte speciellt bra på att köra enduro, men även om jag skulle va snabbare/bättre så skulle det inte va kul. dom som var bra körde ungefär dubbelt så snabbt som mig, men det är ju fortfarande krypfart vi snackar om. spåret jag testade ska i och för sig nästan va det svåraste i hela sverige, men jag har även provat ett annat och det var lika tråkigt det.

sen har jag provat att köra cross på bana. jag kan inte säga annat än att det är helt magiskt. man kör hur fort som helst(med egna mått mätt) och kör med superfeta häng i kurvorna. man flyger som en tok i hoppen. det är tokläckert att köra fort som fan i velodromkurvor osv. tokbra fartkänsla och förbannat kul helt enkelt. jag körde tex södertäljes crossbana när det var tokmycket gegga på den och det var bland det roligaste jag gjort. jag skrattade för mig själv tre timmar i sträck.

alla gånger jag har varit på dessa anläggningar så har ungefär 95% av alla som är där åkt i endurospåret och några få åker på crossbanan. jag kan inte förstå varför. alla tycker såklart olika, men jag skulle gärna vilja varför ni som föredrar enduro framför crossbana gör det?
jag snackade med killen på den lokala mc-firman och han trodde att det beror på att folk inte vågar köra cross. dom är rädda för att skada sig.
jag upplevde det som att skaderisken var mycket större i endurospåret. jag drog in i träd flera gånger och ramlade på stenar och sånt. på crossbanan åkte jag omkull massor av gånger, men det hände aldrig någonting. i och för sig så är det inte direkt som att jag gör några 15 meters hopp, men ändå.

för att sammanfatta så känner jag ungefär så här.
cross är som att köra sporthoj på bana
enduro är som att köra sporthoj på bana, fast med den skillnaden att någon har placerat ut massor av farthinder och skit ivägen som man måste bromsa och veja för hela tiden så att hela nöjet förstörs.

vad tycker ni?
 
bmwjohan skrev:
jag snackade med killen på den lokala mc-firman och han trodde att det beror på att folk inte vågar köra cross. dom är rädda för att skada sig.

tror kanskje han har rett, jeg har aldrig kjørt enduro, men jeg har kjørt cross, tycker det er skitkul, gillar det nesten mer enn sporthoj.
 
bmwjohan skrev:
nu är jag inte speciellt bra på att köra enduro, men även om jag skulle va snabbare/bättre så skulle det inte va kul. dom som var bra körde ungefär dubbelt så snabbt som mig, men det är ju fortfarande krypfart vi snackar om. spåret jag testade ska i och för sig nästan va det svåraste i hela sverige, men jag har även provat ett annat och det var lika tråkigt det.

/QUOTE]


Då har du inte kört tillräckligt länge. De är det som är roligt med enduro att man planerar hela tiden vad man ska göra härnäst sen när man blivit duktigare så går det mer på rutin. Enduro står för uthållighet, Men som du skriver så har du redan bestämt dig för att bara köra cross, varför ens fråga andra då?
Ang skaderisken så bedömer jag crossbana större då det är många nya som kör över sin förmåga och flyger åt helsike om de hoppar fel i ett hopp alt gashäng när man är trött så det blir ofrivillig fullgas innan ett hopp t,ex. Det bästa för dig nog är att kanske kunna köra på nån öppen äng och köra upp en liten bana och träna lite utan att ha en massa träd i vägen mm. Ge inte upp än tycker jag. Det är mer teknik i enduro än bara fullgas som det är t,ex på crossbanan oftast.

Man ska inte underskatta cross men det är mer körning där man inte behöver tänka så mkt.

Enduro tycker jag är att försöka anpassa teknik/fart på samma gång.
 
Då har du inte kört tillräckligt länge. De är det som är roligt med enduro att man planerar hela tiden vad man ska göra härnäst sen när man blivit duktigare så går det mer på rutin. Enduro står för uthållighet, Men som du skriver så har du redan bestämt dig för att bara köra cross, varför ens fråga andra då?

nej jag har inte bestämt mig för att bara köra cross. det är bara det att alla gånger jag testat ett endurospår så har jag tyckt att det varit fruktansvärt tråkigt. jag ska absolut testa endurospåret fler gånger sen när jag blivit bättre på att köra.
jag frågar helt enkelt för att jag vill veta vad ni endurokillar tycker det är som är så kul med enduro, för själv kan jag inte förstå det(ännu i alla fall)
 
Det luktar nybörjare..... Att åka på crossbana är bra mycket enklare/lättare än att åka nått skitspår i skogen, Svåraste spåret i sverige?
Smaken är som baken men att åka enduro i bra spår är jävligt skoj.
 
farmerlip skrev:
Det luktar nybörjare..... Att åka på crossbana är bra mycket enklare/lättare än att åka nått skitspår i skogen, Svåraste spåret i sverige?
Smaken är som baken men att åka enduro i bra spår är jävligt skoj.

ja visst är jag nybörjare.

jo visst är det enklare att åka på crossbana. det är väl ungefär 100ggr enklare. så upplevde jag det i alla fall

det toksvåra spåret jag snackade om är eskilstunas enduroslinga. gröndal heter cross/endurobanan tror jag.
 
bmwjohan skrev:
ja visst är jag nybörjare.

jo visst är det enklare att åka på crossbana. det är väl ungefär 100ggr enklare. så upplevde jag det i alla fall

det toksvåra spåret jag snackade om är eskilstunas enduroslinga. gröndal heter cross/endurobanan tror jag.

Sveriges svåraste är nog en rejäl överdrift! Men det är svårt det är de.. Jag tycker iaf att det blir mer som man kör med sig själv när man kör Enduro vilket jag gillar, inte massa folk omkring mig.. Cross tycker jag bara är roligt i själva hoppen, allt där emellan är bara tråkig transportsträcka..

Sen testa nån annan bana för den i Gröndal är trååååkig, FMCK Strägnes har en ruggigt rolig och ganska lättkörd.. Där får du upp farten mer..
 
bmwjohan skrev:
ja visst är jag nybörjare.

jo visst är det enklare att åka på crossbana. det är väl ungefär 100ggr enklare. så upplevde jag det i alla fall

det toksvåra spåret jag snackade om är eskilstunas enduroslinga. gröndal heter cross/endurobanan tror jag.

Gjorde min tävlingsdebut på den banan :mad:
Ingen bra upplevelse.
Hade punka på framhjulet efter ett halvt varv och körde ytterligare ett med platt hjul!!
 
Enduro är tycker jag är roligare. Kräver mer av föraren i teknik och mc-hantering än cross. Och ger man sig ut i endurospåret med en renodlad cross så blir det inte lika kul då den är hetsigare i motorkaraktären, inte lika mycket botten och för styvfjädring som lättare slänger av föraren.
 
bmwjohan skrev:
flyger åt alla håll och blir tokförbannad.
enduro är som att köra sporthoj på bana, fast med den skillnaden att någon har placerat ut massor av farthinder och skit ivägen som man måste bromsa och veja för hela tiden så att hela nöjet förstörs.

vad tycker ni?

:D :rofl
Det är mer manligt att köra i skogen. :tuttar
Det ska vara riktigt jävligt, med mycket sten.
Misstänker att du kört i Gröndal ?
 
Det var där du kört såg jag nu... :rolleyes: Sorry.

4-5 varv där sen är man slut :död
Men det är en jävligt bra bana om det inte är FÖR surt.

Skall INTE köras med crosshojj :gnissla
 
SM 570 RR skrev:
Det var där du kört såg jag nu... :rolleyes: Sorry.

4-5 varv där sen är man slut :död
Men det är en jävligt bra bana om det inte är FÖR surt.

Skall INTE köras med crosshojj :gnissla

jag körde med en crosshoj med hård fjädring. sen är den lite skum så att den dör ofta på lågvarv och all kraft finns på toppen. ha ha

jag blev så jävla trött när jag körde den banan. jag körde omkull en massa gånger och det var så jävla jobbigt att resa hojen gång på gång och sen stå och kicka. om man väl lyckas köra en bit utan att krascha så blir jag så jäkla trött i underarmarna och handlederna. mjölksyran blir helt grotesk. jag styrketränar och konditionstränar som en tok och äter bara nyttig mat, men det verkar inte mina underarmar förstå när jag är i endurospåret
:4skrika
 
För att uppskatta enduro/cross till max underlättar det mycket med att ha rätt hoj. Fjädringen är A och O i både cross och enduro. Motorkaraktären är ju också annorlunda men i mitt tycke inte så viktig som fjädringen.

I mitt fall väljer jag enduro därför att:
Skogarna är öppna dygnet runt (gratis)
Längre tävlingar
Enormt häftig känsla mellan träd och över stenar när det bara flyter på
Möjlighet att köra i mörker

Men det skulle även vara kul med en cross att träna snabbhet och hoppa.
 
Enduro kan va skitkul om spåret är fint. GGN spåret gillar jag skarpt, men det är väl mer långcross iof. Men det jag tycker suger med enduro är att man inte kan köra någonstans om man ska va laglig. Inte i där jag bor iaf (Upplands Väsby) Crossbanor kryllar det ju av. Än så länge iaf..

Ännu en fördel med cross är att det finns gott om folk i närheten om olyckan skulle va framme. Man slipper även att få ögonen utpetade av grenar och sånt.
 
bmwjohan skrev:
jag körde med en crosshoj med hård fjädring. sen är den lite skum så att den dör ofta på lågvarv och all kraft finns på toppen. ha ha

jag blev så jävla trött när jag körde den banan. jag körde omkull en massa gånger och det var så jävla jobbigt att resa hojen gång på gång och sen stå och kicka. om man väl lyckas köra en bit utan att krascha så blir jag så jäkla trött i underarmarna och handlederna. mjölksyran blir helt grotesk. jag styrketränar och konditionstränar som en tok och äter bara nyttig mat, men det verkar inte mina underarmar förstå när jag är i endurospåret
:4skrika

Skriver du mina ord eller?
Precis samma med krossen jag hade då! Hetsig som faan och tjuvstannade på riktigt låga varv med ett helvetets kickande som sög musten ur mig.
 
bmwjohan skrev:
mjölksyran blir helt grotesk. jag styrketränar och konditionstränar som en tok och äter bara nyttig mat, men det verkar inte mina underarmar förstå när jag är i endurospåret
:4skrika
:hihi Nej det spelar ingen roll hur mycket du tränar på gymmet. Det är bara timmarna på hojen som ger nåt i slutändan.

Hålll inte så hårt i styret så krampar det inte , och håll farten uppe.
Byt olja i gaffeln till en med lägre viskositet.
 
Nån som läst senaste IB? MX4-förarna hade tydligen kondition som en rullstolsbunden senildement, det är väl därför de inte vill (dvs "kan") köra Enduro! :D
 
Jag har bara kört cross inte organiserad enduro. När det blir kulor över är det helt klart cross som gäller, det är ju mer race, starten, hoppen finns ju inga transportsträckor. Vitsen med cross är ju att köra flera samtidigt och att fajtas. Sen kanske vi lika gärna kan jämföra tennis och golf eller äppel och päron. Smaksak. :D
 
Absolut att skaderisken är högre i Enduro.
Men det är populärt som motionssport mycket för att man ju inte måste visa upp sig på samma sätt som på crossbanan där man ju kan råka på elit och allt möjligt när man tuffar runt.
95% var klart en överdriven procen tycker jag.
Visst är det en smaksak men jag väljer crossbanan.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top