Varför kör sporthojar så långsamt?

  • Thread starter Thread starter moddlaren
  • Start date Start date
Naturligtvis är det helt omöjligt att ens tänka på att hänga med en sporthoj med en gammal tt 600. Normalt sett. En sportis borde väll göra 120 på första växeln o därmed gå lika fort på 1,n som tt,n på 5,n.

Men det gällde inte hur jag kör utan att kag körde ca 20mil på slingriga dalslänska asfallts vägar o då kom i kapp o kör om alla utom v-roden som stog på lite lagom.

Utan frågan var är det svårt att köra en sporthoj eftersom dom som har kör så jäkla försiktigt..

Anledningen till frågan är att jag aldrig kört en sporthoj trots att jag kört hoj i 30år.. O funderar starkt på att köpa en då ungarna har flyttat o jag gör vad fn jag vill med mina pengar..

Ja det är svårare att köra en sh då alla toleranser är mindre. Den är helt enkelt inte gjord för potthål, rullgrus, fåglar och vita linjer. Nu gillar väl inga hojar dom sakerna men då du kör i kurvan i 70 och jag i 120 så måste jag träffa rätt medan du har tid och utrymme att ändra.
Du bör även ta in att du kanske körde på gamla favoriter medans dom provade nya vägar och då kör endast dårarna fort.

Det jag försöker säga är att misstaget på SH kostar generellt mer då det går fortare och hojen reagerar på mindre input/saker.

Att sen köra en tjugomila vända som du gjorde och gasa hela tiden är omöjligt då du inte har den koncentrationen som krävs för det på en sh. Dock går transporter fortare då den bekväma marschhastigheten är runt 130.
 
Suuuuuck

Frågan var inte hurvida jag kör idiot o vansinnigt.. 60-70meter stopp sträcka från 90 km då kör man planerat o observant.. Trumbromsarna är 130mm i diameter o som exempel har xt150mm tenere 600 200mm trummor..

Frågan är enkelt då..

Är det så kompliserat att köra sporthoj????

Jag var väldigt nära att köpa en duce 1098 men det föll på en helt otroligt oegagerad försäljare på en väldigt stor mc butik..

Nu gäller det en r1m som jag funderar på o då anser jag min fråga bekräftad!! Är det så svårt att köra sporthoj???

Jag har kört hoj i 32 år men aldrig suttit på en sporthoj. Om nu inte suzuki gs750 o rd350 skall räknas som sporthojar..

Har heller aldrig skadat mej på vägen eller varit orsak till crach har dock varit ikull ett gäng gånger varje sommar ut över diken in i skogen.. Där är fördelen med enduro/motard lång fjädring..

Men som sagt det gäller en del pengar kontant för en R1m o där av frågan annars är det kanske bättre med en ktm 990 eller liknande..

Filåt för stavningen:brynad

Svar ja. Man ska vara rätt säker på sin mc körning innan man mästrar en sporthoj. Men när du träffar en som gör det kan du kyssa dina böghojjar adjö.
 
Ibland måste man vila handleden efter allt vrålgasande. Men vad är det för fel på din XT om den bara gör 130? De ska väl göra 160 iallafall?

Själv kör jag inte så fort men det enda som kört om mig de senaste åren var en saab 9-3 aero som uppenbarligen kunde vägen mycket bättre än mig. Men hade det kommit en gammal stånka som ville om så hade han givetvis fått köra om om han ville, stackarn.
 
Svar ja. Man ska vara rätt säker på sin mc körning innan man mästrar en sporthoj. Men när du träffar en som gör det kan du kyssa dina böghojjar adjö.

Allvarligt?! Är det där du tycker att nivån ska ligga?

För att svara på TS' fråga så kan jag säga att jag upplevde det krångligare att köra mina tidigare sporthojar jämfört med senare, mer gatorienterade, hojar. Framför allt tycker jag att det är enklare att hålla jämnare fart med en hoj som t.ex. Tuono, Monster eller nuvarande SM-R.
 
Last edited:
Jag tackar för den inputt som är svar på min fråga.

Är det svårt att köra sporthoj.

Sedan skrattar jag av hela mitt hjärta åt dom som tror att jag kör tufft eller fort med en original TT 600 från 1984.

Men jag köper att sporthojar verkar vara för adrenalin junkis om man kör på allmän väg och att dom troligen kommer i sin rätt på en bana.

Jag tittar vidare på dom större äventyrs maskinerna för med 150hp o toppfart på över 250 så räcker det mer än väl då jag ytterst sällan kör fortare än 120-130.

Sedan ber jag om ursäkt då ett flertal tydligen blivit KrÄnKtA:D av min fråga.. Varför kör sporthojar så långsamt:brynad.

Mvh
 
Visst får man, men varför ska man äga en cool sak om man inte använder den?

Det gör man, men fullt ut bara på bana! :)

Jag tillhör den minoritet som vill att även kommande generationer ska få möjlighet att köra hoj, även SportHoj, i framtiden. Då kan det vara bra att köra långsamt ibland för att förstöra för förbudsivrarna. :D
 
Allvarligt?! Är det där du tycker att nivån ska ligga?

För att svara på TS' fråga så kan jag säga att jag upplevde det krångligare att köra mina tidigare sporthojar jämfört med senare, mer gatorienterade, hojar. Framför allt tycker jag att det är enklare att hålla jämnare fart med en hoj som t.ex. Tuono, Monster eller nuvarande SM-R.

Jepp :) Hela frågan är ju förbannat trög, han kör inte ifrån mig och någon jag känner på någon väg. Sen vet jag inte vart han är och kör, men hans fråga är så jävla störd. Som att säga att alla som kör tt600 är bögar...

- - - Updated - - -

Allvarligt?! Är det där du tycker att nivån ska ligga?

För att svara på TS' fråga så kan jag säga att jag upplevde det krångligare att köra mina tidigare sporthojar jämfört med senare, mer gatorienterade, hojar. Framför allt tycker jag att det är enklare att hålla jämnare fart med en hoj som t.ex. Tuono, Monster eller nuvarande SM-R.

Jepp :) Hela frågan är ju förbannat trög, han kör inte ifrån mig och någon jag känner på någon väg. Sen vet jag inte vart han är och kör, men hans fråga är så jävla störd. Som att säga att alla som kör tt600 är bögar...
 
Jag kör en gammal blade från 97 ombyggd med en del modds som 06ans bakdel och framgaffel och ombyggd till fighter. Kan lätt säga att de kommer vara Sveriges lugnast körda blade då jag är feg eller förståndig de är upp till var och en att avgöra:) men har småkids ja gärna vill träffa sen fick ja mitt körkort förra året så känner mig inte bekväm i kurvor än:) men de går bättre och bättre varje tur. Dock så är de många chromeslädar som kör om mig på kurviga vägar.. Ja köpte dock en sådan hoj för att ja gillar stuket dom är snygga och de är mer aktiv körning än med en glidare..
 
Posörer kallas det :-) Här i Norge ser man ofta RR cyklar där föraren har matchande skinnställ och hjälm som inte har kurvteknik för fem öre. Många verkar också tro att de har lika lång omkörningssträcka som en lastbil, fast de sitter på en Ducati RR modell.
 
Posörer har funnits i alla tider. De vet inte ens hur de ska slipa knäpuckarna med bandslipen.
Fast jag skulle inte dra för stora växlar av hur det var en dag i Dalsland. Jag har sett sporthojsåkare som ligger över gällande hastighetsbegränsning. Jag har till och med blivit omkörd när jag ligger 30 över!
Kollar man på youtube så åker alla sporthojsåkare Stockholm - Uppsala på fyra minuter. Dom åker inte i 60.
Det statistiska underlaget verkar vara litet och undersökningsmetoderna lite tveksamma.
Men visst, ni får tro att sporthojsåkare inte vågar hålla fartbegränsningarna och ni kan tro att det är för att de hojarna är svårkörda. Om ni ska dra alla över en kam så är det så. :)
 
Jag tackar för den inputt som är svar på min fråga.

Är det svårt att köra sporthoj.

Sedan skrattar jag av hela mitt hjärta åt dom som tror att jag kör tufft eller fort med en original TT 600 från 1984.

Men jag köper att sporthojar verkar vara för adrenalin junkis om man kör på allmän väg och att dom troligen kommer i sin rätt på en bana.

Jag tittar vidare på dom större äventyrs maskinerna för med 150hp o toppfart på över 250 så räcker det mer än väl då jag ytterst sällan kör fortare än 120-130.

Sedan ber jag om ursäkt då ett flertal tydligen blivit KrÄnKtA:D av min fråga.. Varför kör sporthojar så långsamt:brynad.

Mvh

Nu när du verkar ha bestämt dig, så kan jag bara hålla med.
När du byter in böghojen, så tycker jag att du skall prova lämplig gubbhoj.
Motorcyklar med något gammaldags geometri och någorlunda upprätt körställning brukar fungera hyfsat på normala vägar, vare sig det är slät och rak asfalt eller krokiga grusvägar.
En BMW R1200R eller Moto Guzzi 1200 sport verkar trevligt.
 
Visst får man, men varför ska man äga en cool sak om man inte använder den?

Ett användningsområde är ju att göra andra avundssjuka, eller image. Känner alldeles för få som faktiskt kör riktiga sportbilar för att kunna säga vad det huvudsakliga användningsområdet. Vet iofs en del sporthojsägare som visserligen säger att de kör skitbra och fort, men när man tar en tur med dem så blir man mörkrädd. Sedan finns ju de där som aldrig pratar om hur de kör, och som kör både fort, bra och säkert. (Och som jag inte ens kan drömma om att hänga på när de verkligen öser på)
 
Jag tror inte TS är ute efter spännigen med att köra sporthoj, utan nöjer sig bra med att forumstrolla. :fakta
 
trolla eller inte ,men jag köpte en TL1000R av en arbetskamrat. den är väl ganska sportig. det är kul att köra på krokiga vagar, den går att åka långt på , det går att pendla med osv

<det tog lite tid att vänja sig men sen var det riktigt riktigt roligt :tummenupp

Jag kört länge men mest i skogen och off-road, -köp en sporthoj:tummenupp
 
Köra fort på gata kan vilken idiot som helst göra, men har man nått att komma hem till kör man fort med marginal :) Behovet att hävda sig kan man göra på bana
 
Köra fort på gata kan vilken idiot som helst göra, men har man nått att komma hem till kör man fort med marginal :) Behovet att hävda sig kan man göra på bana


Precis den körningen jag håller på med ca 10-15km över skyltad hastighet som max.. Frågan var dock varför sporthojar kör 10km långsammare än skyltat..

Nu var det 6 norska sporthojar o där fick vi ett bra svar av en norrman.. Dom flesta är posörer som kör som krattor.. Ok

O åter igen kan knappast 70-80-90km räknas som idiot körning på en helt normal väg. Eller??
 
Precis den körningen jag håller på med ca 10-15km över skyltad hastighet som max.. Frågan var dock varför sporthojar kör 10km långsammare än skyltat..

Nu var det 6 norska sporthojar o där fick vi ett bra svar av en norrman.. Dom flesta är posörer som kör som krattor.. Ok

O åter igen kan knappast 70-80-90km räknas som idiot körning på en helt normal väg. Eller??

Beror väl lite på vägen, men generellt sett nej, det tycker jag nog inte.
 
Viktigast är inte att köra fort, utan snyggt...
Med rätt spårval och bra flyt i åkningen
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top