Varför kör man med raceväxlat?

På crollar kan jag förstå det, ...

Samma på crossbanan, ettan använder man bara om man kryper i depån och i depån får man eg inte ens köra.

Men back to topic så poängen med raceväxlat är väl att vid stora nedlägg åt vänster så kan det bli trångt att få in foten mellan asfalten och växelpedalen. Med race-växlat slipper man det problemet.

Samma på crossbanan, ettan använder man bara om man kryper i depån och i depån får man eg inte ens köra.

Men back to topic så poängen med raceväxlat är väl att vid stora nedlägg åt vänster så kan det bli trångt att få in foten mellan asfalten och växelpedalen. Med race-växlat slipper man det problemet.

Precis!

Liknande på dragbikes, det är lättare att hålla sig på plats på hojen vid tryckande växelrörelse. Man kasar lättare bakåt eller på sniskan i sadeln, vid lyftande växling på en dragbike.

Last edited:
Förr fanns det ingen standard alls.
Generellt hade engelska o italienska (och Husqvarna) bågar växelspaken på höger sida.
Vissa fabrikat hade ettan upp o resten ner (Guzzi t.ex.) medan andra hade tvärtom.

Bristen på standard har kostat mig en mc (kompisen skulle bromsa men la i högsta växeln i stället) samt en övervarvsskadad motor (en annan polare axade fullt på ettan, tvåan, trean åsså glömde han sig o la i tvåan igen)...

Hur ändrar du på crossen? Monterar dit ett länkage eller?

Japp så va tanken! O speciellt förr när fotpinnarna satt längre ner!
Närmare marken!
Då va det bättre o ha foten över växellpellen i kurvan!:)

Är det inte ren logik som gör att gathojar är växlade som dom är.

Växla upp lyft tårna uppåt.

Växla ner tryck tårna neråt.

På gata är det väl inte tänkt att det ska vara några problem med att ha tårna under växelspaken korta stunder eller hur fort man kan växla.

Finns ingen anledning för det! Enda anledning är att nått pucko kallade det för raceväxlar och därefter skulle alla som kör bana köra med det. Kollar man på proffsen så kör de med standarväxlar!

Varför tror ni att alla hojar är växlade som de är standard? För att det är det absolut bästa!

Finns ingen anledning för det! Enda anledning är att nått pucko kallade det för raceväxlar och därefter skulle alla som kör bana köra med det. Kollar man på proffsen så kör de med standarväxlar! Varför tror ni att alla hojar är växlade som de är standard? För att det är det absolut bästa!
99 av 100 "proffs" kör raceväxlat, dvs 1:an upp och resten ner.

Finns ingen anledning för det! Enda anledning är att nått pucko kallade det för raceväxlar och därefter skulle alla som kör bana köra med det. Kollar man på proffsen så kör de med standarväxlar!

Varför tror ni att alla hojar är växlade som de är standard? För att det är det absolut bästa!

99,9% av alla som testat båda vägar ifrågasätter varför standard är standard. Och du tror det beror på att nån för 30 år sen valde att kalla det "raceväxlat", så nu ska alla ha det?

Insiktsfullt :va

Ett pucko sa du? :D

Vad som är intressant är ju även hur det var för er som bytt från standard, hur lång tid tog det innan ni inte behövde tänka på att göra annorlunda än det man alltid gjort? Och hur många år hade du kört med standard?

Vad som är intressant är ju även hur det var för er som bytt från standard, hur lång tid tog det innan ni inte behövde tänka på att göra annorlunda än det man alltid gjort? Och hur många år hade du kört med standard?

Det går fort att vänja sig. Jag har raceväxlat på min ena hoj och standard på den andra.. (tyvärr standard på den som jag behöver växla mest.. :huvet ) hursom,, de enda "problem" jag haft nån gång är ute på gatan och då alltid vid stopp av olika slag, typ rödljus/stoppskyltar.. Att medans man står där och väntar på grönt så står man och lattjar med växelpetaren och lägger i nån annan växel än tänkt.

Jag använder båda av och till, så kör ibland std-växlat ena dagen och race dagen efter.

En annan obegriplighet är att ha friläge mellan ettan och tvåan. Jag tycker det är mycket enklare med
N-1-2-3-4-5...osv. Som på Kawasaki 500 och 750 2T-trepiparna.
Antagligen för att om man växlar ner för t.ex. greja en backe eller annat problem eller pga tät trafik (Tyvärr vanligt i Göteborg.)
så ska man inte hamna i nollan.

Sex år med standard. Tog väl en pass innan man vant sig.. Nu byter jag hej vilt mellan standard- och raceväxlat, inga problem.

HAde kört standard i en miljon år när jag 2007 växlade till raceväxlat. Och jag gjorde ett par hårresande fel första året! Sedan gick de bättre men fortfarande kan jag återfalla i "gammalt" beteende, speciellt när racet är slut och man cruisar på cooldown-lap. Där händer det fortfarande att jag trycker i femman när jag velat ha i trean.
Så, jag skulle gärna vilja köra en crosshoj någon gång ibland men gör det inte för att jag är rädd att backa till ruta ett igen.

Jag satte ihop Suzukin "fel" efter jag bytt drivpaket under vintern 2010-11. Fattade efter några sekunder när jag började köra hojen på våren vad som var fel. Och körde några turer med raceväxlat. Växlade väl fel några gånger. Men växlar man som jag upp redan vid 6 - 7000 rpm vid vanlig körning så händer ju inte mycket. Mer än att varvet far upp. Ändrade sedan tillbaka för att kunna övningsköra med min son (mellan hans turer på körskolan).
Fördelen med raceväxlat som jag ser det är att blir det en lowsider under nedlägg och främre foten/tårna ovanpå växelpinnen så är risken mindre att fastna med foten under hojen.
Men växlar man inte under nedlägg (som jag) och har främre foten/tårna på fotpinnen utom vid växling så spelar det ingen roll
med raceväxlat eller som vanligt. Tycker jag.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back