Varför kör man för fort?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Nu ska vi ha nån liten övning i plugget där man ska göra en Orsaksanalys, dvs det är inte själva innehållet som är det intressanta. Jag kom inte på nått vettigare än "Varför kör man för fort?" och skulle nu vilja ha lite tips från er på orsaker till varför man kör för fort.

Stress? Bråttom? För "kicken"?

för att det känns bra. man vinner ingen tid men det är fan irriterande att köra enligt laglig hastighet. annars extrem fortkörning då man ligger marschfart 200 så är det för att det är kul

All of the above... :tummenupp
Plus ett par till antagligen, såsom grupptryck, stila sig osv...

I trafiken försöker jag iallafall vara lite återhållsam med gasen!! Men på bana däremot är det järnet som gäller och enbart för att spöa kompisarna och förbättra varvtider!! :tummenupp

Cost/benefitanalys, där du räknar in de subjektiva faktorerna på benefit-sidan och försöker skatta värdet av dem. Typ att det är roligare att glassigt glida om den där gamla 240:n än att ligga bakom den... massa psykologiskt mumbo-jumbo lär du råka ut för. Håva in några intervjuobjekt för lite kvalitativ forskning.

Skilj också på faktiskt kostnad och upplevd kostnad. Böterna är höga, men man upplever dem inte som höga eftersom "det händer inte mig". Samma med olyckor.

Vidare riskanalys, hur stor/liten risken är att åka fast.

Flumma runt lagom mycket för den nivå det är på m a o. Brukar fungera. Det handlar oftast inte om att göra ett bra jobb i skolan (utom för ens egen tillfredställelse och självkänsla). Det handlar mer om att lägga det på en högre nivå än vad läraren orkar sätta sig in i och sedan tramsa på med lagom många och långa ord för att göra honom/henne nöjd. :rolleyes:

ft skrev:
Flumma runt lagom mycket för den nivå det är på m a o. Brukar fungera. Det handlar oftast inte om att göra ett bra jobb i skolan (utom för ens egen tillfredställelse och självkänsla). Det handlar mer om att lägga det på en högre nivå än vad läraren orkar sätta sig in i och sedan tramsa på med lagom många och långa ord för att göra honom/henne nöjd. :rolleyes:
Visst gör det de :) "Faktan" jag har med är tagen ur huvet av vad som verkar va rimliga siffror :)

Och dessutom är det ju inte innehållet utan sättet att skriva som är det viktiga i just detta arbete..

Ska bara lyckas flumma ihop något till imorgon då ett första utkast ska vara klart.

Majoriteten av tiden jag tillbringar bakom ratten är på väg till och från jobbet.

Ju snabbare jag kör desto mer tid får jag tillbringa hemma.

Ponera att jag sparar 10 minuter per dag totalt sett (det gör jag) så är det cirka 1 timma per vecka i sparad tid. Under ett år blir det cirka 45 timmar jag är hemma istället för på vägen.

Det är nära nog två hela dygn.

Riskanalys:
* Jag anpassar fortfarande hastighet efter väglag osv, och tror inte att jag löper särksilt mycket större risk att förolyckas pga min måttligt högre hastighet.
* Jag har haft körkort i över ett decennium och aldrig fått en fortkörningsbot.
* Får jag en fortkörningsbot på 3'000kr, säg en gång per år, så har jag betalat cirka 70kr/timme för nöjet att vara hemma = värt det.
* Jag kör aldrig så fort att jag riskerar att bli av med körkortet.

Summa sumarum, jag kör medvetet för fort varje dag, hela tiden, vart jag än skall. Anledningen är att bilkörning inte är ett nöje, utan ett sätt att transportera mig från A till B på snabbast möjliga tid, med bibehållen livhank och körkort.

/SSB

Kanske för att hastighetsbegränsningarna i det här landet är löjligt låga..

Det är kul att köra fort.

Det är roligt!!½ :D Jag orkar inte ligga i laglig hastighet, det går inte! Jag somnar då :S Borde nog inte ha körkort egentligen, men det har jag ändå :D :hihi

jag tycker hastighetsbegränsningarna är helt sjukt låga i detta land...

Det handlar om att kunna känna sig motiverad till o följa hastigheter t.ex. 30 väg är oftast 30 väg av en orsak. Då kör man 30.
50 väg känns också lite heligt då det är inom tätbebyggt område oftast

70 o uppåt så anpassar man gällande trafik o väglag.

jag har knappast någon civil olydnad som anledning utan det är mest av tre anledningar:
1 Det kommer liksom ett leende på läpparna när hastigheten ökar, vägen blir smalare och gubben i hatt i sin Opel försvinner i backspeglen

2 Jag bara måste göra något olagligt, inte riktigt farligt som att råna och mörda, utan sådär lagom fel.

3 Bara känslan av att skita i hastighetsmätaren och swhosscha fram och njuta av vinden och ljudet, nästan oslagbart

30 & 50 försöker jag hålla eftersom det brukar finnas vettiga orsaker till dessa begränsningar. Även om 50 börjar bli lite väl vanligt (vilket gör att flera kör fort i sådana områden, när de lessnar på att tuffa runt i zzz-takt). På 70 och uppåt är det humöret som bestämmer.
Det är kul att köra fort (så länge det inte smäller) ! Väldigt sällan jag kör för fort av någon annan orsak.

Efter att jag hade blivit av med mitt kort och tagit om det efter ett halvår så kom jag på en sak som irriterade mig. Eftersom jag precis blivit av med kortet ville jag inte hamna i snuttrubbel igen. Därför höll jag hastigheten ganska exakt. Idag ligger jag några kilometer högre än angiven hastighet, främst av ett skäl.

Det är mkt mer bekvämt att köra om fordon än att bli omkörd av en massa andra fordon.

Om du ligger i en 90 på en 90-väg så kommer det oftast väldigt många som kör någonstans mellan 93-100 km/h. Då vill de köra om, men dom kan inte, så dom lägger sig i röven(oftast med för högt ställt ljuse) och ligger där för att dom vågar inte att köra om. Om dom väl kör om, gör dom oftast farliga och långsamma omkörningar. Likaså om man körde på motorväg, då låg folk gärna i döda vinkeln lääääääääänge(eftersom dom kör minimalt fortare än en själv).

Likaså var det problematiskt när man saktade ner i 70 och 50 områden, för detta är inte 50% av trafikanterna beredda på, man håller samma hastighet helt enkelt. Därför blir dom chockade och håller på att köra in i en vid varje sänkning.

Totalt sett kan man säga, att hålla hastigheten är stressande. Den normala trafikrytmen ligger ett snäpp högre än gällande hastighetsgränser. Därför är det mindre stressande att hålla den rytmen, eller högre. Man kommer mer sällan nära andra bilar och man kan fokusera på körningen på ett annat sätt. Om man hinner ifatt en annan trafikant, så är det enkelt att köra om, då det är en trafiksituation som du, som förare, har större kontroll över.

/F

Jag kör nästan aldrig för fort.
Men jag kör sällan så långsamt som man ska enligt skyltarna.
Ibland kör jag under skyltarnas anvisade hastighet.

Kostar körkortet och någon tusenlapp ibland när lagens korta arm gör en insatts för "trafiksäkerheten"

zykl0n skrev:
Jag kör nästan aldrig för fort.
Men jag kör sällan så långsamt som man ska enligt skyltarna.
Ibland kör jag under skyltarnas anvisade hastighet.

Kostar körkortet och någon tusenlapp ibland när lagens korta arm gör en insatts för "trafiksäkerheten"

Är det inte du som har toskat kortet tre år i rad eller nått sånt?
Eller det kanske var fireblade...

Hursomhelst spar man tid om man kör fort. Ju fortare desto mera sparar man.
Skitenkelt.

Var det inte Raid som hade nån teori angående att
"minska tiden man exponerar sig för trafikfaran"

:lol

Man puttrar fram i 70km/h, livet leker. Det börjar luta lite uppåt, krokben på mätaren som numera ligger i 55km/h. :död
Skithoj ekar i skallen.
Ner med 3växlar och rullen i botten. Härliga mätaren passerar 90, 100, 110, 120....
Jag blir glad :)

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing