Efter att jag hade blivit av med mitt kort och tagit om det efter ett halvår så kom jag på en sak som irriterade mig. Eftersom jag precis blivit av med kortet ville jag inte hamna i snuttrubbel igen. Därför höll jag hastigheten ganska exakt. Idag ligger jag några kilometer högre än angiven hastighet, främst av ett skäl.
Det är mkt mer bekvämt att köra om fordon än att bli omkörd av en massa andra fordon.
Om du ligger i en 90 på en 90-väg så kommer det oftast väldigt många som kör någonstans mellan 93-100 km/h. Då vill de köra om, men dom kan inte, så dom lägger sig i röven(oftast med för högt ställt ljuse) och ligger där för att dom vågar inte att köra om. Om dom väl kör om, gör dom oftast farliga och långsamma omkörningar. Likaså om man körde på motorväg, då låg folk gärna i döda vinkeln lääääääääänge(eftersom dom kör minimalt fortare än en själv).
Likaså var det problematiskt när man saktade ner i 70 och 50 områden, för detta är inte 50% av trafikanterna beredda på, man håller samma hastighet helt enkelt. Därför blir dom chockade och håller på att köra in i en vid varje sänkning.
Totalt sett kan man säga, att hålla hastigheten är stressande. Den normala trafikrytmen ligger ett snäpp högre än gällande hastighetsgränser. Därför är det mindre stressande att hålla den rytmen, eller högre. Man kommer mer sällan nära andra bilar och man kan fokusera på körningen på ett annat sätt. Om man hinner ifatt en annan trafikant, så är det enkelt att köra om, då det är en trafiksituation som du, som förare, har större kontroll över.
/F